Köpa godis Arlanda ankomst ej Schengen

mischadee

New member
Hur är det nu alla Arlandaexperter. Är det okej att efter ankomst från Turkiet utan nytt boardingpass att gå in och köpa lite lakrids på Arlanda T5. Vad säger man i säkerhetskontrollen?

Tack

mischadee skrev:Hur är det nu alla Arlandaexperter. Är det okej att efter ankomst från Turkiet utan nytt boardingpass att gå in och köpa lite lakrids på Arlanda T5. Vad säger man i säkerhetskontrollen?TackKlicka för att utvidga...

Ja i Pressbyrån landside går det bra, d v s utanför säkerhetskontrollen. Vill du in så behöver du boardingkort för avgående flight samma dag.

Canadien skrev:Ja i Pressbyrån landside går det bra, d v s utanför säkerhetskontrollen. Vill du in så behöver du boardingkort för avgående flight samma dag.Klicka för att utvidga...
När jag tänker efter så har jag gått in själv på ankommande SAS från London för att besöka ankomstlounge som EBD så det borde ju gå även för att handla.

Canadien skrev:När jag tänker efter så har jag gått in själv på ankommande SAS från London för att besöka ankomstlounge som EBD så det borde ju gå även för att handla.Klicka för att utvidga...
Kollade de inte boarding pass i transfer security?

Om man säger att man ska till butikerna t.ex. så blir man insläppt, så vitt jag känner till. Swedavia vill gärna att man ska handla i butikerna även vid ankomst.

Du måste använda dig av säkerhetskontrollen som finns i transithallen, efter passkontrollen. Du kan inte gå ut genom tullfiltret och sedan gå tillbaka in.

Så summa summarum så går det bra. Bara jag använder transitsäkerhetskontrollen precis som var tanken. Tänkte säga att jag skulle till loungen.

En annan fråga /synpunkt nu är jag ingen godis freak. Men min uppfattning är att godiset på Arlanda är dyrare än i vanlig butik!? Eller?

marsj027 skrev:En annan fråga /synpunkt nu är jag ingen godis freak. Men min uppfattning är att godiset på Arlanda är dyrare än i vanlig butik!? Eller?Klicka för att utvidga...

Ja men i detta fallet är jag ute efter jubileumslakrids från Johan Bulow och det vet jag finns där.

mischadee skrev:Ja men i detta fallet är jag ute efter jubileumslakrids från Johan Bulow och det vet jag finns där.Klicka för att utvidga...

Finns ju sex butiker i Sthlm och

smartselect_20190714-135418_chrome-jpg.93888

mha321 skrev:Kollade de inte boarding pass i transfer security?Klicka för att utvidga...

För ett par veckor sen så kom jag från Kroatien och då kom jag igenom transfer security utan att visa något boardingkort alls. Var beredd på eventuellt krångel då jag hade för mig att någon nekats nyligen. Egentligen så kan man ju tycka att om det är OK med att visa ankommande boarding så borde de inte behöva kolla boardingkort överhuvudtaget eftersom man bara kommer till den säkerhetskontrollen om.man har ankommit med en flight. (Det kan ju förstås ändå finnas en viss poäng att kolla för att t.ex. kunna fånga upp folk som inte förstått att dersd anslutning är från en annan terminal osv.)

Transferkontrollen på plan 2 (efter tullen) har ingen läsare för boardingkort och kan inte och ska inte kontrollera boardingkort. Vissa kontrollanter som jobbar där tenderar till att vara lite slöa men säg bara att du har en transfer till typ OSL så kommer de inte fråga mer...

Back