Köpa Rolex "billigt" - var, när, hur?

perhall

New member
Hallå,

ursäkta, detta kanske står nån annanstans men har svårt att få överblick. Köpte min senaste klocka i Hong Kong billigt men det är sex år sen. Nu dags för en Rolex som present... man hör så mycket: LHR T2, HKG, Singapore, nån urhandlare man känner, Schweiz... någon som har ett tips. Givet valutakurser och annat ändras ju förhållanden kontinuerlig...

Tack på förhand

Per

Billigaste jag kan komma är om man känner nån som har ett icke EU pass som kan köpa den Momsfritt i sverige.

Sen köper du den enkelt av din vän på en tripp utomlands?

Annars tror jag Rolex har "världspriser" så en klocka ska kosta lika mycket runt hela världen. oavsett skatteskilnad?

perhall skrev:Hallå,ursäkta, detta kanske står nån annanstans men har svårt att få överblick. Köpte min senaste klocka i Hong Kong billigt men det är sex år sen. Nu dags för en Rolex som present... man hör så mycket: LHR T2, HKG, Singapore, nån urhandlare man känner, Schweiz... någon som har ett tips. Givet valutakurser och annat ändras ju förhållanden kontinuerlig...Tack på förhandPerKlicka för att utvidga...
Här kan du nog få relevant info.. lycka till.

TTT - www.timetotalk.se - Klockforum

Klocksnack

Om du känner någon som gör utlandstjänst för Försvarsmakten så brukar det gå att beställa klockor från Sverige, momsfritt och med rabatt via en specifik klockhandlare.

Bästa är ju att ha en utlandssvensk som köper åt dig. Själv köpte jag min innan sommaren med vetskapen om att jag skulle få tillbaka momsen. Men, jag hade en otroligt tur då jag skickade mail och frågade och uraffären i Stockholm kring priset. Fick svar tillbaka som var personligt. Hoppsan, kände visst säljaren så det blev 20% rabatt och sedan momsen tillbaka. En riktigt bra affär.

Min vän brukar köpa begagnade men inte använda klockor på stora klockaffärer i Tokyo. 20-40% rabatt, oöppnade med garanti. Vet inte om det stämmer men han hävdar att några är köpta på lån och sedan sålda direkt av köparen för att få loss cash (ingen vidare affärside...).

Man skall alltid diskutera priset även i en Svensk uraffär. Nu är kanske inte Rolex den mest lättprutade men ibland kan man ha tur beroende på modell. Omega Breitling, IWC etc bör man kunna få ner 20% från listpriset. Så använd färdigprutat pris när du jämför med priser utomlands. Personligen föredrar jag att köpa ganska nytt men begagnat. Då sparar du 30% även på Rolex.

Tack för tips! I Hong Kong var regeln för Tag Heuer att de absolut inte fick ge mer än 20 procent för då skulle de bli av med kontraktet. Men min fru övertalade säljaren att ge 33 procent så vi fick ett kvitto på RRP -20 procent, sen ett på en retur...

PH

perhall skrev:Tack för tips! I Hong Kong var regeln för Tag Heuer att de absolut inte fick ge mer än 20 procent för då skulle de bli av med kontraktet. Men min fru övertalade säljaren att ge 33 procent så vi fick ett kvitto på RRP -20 procent, sen ett på en retur...PHKlicka för att utvidga...

Det är ju inte direkt något av de riktigt exklusiva märkena, de har ju tom egna butiker i outlets

TAG Heuer store in tag heuer outlet : chronographs and prestigious watches

Annars är väl pruta i Sverige tag med norsk kompis som får tillbaka momsen ett bra tips

Homer skrev:Annars är väl pruta i Sverige tag mednorsk kompissom får tillbaka momsen ett bra tipsKlicka för att utvidga...

Funderade också på den, men verkar inte som det fungerar?

"Shoppers eligible for Tax Free Shopping:

●If you have a permanent residence in a non-EU country except for Norway."

Tag Heuer är ju ett billigare märke men direkt billiga är de ju inte...

Turin är ett bra tips. Euron är ju stabil tsf dollarn som är dyrare än på länge. Efter ett tag brukar ju priserna jämna ut sig när valutakurser förändras kraftigt, men jag uppfattar USA som ett ställe där det är svårt att fynda f n. Är där nu (Newport) och omräkningstalen är inte så kul. Restaurang 8,70 + 8% skatt + 2% växlingsavgift + 20% dricks... /Per

Flying P skrev:Ja, så denna tråd är inte direkt flygrelaterad.Klicka för att utvidga...

Nu är inte Businesclass.se en flygsajt. Det är en sajt för medvetna resenärer. Det kan betyda olika för olika medlemmar. För en medlem kan det betyda att hitta resmål där vissa produkter är extra billiga. Men detta är en fin balansgång mellan vilka diskussioner som är relevanta eller inte.

Moderatorgruppen anser att en fråga om vilken destination ett visst föremål är billigast att handla är relevant nog att ett antal medlemmar kan gynnas av denna information på vägen mot ett medvetet resande.

MVH,

Senator/Hans i rollen som moderator

Marcus_R skrev:Funderade också på den, men verkar inte som det fungerar?"Shoppers eligible for Tax Free Shopping:●If you have a permanent residence in a non-EU country except for Norway."Klicka för att utvidga...

Var hittade du det där?

Jag har bekanta som tullat ut varor via gränsstationerna många gånger.

Marcus_R skrev:Här:Tax Free Shopping in Sweden | Global BlueMen om det inte stämmer är det ju kanonKlicka för att utvidga...

Stämmer delvis i alla fall, haken är den att säljaren ska kolla att

man betalat norsk moms vid införsel, alltså bara att glömma i det här fallet.

Besökare från Norge eller Åland

Är köparen bosatt i Norge eller på Åland ska båda två av följande villkor vara uppfyllda för att köparen ska få tillbaka momsen:

priset på varan är lägst 1 000 kr exklusive moms
varan har förts till Norge eller Åland inom 14 dagar efter inköpet och moms har betalats där.
Försäljning till besökare från land utanför EU | Skatteverket

Back