Lämna elektroniken hemma när du åker till USA

Homer skrev:De i säkerhetskontrollen kan ju inte använda olika regler beroende på resandes destinationså det är nog stor risk att det blir samma regler överallt dvs. även inom EUMax storlek enligt UK/US regler är 16 x 9,3 cmSom exempel är en Galaxy Note 5 153.2 x 76.2 x 7.6mmoch en Galaxy S8 148.9 x 68.1 x 8 mmUS and UK ban cabin laptops on some inbound flights - BBC NewsKlicka för att utvidga...

Ja, intressant. Förhoppningsvis tänker EU annorlunda när det gäller resande i Europa. Om inte så sparkar man undan fötterna på en stor del resande, och framförallt affärsresandet, i en handvändning. Många är de firmor som kommer att slita med att kunna hantera omställningen snabbt nog. Alternativen som redan visats ovan innebär ju inte nödvändigtvis att det blir mindre prylar och elektronik, bara andra prylar som fraktas runt...

Blir intressant att se vad det får för effekt på exempelvis SAS med tanke på den ökade exponeringen mot just USA.

Alltså, det enda rimliga är ju att om de ska förbjudas på ett ställe ska de förbjudas på alla ställen, inklusive inrikes i USA. Allt annat är ett uppenbart spel för gallerierna.

Att det sedan är en säkerhetsrisk att checka in laptops är ju bara grädden på moset här...

agehall skrev:Alltså, det enda rimliga är ju att om de ska förbjudas på ett ställe ska de förbjudas på alla ställen, inklusive inrikes i USA. Allt annat är ett uppenbart spel för gallerierna.Att det sedan är en säkerhetsrisk att checka in laptops är ju bara grädden på moset här...Klicka för att utvidga...

Försök inte att komma och störa debatten genom att blanda in fakta.

maswan skrev:Tack! Ser idag också att BBC har en starkare formulering om "rejects laptop ban" efter mötet:US and EU reject expanding laptop ban to flights from Europe - BBC NewsOch något vagt om "other measures" att diskutera kommande veckor.Klicka för att utvidga...

BBC är de enda som drar den slutsatsen, den typiska slutsatsen från medier med samma källa är

att blev varken buh eller bäh

There is still no decision on whether to include European airports in the ban, the U.S official said, adding that it is “under consideration” and that the U.S. reserves the right to unilaterally implement the measure whenever it decides there is an imminent threat.

EU and US meeting on airline laptop ban ends with no result – POLITICO

Vad tror ni om att det slutar med en halvmesyr att man kommer få ta med surfplattor men inte regelrätta laptops? Eller något i stil med att det kommer en begränsning av hur stora enheter som accepteras och som är mer generös än den som det talats om hittills? Typ att en viss volym/vikt på enheten kommer gälla (som för vätskor) men att den sätts så att mindre laptops skulle kunna tas med?

Det slutar nog med någon form av teater på europeiska flygplatser. Skulle inte bli förvånad om det slutar med obligatorisk svabbning av elektroniken.

Vad jag förstår så hävdar man att tekniken för bomber i datorerna redan finns och att det är därför man inte vill att folk ska ha dem med sig i kabinen. Att lägga dem i bagageutrymmet utan någon som helst koll känns ju mest som hål i huvudet. För mig finns det bara två rimliga alternativ om det nu är såååå farligt:

1. Datorer får inte tas med ombord över huvudtaget, varken incheckat eller i handbagaget.

2. Man förbättrar/förändrar säkerhetskontrollerna för att kunna hantera det nya "hotet".

Personligen så tycker jag då att man borde fokusera på den andra punkten. Ha en "computer drop" vid incheckningsdiskarna där du lämnar datorn, du får ett kvitto på att den är inlämnad, datorn genomgår den extra kontrollen och du kan hämta upp datorn vid gaten, eller som statusförmån så levereras den till loungen.

För att inte oroa sig för stöld av information så kan man säkert lägga datorn i någon form av sele eller fodral som förseglas men fortfarande tillåter svabbning och utökad röntgen. Jag kan inte se att man kan/behöver göra någon annan typ av kontroll. Att skruva isär datorn lär man ju bara göra vid stark misstanke att något inte står rätt till. Om man med hjälp av de stora datortillverkarna kan ordna referensröntgenbilder på innanmätet på deras olika modeller så bör en sådan kontroll ändå kunna gå ganska så snabbt.

Lite off topic.

Begränsning av elektronik på flighten från Hong Kong till Storbritannien.

tmp-cam-570191404-jpg.64152

Detta låg på check in diskar på Hong Kong flygplatsen.

Dr. Miles skrev:Lite off topic.Begränsning av elektronik på flighten från Hong Kong till Storbritannien.Visa bifogad bild 64152Detta låg på check in diskar på Hong Kong flygplatsen.Klicka för att utvidga...

Det där måste ju vara ämnat för de som flyger via något av skurkländerna, t.ex. Turkiet,

inte för de som flyger direkt.

Inget nytt på denna fronten senaste veckan? Trump är ju iofs upptagen med sitt resande så administrationen hemma i US kanske inte vågar ta några beslut / yttra sig.

Nya samtal äger rum.

The EU fears the United States has already made up its mind to extend the ban on flights from Europe to the United States and has told airports and airlines to be prepared, according to notes from a meeting, seen by Reuters, in which the European Commission debriefed industry representatives and member states on the result of talks with the United States.Klicka för att utvidga...

U.S., EU meet on aviation security as Europe braces for laptop ban| Reuters

Jag vill minnas att för inte så länge sedan kom bestämmelsen att man INTE får checka in större batterier i det incheckade bagaget utan att man måste ha det som carry-on? Allt verkar ytterst märkligt men man får helt klart magkänslan att den egentliga anledningen är terrorhot/säkerhet... Jag har i princip alltid med mig min kamerautrustning när jag reser och det resultat man sett i väskan efter att TSA stoppat ned en betongvisp så vill jag inte ha utrustning för 30k där, men spontant tror jag att om det införs kommer det att tas bort igen eller bli mycket mindre strikt eftersom det kommer att påverka ekonomin negativt, varför mecka med detta när man lika gärna kan ha konferensen någon annanstans?

Back