Liverapportering om flighter

Taxman skrev:Måste man inte ha det vid flygning till en så pass stor flygplats som Bromma?Klicka för att utvidga...

Nei, og det er faktisk mange fly som ikke har transponder, ikke har den slått på eller slå den av og har den feilinnstilt slik at den ikke viser riktig destinasjon, for eksempel.

upload_2020-11-19_20-56-23-png.114979

Såg den här nu. Verkar rimligt tidsmässigt om den landade och sen startade igen direkt.

upload_2020-11-19_21-0-19-png.114980

Verkar stämma.

Nyfikenheten stillad, nästan. Varför syns polisen på en del trackers men inte andra?

Tack för alla svar.

Taxman skrev:Var den jag tittade på och antog att Bromma skulle falla in i en av de två högsta kategorierna? Mode-S är någon mer fancy variant och Flightradar24 fångar inte transponder enligt minimikraven?Klicka för att utvidga...
CTR (kontrollzon) är området närmast flygplatsen, ovanför/runt CTR hittar du TMA (terminalområde) och ovanför/runt TMA hittar man i Sverige CTA (kontrollområde). I Sverige är CTR+TMA+CTA så kallad C-luft och där krävs transponder (utan dispens), övrigt luft är G-luft och där krävs inte alltid transponder.

Men nu är vi ordentligt OT.

Edit: FR24 kan inte visa position på de enklare transpondertyperna eftersom de inte skickar ut sin GNSS-position i meddelandet. Ibland kan Fr24 triangulera positionen mha minst tre markstationer, men det är inte alltid möjligt beroende på vart stationerna står, terränghinder etc.

I brist på resa, i brist på flygplan, i brist på fint väder, blev det lite virtuell plane spotting idag.

Det slumpade sig så att jag kikade på Flight Radar 24 och såg ett Gulfstream G280 på väg mot Europas högst belägna flygplats, SMV i Samaden/Schweiz. Samtidigt kunde jag iakttaga ett annat plan på nämnda flygplats, som inte syntes på Flight Radar.

Så här såg det ut i eftermiddags:

20210105-153603-png.115895

Fem minuter senare:

20210105-153949-png.115896

Flygplanet från 15:00 är borta.

Fem minuter till och då såg det ut så här:

20210105-153435-png.115897

Notera de fyra bilarna (limousiner), som väntar. Detta var planet som aldrig visades på FR.

Klockan 15:15 dök denna maskin upp:

20210105-153455-png.115898

Bilarna borta.

På FR:

20210105-153757-2-png.115899

20210105-153718-png.115900

Till sist 15:20 FSE1B parkerad:

20210105-153521-png.115902

Ytterligare 25 minuter senare och det "silverfärgade planet" lämnar flygplatsen.

fly4fun skrev:Planet syntes alldeles utmärkt på FR24. Det kom från Warsawa.Klicka för att utvidga...
Tack för info. Med ”Replay”-funktionen kunde jag också hitta planet, som för övrigt flög tillbaka till Warszawa kort efteråt. FSE1B flög till Bern, efter besöket i Samaden.

IBERIA hade idag en A330 på turen MAD-ARN-MAD.

Vet inte hur beläggningen var MAD-ARN på returen var det gott om plats.

Kan vara cargo som gjorde man satte in en större maskin.

Källa

Flighradar 24

Expertflyer

542070a4-8e48-4d2e-8cbe-f7d82a7d8eda-png.116137

41049cf0-ed71-4ea9-88a1-1544c9c8186b-png.116138

Det hade varit toppen om A330 hade blivit kvar till ARN. Det hade varit en perfekt delsträcka till LPA med en bra business. Jag har för mig att det bara är ett par torsdagar framöver man satt in denna maskin. Varför vet jag inte.

A330/340/350 har tydligen också dykt upp till Frankfurt, Zürich varit men nu har de

satt in CRK (Air Nostrum)

Kanske både long haul-flygplan och -piloter behöver "motioneras" då och då för att hållas flygvärdiga? Så varför inte flyga "medium haul" om det är brist på long haul att flyga?

Tomas E skrev:Kanske både long haul-flygplan och -piloter behöver "motioneras" då och då för att hållas flygvärdiga? Så varför inte flyga "medium haul" om det är brist på long haul att flyga?Klicka för att utvidga...
Ja piloter behöver väl ett visst antal flygtimmar per flygplanstyp och år för att inte tappa sina certifikat?

Idag, 1 februari, kl 13:01 tysk/svensk tid landade detta plan på Falklandsöarna, efter nästan 16 timmars flygtid.

Kerosinförbrukningen var beräknad till 84 ton. Man hade tankat 106 ton, om en landning på Falklandsöarna inte var möjligt. 292 ton vägde planet (A350) vid start ifrån Hamburg igår kväll.

Satt och tittade runt i FlightRadar24 och hittade en massa ballonger på hög höjd, visade sig vara ett projekt för att tillhandahålla cellulärt Internet (LTE) i glesbebyggda områden. Projektet kallas Loon som förstås kommer från ordet "balloon".

Av någon anledning har jag helt missat detta, tyvärr verkar det som att projektet nu håller på att avvecklas. Spännande teknologi ändå, man kan delvis styra ballongerna genom att byta höjd och därmed vindriktning i stratosfären, en del ballonger var riktigt ute på vift.

Ja, precis, det där var ett Google-projekt som kom för ett antal år sen, men tror tyvärr aldrig att det blev så mycket av det. En hel del av mitt jobb (framförallt förut) handlade om olika aspekter av kommunikation för glesbygd/utvecklingsområden/"harsh environments"/etc, så det var ett intressant projekt, och alltid spännande när en stor spelare som Google engagerar sig.

Hej,

Ser att ett Air Leap-plan flyger mot Visby men enligt flight radar så ska det till Halmstad. Vem är det som sköter inställningen? Piloten?

Back