LSH blir flygluffare på heltid

Flygning #47. Katmandu-Pokhara, Yeti airlines, ATR72

6/2



Fina vyer över bergen även här



p2-jpg.126163





Pokhara anses vara nepals turisthuvudstad fast nu är det förstås ganska glest. Man kommer hit för vandring, paragliding (god termik i dalen) eller yoga-newage-spiritualist-hashrökar-grejer. Jag gjorde inget av det där denna gång utan gjorde långa promenader i staden och längs "strandpromenaden" runt sjön. Många bra restauranger här som hade en del lokalbefolkning som gäster.




p1-jpg.126162







Flygning #48. Pokhara-Katmandu, Yeti airlines, ATR72

10/2

Det har byggts en ny internationell flygplats som ska tas i drift i år. Den gamla ger bra möjlighet för titta på helikoptrar och "turboproppar"




p3-jpg.126164
 
Tack för trevliga rapporter. Inspirerande läsning.



Du har kanske redan planerat ett besök i Bhutan, ett av de mest spännande länder som går att besöka. Framför allt om du uppskattar Nepal.

Om inte, försök att hinna med. Spektakulär flygning mellan Katmandu och Thimpu. Sitter du på rätt sida ser du Himalayas högsta toppar på vägen. Landning mellan bergskedjor och dalar är en upplevelse även om du nyligen flugit från Lukla.
 
Skyline Flyer skrev:Du har kanske redan planerat ett besök i Bhutan, ett av de mest spännande länder som går att besöka.Klicka för att utvidga...
Jag håller med! Var där för drygt 10 år sedan och reser gärna dit igen. Det blir dock inte denna gång. Sitter på KTM nu och väntar på att flyga tillbaka till Europa. Ett annat resmål i regionen som jag väldigt gärna åker tillbaka till är Tibet. Nu gör både den politiska situationen och pandemin detta väldigt svårt.
 
Lördag 12/2



Nepal kräver både vaccin och PCR för att lämna landet! Jag visste att det skulle kunna införas under mitt besök, men jag kan tänka mig att en del antivaxare blivit "inlåsta". Träffade även ett svenskt par som hade missat sitt flyg eftersom de inte ens släpptes in på flygplatsen utan PCR.



Jag köpte denna som bonusresa utan kupong. För 84 000 poäng är det inte ett särskilt bra värde, men det fanns ont om vettiga alternativ.



Flygning #49-52

Katmandu-Istanbul, Turkish airlines, A330, Business


Min första långflygning med TK. Hårdvaran med 2+2+2-konfiguration med fully flat imponerar inte. Inte heller maten. Vi var endast 5 passagerare i affärsklass och servicen var däremot fantastisk.



Söndag 13/2

Turkish lounge Istanbul

Lugnt och skönt på en söndagsmorgon. Var här en vardagsmorgon för inte så länge sedan och då var det smockfullt.



Istanbul-Frankfurt, Turkish airlines, A330, Business


Nästan fullt i Business. Ännu äldre kabin här.



Frankfurt-Stockholm, Lufthansa, A320, Business

Återigen så är det lite konstigt att komma tillbaka till Sverige. Inga munskydd på arlanda express och då det var första helgen efter restriktionerna lyfts var det fullt med folk på stan som handlade, fikade och lunchade en söndagsförmiddag.



Mitt jobbåtagande under året är 4-6 korta interna möten per månad. Jag passade på att ta ett av dessa fysiskt når jag ändå hade vägarna förbi Stockholm.



Måndag 14/2

Stockholm-Kalmar, SAS, ATR72, SAS+



 
Jag har klarat hela corona-perioden väldigt bra. Trots kanske 20 inställda flyg och 10 avbokade hotellrum under 2020 har jag inte förlorat en krona tack vare bokningar direkt av flygbolag och kreditkortsförsäkringar. Inte heller har jag fastnat i karantän, nekats inresa eller liknande. Självklart har jag "budgeterat" en del bakslag i både tid och pengar innan jag gav mig iväg på en resa under ett år under en pandemi. Nu kom några små missberäkningar.....



För några veckor sedan började jag planera en resa med utgångspunkt från Jerevan, Armenien. Jag bokade förstås jag en riktigt krånglig positioneringsresa med KLR-ARN-CPH-WAW i SAS+, fyra dagar i Polen och sedan WAW-BER-VIE-EVN (Jerevan) i Business på fredagen för att se Berlins nya flygplats.



Att få inresetillstånd till slutmålet visade sig däremot inte helt trivialt och det såg ut som jag behövde ställa in alltihop. Natt till Lördag bestämde jag mig för att boka av Polenresan som gick ca 26h senare. SAS IT-tjänster låg förstås nere och jag kunde inte logga in på sajten eller appen och kundtjänst var stängd. OK, 12k förlorade poäng men skatterna kan återbetalas även vid no show så ingen katastrof.



På torsdag fick jag meddelande att visumproblemet kommer att lösa sig. Det fanns en morgonflight CPH-WAW som jag skulle kunna lägga till men den försvann precis när jag bestämt mig. Nästa tanke var att boka om till en annan resa CPH-EVN, och en sådan kunde jag hitta på söndag. En helg i Köpenhamn och två nätter i Jerevan blir bra. Det var nu 25h till avresa på min ursprungliga biljett och jag borde förstås ha avbokat och tagit bokningsavgiften på 450kr. Istället ringde jag in för att boka om. Agenten sa att han måste skicka ärendet vidare för omberäkning av skatter trots att jag gick från 3 till 2 segment och förmodligen skulle få tillbaka pengar. Han försäkrade mig om att det inte var något problem att 24h överskreds.



Morgonen efter fick jag meddelande om biljetten återställts till den ursprungliga resan som var < 24h och ingen möjlighet att ta mig till Warszawa. Det värsta var att den nya resan nu inte längre fanns att boka. Jag ringde upp för att höra vad som hänt och SAS säger att Austrian avbokat eftersom det dröjt för länge innan resan biljetterats. Det här är så dålig och onödigt…. Kundtjänst gick med på att boka om eller återbetala poäng och skatter. För återbetalning av bokningsavgiften måste jag reklamera vilket jag tänker göra. Om inte annat för att de bör veta hur dåligt systemet fungerar.



Jag hade förstås en reservplan och bokade snabbt följande:



Flygning #53-55

Fredag 25/2



Kalmar-Arlanda, SAS+ ATR72



Arlanda-Warszawa , LOT business, Embraer 195

Mycket bra service här och bra kall mat i form av en laxtartar och någon paté.



Det var en fångtransport, utvisning eller liknande på flighten. Hela Arlanda kryllade av personal från kriminalvården så jag förväntade mig att de skulle rulla in någon Hanibal Lector i bur, men det var ganska odramatiskt. När vi landade kom beväpnade, kamouflageklädda Polska poliser ombord.



Warszawa-Tbilisi , LOT business, B738

Nattflygning där personalen inte var lika alerta som på första benet, men ändå en bra flygning. Återigen mycket smidigt med passkontroll och covid-dokumentation på TBS.



Jag får nu ett stort dygn i Tbilisi innan jag måste ta mig till Armenien och det är trevligt. Sammantaget blir inte detta varken dyrare eller meckigare än resa via köpenhamn men det hade kunnat sluta dåligt. Har dock ett antal hinder kvar i form av PCR och visumproblematik.
 
Jag har nu fått förhandsgodkännande för visa on arrival till Iran och flyger Jerevan-Teheran imorgon bitti (Armenian airways B737). Räknar med att vara där i två veckor men är osäker på om jag kommer ha tillgång till fungerande internet. Gör ena halvan som en gruppresa med en byrå jag tidigare använt för "svåra" länder. Andra halvan blir solo.
 
Flygning #56-58, Land #12 (Iran)

Jerevan-Teheran (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass


Matlåda med smörgås och snacks




Skyline Flyer skrev:Vilken resebyrå använder du?Klicka för att utvidga...
Young Pioneer Tours. De har först och främst varit specialister på Nordkorea, men börjar få en imponerande katalog av "svåra" länder. Jag fick helt utan motivering avslag på min ansökan om förhandsbesked på visa on arrival med mitt svenska pass. Däremot lyckades Young pioneer få igenom en ansökan med mitt norska pass. Oklart hur det gick till, men i det här fallet hade jag inte kunnat åka oorganiserat (trots att det i teori är möjligt).



På denna resa var jag och tre amerikaner. De hade alla rest i rad skurkstater så det var många intressanta resehistorier i minibussen. Den yngsta var bara 22 och kom precis från en månads "couchsurfande" i Irak. Amerikaner får inte rese oberoende utan måste ha guider med sig hela tiden, förbeställd godkänd flygtransfer osv. De flesta andra nationaliteter kan resa självständigt. Just här rekommenderar jag guide under åtminstone delar av resan eftersom språkbarriären är ganska hög.



Islamiska revolutionsgardets huvudkvarter


img_20220304_164704_mp-jpg.127039





Amerikanska ambassaden som utrymdes 1979. Kan rekommendera den galna men sanna hollywoodfilmen Argo.


img_20220304_164044_mp-jpg.127037






img_20220304_164314_mp-jpg.127038






amb-jpg.127040





Regimen är som framgår mycket USA-fientliga. Befolkningen var däremot vänliga mot och mycket nyfikna på de amerikanska turisterna. På samma sätt är majoriteten ganska sekulära, klär sig västerländskt och dricker alkohol i smyg....



Man har skyhög inflation och arbetslöshet. Det här motsvarar några hundralappar. Lokalbefolkningen använder nästan bara inhemska debitkort men sanktioner gör att inga internationella kort fungerar. Man får således ha med sig hela reskassan i dollar.


img_20220306_084703_mp-jpg.127041





Ayatollah Khomeinis mausoleum


img_20220304_111202_mp-jpg.127043



Kroppen ligger i det gröna huset


img_20220304_101524_hdr-jpg.127042





Blandade bilder




img_20220303_094637_hdr-jpg.127044






img_20220303_103053_hdr-jpg.127046




img_20220303_103313_hdr-jpg.127047








img_20220304_160055_mp-jpg.127049






img_20220305_182515_mp-jpg.127050






img_20220306_113019-jpg.127054






img_20220306_113333_mp-jpg.127055








img_20220306_124726_mp-jpg.127057






img_20220306_151212_mp-jpg.127058








img_20220306_152857_mp-jpg.127060








img_20220308_080559_mp-jpg.127065






img_20220308_114854_mp-jpg.127066






img_20220308_115237_mp-jpg.127067






img_20220308_175155_mp-jpg.127068






img_20220309_085021_mp-jpg.127070






img_20220309_112932_mp-jpg.127072






img_20220309_131025_mp-jpg.127073






img_20220310_151821_mp-jpg.127075






t%C3%A5rta-jpg.127076



Turkish airlines-kontoret i Shiraz


img_20220309_092045_mp-jpg.127071





Shiraz-Teheran (THR), Quesm Airlines, A300-600 uniclass

Det finns många antika plan kvar i inrikestrafik. Maskinen var helt ekonomikonfigurerarad med 2+4+2. Vatten serverades ombord och vi fick en matlåda när vi lämnade planet. Förmodligen en covid-åtgärd på samma sätt som bangkok airways gör.



Teheran-Jerevan (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass


Jag inser att jag är bortskämd med businessbiljetter och guldkort. Här fick jag för första gången på länge köa i över en timme för att checka in. Maskinen var nästan helt full och de flesta passagerarna hade helt ofantliga mängder bagage vilket gjorde att det tog tid trots en liten maskin och tre öppna diskar.
 
LSH skrev:Flygning #56-58, Land #12 (Iran)

Jerevan-Teheran (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass
Matlåda med smörgås och snacksYoung Pioneer Tours. De har först och främst varit specialister på Nordkorea, men börjar få en imponerande katalog av "svåra" länder. Jag fick helt utan motivering avslag på min ansökan om förhandsbesked på visa on arrival med mitt svenska pass. Däremot lyckades Young pioneer få igenom en ansökan med mitt norska pass. Oklart hur det gick till, men i det här fallet hade jag inte kunnat åka oorganiserat (trots att det i teori är möjligt).På denna resa var jag och tre amerikaner. De hade alla rest i rad skurkstater så det var många intressanta resehistorier i minibussen. Den yngsta var bara 22 och kom precis från en månads "couchsurfande" i Irak. Amerikaner får inte rese oberoende utan måste ha guider med sig hela tiden, förbeställd godkänd flygtransfer osv. De flesta andra nationaliteter kan resa självständigt. Just här rekommenderar jag guide under åtminstone delar av resan eftersom språkbarriären är ganska hög.Islamiska revolutionsgardets huvudkvarterVisa bifogad bild 127039Amerikanska ambassaden som utrymdes 1979. Kan rekommendera den galna men sanna hollywoodfilmen Argo.Visa bifogad bild 127037Visa bifogad bild 127038Visa bifogad bild 127040Regimen är som framgår mycket USA-fientliga. Befolkningen var däremot vänliga mot och mycket nyfikna på de amerikanska turisterna. På samma sätt är majoriteten ganska sekulära, klär sig västerländskt och dricker alkohol i smyg....Man har skyhög inflation och arbetslöshet. Det här motsvarar några hundralappar. Lokalbefolkningen använder nästan bara inhemska debitkort men sanktioner gör att inga internationella kort fungerar. Man får således ha med sig hela reskassan i dollar.Visa bifogad bild 127041Ayatollah Khomeinis mausoleumVisa bifogad bild 127043Kroppen ligger i det gröna husetVisa bifogad bild 127042Blandade bilderVisa bifogad bild 127044Visa bifogad bild 127046Visa bifogad bild 127047Visa bifogad bild 127049Visa bifogad bild 127050Visa bifogad bild 127054Visa bifogad bild 127055Visa bifogad bild 127057Visa bifogad bild 127058Visa bifogad bild 127060Visa bifogad bild 127065Visa bifogad bild 127066Visa bifogad bild 127067Visa bifogad bild 127068Visa bifogad bild 127070Visa bifogad bild 127072Visa bifogad bild 127073Visa bifogad bild 127075Visa bifogad bild 127076Turkish airlines-kontoret i ShirazVisa bifogad bild 127071Shiraz-Teheran (THR), Quesm Airlines, A300-600 uniclassDet finns många antika plan kvar i inrikestrafik. Maskinen var helt ekonomikonfigurerarad med 2+4+2. Vatten serverades ombord och vi fick en matlåda när vi lämnade planet. Förmodligen en covid-åtgärd på samma sätt som bangkok airways gör.

Teheran-Jerevan (IKA), Armenian airways B737-300 uniclass
Jag inser att jag är bortskämd med businessbiljetter och guldkort. Här fick jag för första gången på länge köa i över en timme för att checka in. Maskinen var nästan helt full och de flesta passagerarna hade helt ofantliga mängder bagage vilket gjorde att det tog tid trots en liten maskin och tre öppna diskar.Klicka för att utvidga...


Wow! Jag är så avundsjuk! Tack för tipset ang. resebyrån, ska kolla upp dom.
 
Vad tycker du om YPT? Har aldrig testat dom själv, men har vänner som rest med YPT och som säger att är ett starkt tema på fest. Dom är ju tyvärr negativt omtalade efter OWs tragiska händelser i Nord Korea.
 
Skyline Flyer skrev:Vad tycker du om YPT? Har aldrig testat dom själv, men har vänner som rest med YPT och som säger att är ett starkt tema på fest. Dom är ju tyvärr negativt omtalade efter OWs tragiska händelser i Nord Korea.Klicka för att utvidga...
Jag har använt dem för Iran och Nordkorea, men har inget annat att jämföra med. Skurkstatsresor är ju en sällanköpsvara för de flesta....



Den stora behållningen har varit intressanta medresenärer. Lite fest förstås i Noko men inget i Iran (trots att det erbjuds det ena och det andra under disk).



Vad gäller OW (Otto Warmbier) så vet jag inte om de hade kunnat göra något mer. Han gjorde en riktigt dum grej och åkte dit. Däremot hade vi en incident i Iran där guiden kunde ha agerat bättre. Efter att rest solo en vecka i Iran och bott på femstjärniga hotell för 300kr kan jag också tycka att enkelrumstilläggen och extradagar var lite överprisade. Jag fick dock mycket bra service i form av att de ordnade inresetillstånd på kort varsel, efter att jag kört fast.



Inte oreserverat positiv som du hör, men jag kommer förmodligen att använda dem igen.
 
jerevan-jpg.127346





Det blev 5 nätter i Jerevan den här gången. Armenien har inte gräns mot Ryssland, men luftrummet över Georgien är öppet och det flygs fulla maskiner från flera ryska städer. Tror även att de tar emot en del Ukrainska flyktningar. Någon sa att det kommit 50 000 ryssar de två senaste veckorna och det märks inte minst på hotellpriserna som nästan fördubblats sedan jag var där för två veckor sedan.



Jag har planer för våren och sommaren, men de länderna är lite för kalla nu. Hade lite idétorka och under Iran-resan bokade jag en resa till Thailand. Eftersom uppkopplingen var begränsad avvaktade jag med att ansöka om Thaipass . Sist gick det på 1 minut att få svar, så 5 dagar måste ju vara god marginal (det sägs 3-7 dagar)…. Resan började natt till söndag och på fredagen började jag bli lite orolig. Försöker stressa så lite som möjligt och är inställd på några motgångar eftersom jag höftar det mesta och är ute i sista sekund. Jag gjorde ytterligare en ansökning på mitt svenska pass och en på mitt norska med annan epost-adress. Inte heller här fick automatiskt godkännande. Kom hem från en trevlig utekväll runt midnatt och tänkte avboka hela resan innan jag somnade eftersom det nu bara var några timmar tills 24-timmarsgränsen för avbokning av bonusresor. Skulle förlora en hotell-bokning i Bangkok (halvdyr test & go), ett pcr-test och lite avgifter. Ingen katastrof, men värre var att jag inte hade någon plan B och inte hittade några roliga biljetter någonstans. Prisläget i Jerevan för tillfället gör också att jag inte ville vara kvar där någon längre tid. Jag blev liggande och titta på film och kl 02 trillade godkännandet in. Strax därefter även för andra svenska ansökan men inte för den norska.



Motståndet mot vaccin och munskydd är ganska stort i Armenien. Besökte 3-4 apotek för att köpa ett munskydd som uppfyller ffp2/n95 men de förstod inte ens vad jag frågade om. Vid incheckning på Austrian bad de mig visa att jag hade ffp2 och jag visade upp ett skydd som inte är certifierat men har samma form som n95 brukar ha och det godtogs.



Hade 5 timmar på Kastrup och åkte till Hyllie med ersättningsbuss för att köpa snus. Förhoppningsvis nollställer detta också resedelen i min hemförsäkring, men jag får kolla upp det för säkerhets skull. Jag hann med samma buss tillbaka och visade upp en kaffekopp från pressbyrån och sa att jag bara skulle ha svenskt kaffe och nu ville tillbaka till Danmark….



Sitter nu i Eventyr lounge och väntar på ombordstigning.



Edit: Raderat ett stycke angående problem på Kastrup som var delvis felaktigt
 
Flygning #57-60



Jerevan-Wien A320, Austrian business



Wien-Köpenhamn A321, Austrian business



Köpenhamn - Bangkok, Thai A359 Business









Gjorde test & go på Park Plaza Bangkok Soi 18. Mycket mer västerlänningar i Sukhumvit än i november.



Bangkok (DMK) - Chiang Mai, NOK Air 737-800 Uniclass



Min första resa till norra Thailand. En del turister i form av unga ryggsäcksresenärer, men många hotell och kedjerestauranger är fortfarande stängda. Jag trivdes bra här och prisläget på hotell och finkrogar var väldigt trevligt.



Pai



En liten stad tre timmar från Chiang Mai som lockar många backpackers. Inte så många sevärdigheter i stan men folk hyr motorcyklar och tar dagsturer till utkikspunkter, vattenfall och småbyar i närheten.




vy-jpg.128421






vy2-jpg.128422





Jag bestämde mig för att ta en liten längre tur och köra delar av Mae Hong Song-loopen. Hyrde en motorcykel och checkade ut efter en natt. Har bara en mindre ryggsäck så det funkade bra att köra med den på ryggen (vilande på sadeln). Mycket trevliga vägar i bergen med mestadels bra vägbanor, många svängar och backar och lite trafik. Det blev tre dagar på vägarna.



Mae Hong Song













Ban Rak Thai

En kinesisk by på gränsen till Burma som till stor del är uppbyggd för inhemsk turism (precis som man gjort på flera ställen i Kina när man rivit gamla stadskärnor och byggt kopior i utkanten). Ganska glest med turister men en kväll med "riktig" kinamat var trevligt.




kina1-jpg.128417






kina2-jpg.128418





I närheten finns en nationalpark som nu är stängd med hänvisning till Covid så man kommer inte längre än hit.

Äkta bananrepublikslogik att stänga en park där folk campar med 100 meters mellanrum men tillåta nattklubbar i stan där folk står

som packade sillar och man har roterande fläktar som ser till att luften blandas ordentligt.....


nationalpark-jpg.128420





Flygning #61-62



Chiang Mai - Bangkok (BKK). Thai Vietjet Air A321 Uniclass


Det fanns en liten PP-lounge med hyggligt utbud av mat och alkoholfri dryck.



Valde att ta tre nätter vid Khaosan road denna gång och här har hänt saker sedan november. Första kvällen gick det på ca 40% av kapacitet gissar jag medan det den andra och tredje kvällen firades Songran (nyår) för första gången på tre år så det gick på 200% av normalt. Jag har haft en tioårig paus från Thailand och Khaosan har ändrats ganska markant. Förmodligen mycket på grund av att thailändarna nu utgör majoritet av besökarna. Borta är det mesta av krimskramsförsäljning och liknande och "pubarna" liknar mer klubbar som med högtalare ut mot gatan tävlar om att ha högst volym på sin näsblodstechno. Många bra matstånd som nu säljer annat än bara pannkakor och Pad Thai. Ibland ser det dock ut som ett barnkalas där unga turister dricker sprit ur plasthink och suger lustgas ur färgglada balonger med lustiga former... Konstig covidpolicy även här där man säger sig stänga kl 23 men det som händer är att alla trängs inomhus bakom stängda dörrar tills midnatt som ju är en annan dag och då kan man dra igång igen. Känns tryggt att man har dessa genomtänkta smittskyddsåtgärder....



Bangkok (BKK) - Phuket - Köpenhamn, Thai A359 Business

Det tar 15h med tekniskt stopp. Jag lyckades sova bort minst halva tiden.



Kastrup - Kalmar, Öresundståg 2:a klass

Lugnt och skönt en långfredagsmorgon. Återigen befriande att slippa munskydd. Vi ska inte glömma bort hur förskonade vi varit här (Tack Anders!)



Jag har firat påsk hemma. Jetlag har gjort att jag bara lyckats komma iväg på en middag/fest men det var trevligt. Jag påbörjar en ny resa på fredag och nya landvinningar kommer i början av nästa vecka.
 
Onsdag 20/4

Flyg #63-64

KLR-ARN-KLR, ATR72 SAS+


Jag brukar undvika fakirflyget men nu fanns inga vettiga biljetter upp kvällen innan. Jag hade fortfarande jetlag från Asien så det gick förvånansvärt bra.



Fredag 22/4

Flyg #65-67

Kalmar-Arlanda, ATR72 SAS+




Arlanda-Istanbul (IST), Turkish B738 Business


Denna variant har riktiga businessäten i 2+2-config. Servicen är nu återställd till det normala med middag i två serveringar och fantastisk service. Europas bästa affärsklass enligt mig.



Istanbul-Tbilisi, Turkish A321 Neo, Business


Jag missade min anslutning här efter en försening i Stockholm. Turkish har numera två kvälls/nattflygningar till Tbilisi så väntan blev bara en timme. Hade räknat med ett dygn i Istanbul (vilket säkert inte varit så tokigt).



Förvånansvärt lite turister i Tbilisi. Det är kanske lite tidigt på säsongen och det är dyrt och meckigt för ryssar att besöka nu. De tillåts inresa men har inga direktflygningar. Vet heller inte om de känner sig så välkomna när stan är full av Ukrainska flaggor. Georgien och Ryssland har också en gammal konflikt med utbrytarrepublikerna Abchazien och Sydossetien som Ryssland (men få andra) erkänner som självständiga.
 
Måndag 24/4

Flygning #68, Land #13 (Azerbajdzjan)

Tbilisi-Baku, Buta airways, Embraer 190 uniclass


Det erbjöds smörgås och vatten kostnadsfritt och läsk/kaffe/te till försäljning.



Azerbajdzjan kräver visum men det går att ansöka digitalt och är relativt enkelt. Det tog några dagar att få det godkänt och kostar någon hundralapp.



Baku är riktigt häftigt. Jämfört med grannarna Georgien och Armenien känns det mer mellanöstern och mindre östeuropa både vad gäller språk och matkultur. Azerbajdzjan är relativt rikt på gas och man blandar gammal fin arkitektur med nya stora skrytbyggen i glas. Påminner något om Dubai men är gjort med bättre smak tycker jag. Det är muslimskt men med många fler barer än moskéer och man ser färre slöjor än i de flesta svenska städer. Detta gör att det likt Dubai är populärt resmål för utländska muslimer. Dock inte nu under Ramadan, men det är fortfarande livligt med massor av Bakubor ute kvällstid.



Lite gammalt och lite nytt


img_20220426_125635_hdr-jpg.128677








img_20220426_130000_hdr-jpg.128678






img_20220426_132757_hdr-jpg.128687








img_20220426_131809-jpg.128680





Mattmuseeum


img_20220426_133009_hdr-jpg.128682





Livligt kvällstid men efter midnatt en tisdag är det lugnare


img_20220426_235609_hdr-jpg.128686





Four seasons som för 5000kr/natt är lite utanför budget för en tjänstledig luffare...


img_20220426_134331_hdr-jpg.128683






img_20220425_155427_hdr-jpg.128675



Kebab


img_20220425_190928_hdr-jpg.128676
 
Mer från och runt Baku



Heydar Aliyev center

















































Hällristningar i Gobustan







Brinnande naturgas









Baku innerstad


Man har nästan byggt klart stadsbanan för F1 i Juli. Är inte ett dugg motorsportsintresserad men det var ganska roligt att åka igenom stan med läktare och rolexloggor kring vägbanan. Passerar här målrakan? men behövde inte gå in i depå.









Baku Flygplats


Sitter nu i en hygglig PP-lounge och väntar på en flygning till Tasjkent i Uzbekistan. Efter @Tontons fantastiska rapport från stanländerna ([Semi-Live] Tonton på tur | Sida 15 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor har jag sett fram emot att göra något liknande. Har dock sparat det tills nu när temperaturen är lite behagligare.
 
Tisdag 3/5

Flygning #69, Land #14 (Uzbekistan).

Baku (GYD) - Tasjekent (TAS) Uzbekistan Airways A320, Ekonomi


Legacyekonomi på sitt bästa. Incheckningen öppnade (minst) 3h innan och det var ingen kö och inget bråk över att mitt handbagage var 2kg för tungt. Under en flygning på 2,5h hann man med 5 rundor med vagnen. Först alkoholfria drycker. Sedan en "trerätters" måltid innehållande en riktigt bra köttgryta. Sedan kaffe, påtår och sist en runda med vatten.




img_20220503_183550_hdr-jpg.128895





Tasjkent

Många hoppar helt över huvudstaden och åker direkt till Samarkand. Jag har gott om tid och spenderade 3 nätter här.




img_20220504_165321_hdr-jpg.128890






img_20220504_164219_hdr-jpg.128894






img_20220504_162159_hdr-jpg.128898






img_20220504_163811_hdr-jpg.128899





Hittade en loppmarknad med en massa Sovjet-nostalgi. Glaspjäs med Leninhuvud och Aeroflot-logga.




img_20220505_154730_hdr-jpg.128892






img_20220505_155341_hdr-jpg.128893





Tunnelbana




img_20220504_140536_hdr-jpg.128896



Matmarknad


img_20220504_153020_hdr-jpg.128897
 
LSH skrev:Azerbajdzjan kräver visum men det går att ansöka digitalt och är relativt enkelt. Det tog några dagar att få det godkänt och kostar någon hundralapp.Baku är riktigt häftigt. Jämfört med grannarna Georgien och ArmenienKlicka för att utvidga...


Inga frågor om vad du gjort i Armenien? Om du använde olika pass: var det i så fall medvetet?
 
Fredrik skrev:Inga frågor om vad du gjort i Armenien? Om du använde olika pass: var det i så fall medvetet?Klicka för att utvidga...
Jag har alla (3) Armenienstämplar i samma pass och valde därför att ansöka om visum på det andra passet. I ansökan får man frågan om man någon gång besökt Nagorno-Karabach (Utbrytarrepublik i Azerbajdzjan med Armenisk majoritet) men inte frågan om man besökt "riktiga" Armenien. Inga frågor i passkontrollen och jag tror att den här problematiken är lite överdriven.
 
Back
Top