Lufthansa återöppnar Dusseldorf - Tokyo/Narita rutt under sommartidtabell 2012

dr-miles

New member
Lufthansa återigen öppnar Dusseldorf - Tokyo/NRT rutt mellan 2012-JUN-01 och 2012-OCT-06.


Det kommer att opereras med Airbus A340-300.






Dagligen förutom på tisdagar


LH716


Dusseldorf 13:00 - Tokyo/NRT 07:30+1




Dagligen förutom på onsdagar


LH717


Tokyo/NRT 09:01 Dusseldorf 14:20
 
Jag bumpar gammal tråd.




Jag undrar om hur bra det går för Lufthansas Japan linjer.




De kommer att flyga


Frankfurt - Tokyo: Airbus A380 / dagligen
München - Tokyo: Airbus A340-600 / dagligen
Frankfurt - Osaka: Boeing B747-400 / dagligen (byttes från Airbus A340-300)
Frankfurt - Nagoya: Airbus A340-300 / dagligen



Utöver dem flyger ANA:


Tokyo Narita - Frankfurt: Boeing B777-300ER / dagligen
Tokyo Haneda - Frankfurt: Boeing B787 / dagligen



Utöver dem flyger Japan Airlines:


Tokyo Narita - Frankfurt: Boeing B777-300 / dagligen





Jag undrar om varför Lufthansa bytte 343 till 744 på Frankfurt - Osaka. Finns det mer passagerare på rutten än förr?
 
Väldigt skumt, mitt intryck är att Japan går ganska segt för affärsresenärerna... Vissa dagar på A380 är det knappt 50% beläggning på övre däck. Dock, rika japaner kanske föredrar LH när de turistar i Europa?
 
A380*G skrev:Väldigt skumt, mitt intryck är att Japan går ganska segt för affärsresenärerna... Vissa dagar på A380 är det knappt 50% beläggning på övre däck. Dock, rika japaner kanske föredrar LH när de turistar i Europa?Klicka för att utvidga...



Billigaste Lufthansa biljett från Japan till Sverige kostar ca 10.000 SEK inkl. skatter (vid kampanj),


medans andra riktning kostar från 6.000 SEK inkl. skatter.




Så teoretiskt det lönsamt för Lufthansa att ha många passagerare som börjar sin resa från Japan.
 
MarcusC skrev:Enligt tyska källor skjuts DUS-NRT fram till 2013 pga dålig efterfrågan!!Klicka för att utvidga...
Passagerarunderlagmässigt hade det varit bättre om rutten kördes av Boeing B767 eller B787. (Jag vet att Lufthansa inte har de plantyperna.)
 
Om efterfrågan på direktflight DUS-NRT, kanske LH kunde få ANA köra den med 787 istället....hade vart trevligt med mer 787 till Europa...
 
Det finns alltså inte underlag för en direktlinje från Düsseldorf till Tokyo trots att Düsseldorf har mer än 10000 japaner och är ett centrum för japanska företag.



Japaner föredrar att åka buss till Frankfurt för att sen flyga hem med ANA eller JAL.
 
År 2013 utökar Tokyo Haneda flygplast(HND) sina slotstider och det ryktas om begränsning av avgångstider/landningstider av långdistansrutter kommer att slopas.




Just nu är det så att endast flygrutter inom Asien(dock längst är till/från Hong Kong) som kan flyga in/ut under dagtid.


Andra långdistansrutter måste landa/flyga mellan kl. 22 och kl. 06. Vilket gör att många icke japanska flygbolag har svårt att få lönsamhet på sina rutter.
 
Fredrik skrev:Det finns alltså inte underlag för en direktlinje från Düsseldorf till Tokyo trots att Düsseldorf har mer än 10000 japaner och är ett centrum för japanska företag.Japaner föredrar att åka buss till Frankfurt för att sen flyga hem med ANA eller JAL.Klicka för att utvidga...
Både ANA och Japan Airlines(JAL) erbjuder gratis anslutningsbussar mellan Frankfurt och Dusseldorf.


Men jag har hört att även dessa bussar har inte speciellt bra beläggning heller.
 
Back
Top