Lufthansa Group och service degradation...

Nilann skrev:Herr Nilann och jag åkte med Swiss Business från Geneve till Göteborg, via Zürich, igår. Boardingen i Geneve blev en kvart sen och när alla kommit ombord och dörrarna stängts meddelade kapten att slottiden var framflyttad 35 minuter på grund av dåligt väder. Blixtsnabbt togs champagnen fram och serverades i Business under väntetiden. Väldigt trevligt initiativ. Dessutom flyttades slottiden tillbaka igen så vi blev totalt 40 minuter sena till Zürich. Resan tog 35 minuter och en tallrik med liten sallad, laxmousse och efterrätt serverades. Överraskande bra för en sådan kort resa. Dessutom fylldes champagnen på två gånger under flighten.Vi hann gott och väl med nästa flight till Göteborg. 4 rader, full Business, 16 personer. En riktigt trevlig flygning där chefsstewarden var ansvarig för Businessavdelningen och gömde sig aldrig bakom gardinen. Skinksallad , goda ostar och efterrätt. Champagne och vin fylldes på hela tiden. En man på raden framför hade en liten vinprovning på röda viner och avslutade med ett torrt glas vitt. God stämning, vi är nöjda med Swiss.Klicka för att utvidga...
Det finns alltså champagne ombord på LH shorthaul? Har för mig det bara var Swiss i LH gruppen som har det intra EU?
 
@Nilann . Swiss förseningchampagne har jag också fått prova vid något tillfälle. Tror det var vid försening ZRH-ARN för ganska många år sedan. Samma visa med missad slottid men bara 20 min den gången. Tänk vad några små droppar kan göra skillnad (tillsammans med en chokladbit).....
263a.png
 
LH1754 idag mellan MUC-ATH. Förutom att planet är försenat så verkar besättningen inte ha koll eller bara blundar. De låter flera passagerare från ekonomi lasta sina väskor i business class delen trots att det står Business Class Baggage Only. En snubbe ville flytta på min väska varpå jag gick upp och sa åt honom att han ej får röra min väska då han inte satt i business class. Antar att det som jag får uppleva idag tillhör ovanligheterna på LH?



Edit: en från besättningen beklagar att vissa eco passagers har 4 handbagage med sig vilket ställer till bekymmer.
 
aruba1 skrev:Edit: en från besättningen beklagar att vissa eco passagers har 4 handbagage med sig vilket ställer till bekymmer.Klicka för att utvidga...
De tappar mer och mer. I ditt fall ska de tvinga aktuella passagerare att gatechecka handbagaget. För dåligt.
 
Pirkandet med att plocka ihop en flygplats med det korta namnet "Berlin Brandenburg, Willy Brandt" för 12 år sedan var nog början på sönderfallet.
 
Fredrik skrev:Äh, det började med att Lufthansa fick en femte stjärna hos Skytrax.Klicka för att utvidga...
Sant nog. Men som det antyds i kommentarerna, är problemet i verkligheten mycket mer grundläggande och vidsträckt, då det i mångt och mycket faktiskt är ett strukturellt samhällsproblem. Jag har arbetat mycket och också bott i landet i många år, men numera är det alltmer som "pajar och skiter sig". Den svenska systemfelet "No-One-Cares" har smittat också Tyskland, låt vara ännu inte i samma grad.
 
På sträckan ARN-VIE med Austrian drogs gardinen för, men direkt efter serveringen så började Eco passagerarna gå till den främre toaletten och en kö bildades på 2-3 personer. Jag satt på 1C och då har man en ”bak” i ansiktet under större delen av resan.

KRK-MUC med LH ingen gardin drogs för, fåtal passagerare gick på främre toan, blev aldrig någon kö.

MUC-ARN ingen gardin drogs för, ingen passagerare från Eco gick på främre toan.



Maten på OS var frukost trots avgång 09.45 som serverades 10,20.

”Plupparna” ovan äggrätten är brödbitar



e81b24cb-ecea-49a4-8ab8-aadfc6b43682-jpeg.77380





På LH flygningarna serverades det små portioner, KRK-MUC någon typ av aladåb, MUC-ARN inkokt lax, i vanlig ordning på LH var desserterna goda.



Intryck av en resa med Lufthansa Group tur och retur ARN-KRK i C är att jag blev besviken, men när man tänker efter vad kan man begära för 3.600kr

Jag fick ett tomt säte bredvid mig, Fast track genom säkerhetskontroller, tillgång till lounger med mat och dryck, Eurobonus poäng som jag kan utnyttja till att åka First Class.

Man måste inse att det är skillnad mot för mot för 10 år sedan när motsvarande biljetter kostade 7.000-10.000kr.

Jag skall inte bli någon Ove!
 
bnr skrev:Ombord LH801 nu. Fem rader business. Hyfsad flygning trots liten försening ut pga sent inkommande.Märklig mat serverats, men det är väl så det är nu för tiden. Räkan var god, desserten också, det till höger lyckades jag inte identifiera.Gardinen halvt fördragen, dock lugnt i kabinen, ingen Eco-pax har gått på toa framme.Visa bifogad bild 79383Klicka för att utvidga...
Måste nog gått om varandra på ARN imorse
 
Jag hade äran att flyga med @bnr och @fcx på ovanstående flygning och det var nog den mest oservicevändliga

(finns det ordet) flygning jag har varit med om.

En herre på 3D fick flytta in till 3A för att de skulle kunna lägga väskor från M kabinen.


c8f6eaf6-9045-4cf5-9b75-348573d0f4de-jpeg.80859





Även på platserna 2B och 2C förvarades väskor från M kabinen


551e4111-1d75-435f-895e-e7d829c21912-jpeg.80860





Pursern hällde ut ett glas vatten över passageraren på 2A hon kastade en handduk till honom, han fick torka upp vattnet på stolen och bordet utan hjälp från pursern, byxor och kavajen var nedblöta.

Hon gick till sin stol och fortsatte att läsa veckotidningen och tala med kollegan

Passageraren på 2A var för snäll, såg mest chockad ut.

Båda de på 2A och 3A skulle inte ha så lätt att komma ut vid ev. utrymning.

Detta var en resa som ställde frågan, skall jag resa mer med Lufthansa?
 
Maten är verkligen grå. Frukost och lunch hos Lufthansa inom Europa. Frukosten serverad med plasten kvar. Efterrätten på lunchbrickan har de serverat länge, länge nu.



Noterade att inga trevliga tidningar/magasin delades ut ombord.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20190909/9a91342ee40570197f11019241a14f6d.jpg





//uploads.tapatalk-cdn.com/20190909/fc840c837740d1e193e49d8a7a843145.jpg
 
Back
Top