Lufthansa Group tolkning av Covid-19-regler

franco

New member
Lufthansa har nyligen uppdaterat de tillfälliga regler som gäller för ombokning m.m. på grund av Covid-19. Nedan text från Lufthansas hemsida avser flyg som har stälts in och där bokningen gjordes till och med den 15 maj 2020.



Jag är osäker på vad på alternativ 1 innebär - att utan avgift omboka till annat flyg till samma destination och i samma serviceklass. Ska jag tolka detta som att jag utan kostnad kan boka om till samma destination ett annat datum så länge det finns platser kvar i samma serviceklass (ekonomi/premium economy/business/first), oavsett bokningsklass (t.ex. C/D/Z/P)?



Eller kommer Lufthansa vilja debitera mellanskillnaden om den bokningsklass jag har i min biljett (i mitt fall bokningsklass P i business) inte finns kvar, och jag måste boka en högre bokningsklass (t.ex. D i business)?



Gör jag rätt i att tolka travel class som ekonomi/premium economy/business/first och inte som bokningsklass?



For tickets booked up to and including 15 May 2020 the following applies:



If your flight has been cancelled, you have the following options:




You can rebook free of charge to an alternative flight to the same destination and within the same travel class.
Your ticket will remain valid and you can use it towards a future flight. Latest start of travel is 31 December 2021. If you would like to choose this option, please get in touch with us, latest by 31 January 2021. You can also change your destination and your travel class. Please note, that in these cases, an additional payment might be necessary, e.g. if you change to a higher travel class or if you rebook from a short-haul to a long-haul flight.
If you decide on a new flight until 31 August 2020 and your travel starts latest until 31 December 2020 you will receive an additional 50€ discount* on the ticket price. Should the rebooked fare be more expensive due to a change of destination (e.g. rebooking from short-haul to long-haul), change of travel class or similar, additional payment may be necessary despite the discount.
 
Under förutsättningen att inte flighten är inställd, skriver dom:


You can rebook your flight once free of charge, regardless of the terms and conditions of the originally purchased ticket. Start of travel must be latest by 31 December 2021 and the rebooking has to be done before the original start of travel.
Your ticket will remain valid and you can use it towards a future flight. Latest start of travel is 31 December 2021. If you would like to choose this option, please get in touch with us, latest by 31 January 2021. You can also change your destination and your travel class. Please note, that in these cases, an additional payment might be necessary, e.g. if you change to a higher travel class or if you rebook from a short-haul to a long-haul flight.
Försöker tolka skillnaden mellan dessa två alternativ. Mina flighter med LH var tänkt att lämna 19 juni för USA via Tyskland, men jag behöver boka om till 1år framåt. Kan inte använda alt 1 eftersom det inte går att boka mer än 11 månader framåt och ombokning ska ske innan originalutresan. Men vad är skillnaden mellan "rebook free of charge" och "remain valid and and use it towards a future flight"?
 
Wettiz skrev:Men vad är skillnaden mellan "rebook free of charge" och "remain valid and and use it towards a future flight"?Klicka för att utvidga...
Enkelt.



I alternativ 1, rebook free of charge, gör du en ombokning, i princip flyttar du själva resan i tid men behåller samma reseklass och villkor i övrigt.



I alternativ 2, remain valid and use towards a future flight, innebär att du får använda det fulla monetära värdet av din biljett och kan använda det som en delbetalning vid köp av ny, annan biljett, vid framtida bokning och till valfritt resmål. Tänk i princip att din gamla biljett förvandlas till en värdekupong/voucher med det fulla värdet av din i första läget köpta biljett.
 
Tack Berglund



En följdfråga vad som räknas som Cancelled. Originalresan är via Tyskland och FRA till Tampa. LH ser inte ut att flyga FRA-TPA alls i juni, men man kan idag boka via mellanlandning i typ NYC. Om dom inte flyger enligt bokad resa men bokar om till annan rutt till TPA. Räknas det då som Cancelled?
 
Jag fick precis ett brev från Swiss där det stod att det blivit än ändring av min resa och om jag godkände ändringen. Alla filghter var cancelled och det fanns inga allternativ. Känns som jag får ringa och kolla vad man får göra. Känns som man borde kunna be om pengarna tillbaks och den är helt inställd. Vi får se vad dom säger....
 
Wettiz skrev:En följdfråga vad som räknas som Cancelled. Originalresan är via Tyskland och FRA till Tampa. LH ser inte ut att flyga FRA-TPA alls i juni, men man kan idag boka via mellanlandning i typ NYC. Om dom inte flyger enligt bokad resa men bokar om till annan rutt till TPA. Räknas det då som Cancelled?Klicka för att utvidga...
Om minst ett av flygen är inställt (= inte flyger på det flightnummer som du bokat), så är det inställt. Om du sedan blivit ombokad till en annan tid eller rutt, så är flighten fortfarande inställd, men resan ombokad.

I ditt fall så är flighten i vilket fall som helst inställd.




Robban1616 skrev:Känns som man borde kunna be om pengarna tillbaks och den är helt inställd.Klicka för att utvidga...
Om du blivit ombokad så att tiderna avviker från de ursprungliga så har du rätt att få dina pengar tillbaka. Man kan ju diskutera hur det ska appliceras när det ändras en minut hit eller dit. I ditt fall så är det ju solklart pengarna tillbaka, om du inte föredrar att de bokar in något nytt till dig.
 
Jag lovar att uppdatera. Jag fick inget alternativ men skulle hoppas på att bara få nya datum....köpte en bra deal så jag kommer knappt få en business för min First om det blir ombokning.
 
Dom rekommenderade att vi skulle boka av dem och att jag skulle få tillbaks pengarna. Hon sa dock att det kunde ta lång tid. Skönt att det låste sog smidigt, men det hade varit så kul att få testa deras First!
 
Robban1616 skrev:Dom rekommenderade att vi skulle boka av dem och att jag skulle få tillbaks pengarna. Hon sa dock att det kunde ta lång tid. Skönt att det låste sog smidigt, men det hade varit så kul att få testa deras First!Klicka för att utvidga...
Om du vill ha tillbaka pengarna i mer vettig tid och har betalat med kreditkort så kan det ju vara värt att göra en kortreklamation.
 
Robban1616 skrev:Dom rekommenderade att vi skulle boka av dem och att jag skulle få tillbaks pengarna. Hon sa dock att det kunde ta lång tid. Skönt att det låste sog smidigt, men det hade varit så kul att få testa deras First!Klicka för att utvidga...
Det kan definitivt ta tid. Lufthansas processtider i detta verkar ju få SAS att verka blixtsnabba.




MTheC skrev:Om du vill ha tillbaka pengarna i mer vettig tid och har betalat med kreditkort så kan det ju vara värt att göra en kortreklamation.Klicka för att utvidga...
Så länge du inte betalat med ett tyskt co-branded Lufhansa-kort. Då är det domstol som gäller, då kreditkortsbolaget vägrar ta emot reklamationer mot Lufthansa för närvarande.



Jag vet inte hur det är med Lufthansas kort i Sverige, men jag misstänker att det eftersom det är svenska Resurs Bank som ger ut dem borde fungera med kortreklamationer där.
 
Jag har ett vanligt Amex Elite. Jag tror jag ger Swiss chansen att fixa det först och så får jag väl höra av mig till AMEX om någon månad om det inte kommer några pengar. Bara så jag vet, om AMEX betalar ut till mig så tar dom det sedan med Swiss själva? Jag betalade också en 1000-ing med ett tillgodo kvitto under bokningen så det är nog bästa att låta swiss försöka reda ut det först.
 
Robban1616 skrev:Jag har ett vanligt Amex Elite. Jag tror jag ger Swiss chansen att fixa det först och så får jag väl höra av mig till AMEX om någon månad om det inte kommer några pengar. Bara så jag vet, om AMEX betalar ut till mig så tar dom det sedan med Swiss själva? Jag betalade också en 1000-ing med ett tillgodo kvitto under bokningen så det är nog bästa att låta swiss försöka reda ut det först.Klicka för att utvidga...
Ja, en reklamation från kortbolaget tas i slutänden från leverantören. De får även möjlighet att emotsätta sig beslutet (men då måste de visa bevis för att du t.ex. faktiskt var på flyget (som gick), alternativt att du redan fått tillbaka pengar på annat sätt osv). Och de hänvisar såklart i kommunikationen med Swiss till exakt vilken transaktion det handlar om.
 
mha321 skrev:Så länge du inte betalat med ett tyskt co-branded Lufhansa-kort. Då är det domstol som gäller, då kreditkortsbolaget vägrar ta emot reklamationer mot Lufthansa för närvarande.Klicka för att utvidga...
Är ju verkligen illa att hantera det så. Vill minnas att det var liknande läge i Franrike och Nederländerna för Air france och KLM. Är ju nästan så att man vill ta en strid om det då och även begära dröjsmålsränta.
 
Jag har tappat helt respekt för Lufthansagruppen. Deras hantering av återbetalning är under all kritik. Jag väntar på totalt 3 First, och 5 intra-Europa Business.



Jag tror deras likvid är slut och eftersom det har tagit så lång tid att få ihop ett räddningspaket så släpar detta rejält.
 
Senator skrev:Jag har tappat helt respekt för Lufthansagruppen. Deras hantering av återbetalning är under all kritik. Jag väntar på totalt 3 First, och 5 intra-Europa Business.Jag tror deras likvid är slut och eftersom det har tagit så lång tid att få ihop ett räddningspaket så släpar detta rejält.Klicka för att utvidga...
Håller med om att det varit uselt hanterat och hade gärna valt andra bolag för kommande resor. Kommer du välja bort dem framöver?



Jag har tyvärr blivit tvungen att boka nya resor med dem (kombination av brist på alternativ och att jag reser i tjänsten och LH var avsevärt billigare och snabbare än alternativen) så de får redan mer pengar från mig (innan jag fått tillbaka allt).
 
De verkar även ha problem att kreditera miles tilö M/M kontot efter inställda award resor. Har väntat i 3 månader. Före Corona tog det max 24 h. Är poäng kopplade till pengar i deras budget?
 
Hej,

Har en Miles& More F award bokad till USA i November, tvivlar nu på att man kommer få komma in i landet vid den tiden, har någon sett något exempel på hur de hanterar den typen av fall?

Eg. är det ju ”mitt fel” att jag är från EU och inte får turista där.

För att komplicera ytterligare så har milen förfallit //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
Back
Top