Lufthansa inför ny obligatorisk avgift för gröna bränslen 1/1-2025

• Thread starter Thread starter GOTBound
  • Start date Start date
G

GOTBound

Guest
1OAw5vP91d_e11OfY42JZU9jLCSY-REGULAR.jpg

Lufthansas nya avgift – upp till 800 kronor

Europas största flygbolag, tyska Lufthansa, inför en ny avgift på upp till 72 euro (motsvarande drygt 800 kronor) för att täcka stigande kostnader för bränslen som ger mindre utsläpp.

favicon.png

www.gp.se

Ekonomi Europas största flygbolag, tyska Lufthansa, inför en ny avgift på upp till 72 euro (motsvarande drygt 800 kronor) för att täcka stigande kostnader för bränslen som ger mindre utsläpp.

Avgiften kommer från den 1 januari 2025 att läggas på alla avgångar från EU-länder som Sverige, men även om man flyger med Lufthansa från Storbritannien, Norge och Schweiz.

Avgiftsnivån kommer att avgöras av vilken flygsträcka det gäller.

Antar att de kommer redovisa också hur mycket miljöbränsle de köper in och till vilket pris annars skulle man kunna tro att detta var bara ett kreativt sätt att öka sina marginaler.

Så en resa ARN-FRA-XXX-FRA-ARN som idag kostar ca €200 kommer kosta €272?

Så €72 på en First från FRA/MUC till Långbortistan typ EZE, JNB eller andra långdistansare?

Frågan är ju ifall detta även gäller awards….

Jannes skrev:Så €72 på en First från FRA/MUC till Långbortistan typ EZE, JNB eller andra långdistansare?Frågan är ju ifall detta även gäller awards….Klicka för att utvidga...

Jag skulle inte alls bli förvånad om det blir precis så. Deras befintliga bränsletillägg på awards blir ännu högre.

Johan Gott skrev:Jag skulle inte alls bli förvånad om det blir precis så. Deras befintliga bränsletillägg på awards blir ännu högre.Klicka för att utvidga...
Jag skulle gå längre och säga att det vore klart förvånande om det inte läggs på awards.

Back