Lufthansa: Värt att uppgradera Economy class -> Business class mellan Singapore och Frankfurt?

majer

New member
Hej,




Som rubriken lyder, är det värt pengarna (en gissning från min sida är €500) för att uppgradera min M-Economy till Business på ovan nämnd sträcka? Att uppgradera med poäng är inte att tänka på. LH tillåter bara poänguppgraderingar med EB-poäng om man är bokad i Y-Economy, vilket jag inte är. Dessutom kan man få en ganska bra awardresa för samma mängd poäng och det känns det inte värt.


Denna flygning utförs med en av LH's A380. Hur är LH's businessprodukt i A380 jämfört med A340?
 
majer skrev:Som rubriken lyder, är det värt pengarna (en gissning från min sida är €500) för att uppgradera min M-Economy till Business på ovan nämnd sträcka? Att uppgradera med poäng är inte att tänka på. LH tillåter bara poänguppgraderingar med EB-poäng om man är bokad i Y-Economy, vilket jag inte är. Dessutom kan man få en ganska bra awardresa för samma mängd poäng och det känns det inte värt.Klicka för att utvidga...



Å ja, definitivt. Om kostnaden är bara 500 EUR per sträcka på Frankfurt - Singapore, förstås.






majer skrev:Hur är LH's businessprodukt i A380 jämfört med A340?Klicka för att utvidga...
Om jag har förstått rätt, A340 och A380 har samma Business class stolar, men olika First class stolar.


Kanske andra kan bekräfta info.
 
Även om Lufhtansas business-produkt inte är speciellt kul så är det lätt värt pengarna. Tycker jag.
 
På en så pass lång resa är det bara att slå till om man har råd såklart. Jag resonerar så här på långresor,

Resa i:

* Ekonomi, här är resan jobbig fokusera på resmålet.

* Business, resan blir en del av målet, det är vad som behövs för ett behagligt liv.

* First, då är resan målet!, något att riktigt se fram mot!



Sätena i business är av samma modell som i a340 men nyare såklart.
 
Tack för alla svar, det låter som att jag kan förvänta mig samma upplevelse som när jag åkte Business med LH ICN-FRA (A340). Återstår att se var priset blir i slutändan. Förhoppningsvis kan jag claima delar av det mot min arbetsgivare som bagageövervikt.

Finns det några bra lounger att se fram emot i SIN (jag är ej *A-gold)? Enligt guiden här på businessclass.se har jag access till Thai Airways Royal Silk Lounge, men Singapore Airlines borde väl ha en business lounge för folk resande i *A business?
 
majer skrev:Tack för alla svar, det låter som att jag kan förvänta mig samma upplevelse som när jag åkte Business med LH ICN-FRA (A340). Återstår att se var priset blir i slutändan. Förhoppningsvis kan jag claima delar av det mot min arbetsgivare som bagageövervikt.Finns det några bra lounger att se fram emot i SIN (jag är ej *A-gold)? Enligt guiden här på businessclass.se har jag access till Thai Airways Royal Silk Lounge, men Singapore Airlines borde väl ha en business lounge för folk resande i *A business?Klicka för att utvidga...


Om du uppgraderar till C vid check in eller innan gaten så kan du besöka Singapore SilverKris lounge i T3, den är väldigt bra. Tror LH flyger fån T2 så det är ca 10-15 min till din gate därifrån.
 
Tack för svaren. Det återstår som sagt att se var priset blir vid check-in. SQ-loungen verkar trevlig.


Bonded skrev:Är du på jakt efter ett *A gold, så kan det vara ur milessynpunkt smart att uppgradera:Star Alliance Gold för 12400 krHar du en hyfsat vettig arbetsgivare så kan du förklara fördelarna med att vara *A gold (mer packning osv) och att det hade varit kalas med lite hjälp på vägen!Klicka för att utvidga...
Tack för tipset. Dessvärre är min arbetsgivare mindre flexibel än alla statliga myndigheter sammanräknade. Räknar man ihop vad jag betalar för bagageövervikt skulle jag lätt tjäna in de 12400 kronorna på ett år. Men min sekreterare skulle bara se detta som att företaget har betalat en glassig businesstrip (mot företagets policy) för att jag ska glassa i lounger framöver. Men jag ska ha det i åtanke, eventuellt betalar jag det ur egen ficka.
 
Jaha, så gick det med den uppgraderingen.

Anlände extra tidigt till flygplatsen så att eventuella platser i business inte skulle ta slut. Vid incheckningen fick jag veta att agenten ej kunde hantera eventuella uppgraderingar utan jag fick vända mig till Ticket Sales som skulle öppna 1½ timme senare, men det skulle inte vara något problem. Efter 1½ timmes väntan berättar damen i Ticket Sales-disken att de inte kan beräkna något pris för uppgraderingen (fare difference) eftersom de inte vet hur mycket jag betalat för biljetten. Jag har dokument från resebyrån där det framgår hur mycket jag betalat för biljetten, vilket jag upplyser damen om. Hon hävdar trots det att de inte kan beräkna någon fare difference eftersom grundpriset inte finns i deras system. Låter lite väl trångt av Lufthansa om ni frågar mig. Besviken lämnar jag incheckningsområdet och inser att jag kommer få spendera 13 timmar på plats 64G i Economy.
 
Verkligen! Du borde ha bett om att få tala med SM så hade det nog löst sig.
 
Vänta nu lite innan vi hoppar på LH lokalt i SIN, det kan finnas en annledning här.....



Tidigare jobbade jag på ett mega-bolag med 300.000 anställda. Vi reste en del inom bolaget och hade en del "special fares" mellan destinationer som vi frekvent reste mellan; både med en upfront rabatt och en årligen volym rabatt.



Dessa gick enbart att boka via CORP resbyrå. Så, jag har vid tillfällen stått på flygplatser i samma syfte som Majer beskriver, och det finns ingen "fare information" som bolaget kan räkna om biljetten. Det skulle bara resbyrån kunna göra.



Frågan är; har Majers arbetsgivare specialpris kanske?
 
Senator skrev:Vänta nu lite innan vi hoppar på LH lokalt i SIN, det kan finnas en annledning här.....Tidigare jobbade jag på ett mega-bolag med 300.000 anställda. Vi reste en del inom bolaget och hade en del "special fares" mellan destinationer som vi frekvent reste mellan; både med en upfront rabatt och en årligen volym rabatt.Dessa gick enbart att boka via CORP resbyrå. Så, jag har vid tillfällen stått på flygplatser i samma syfte som Majer beskriver, och det finns ingen "fare information" som bolaget kan räkna om biljetten. Det skulle bara resbyrån kunna göra.Frågan är; har Majers arbetsgivare specialpris kanske?Klicka för att utvidga...


Det stämmer att min arbetsgivare har specialpris till vissa destinationer med bl a LH, däribland t ex SIN och ICN. Men jag tycker ändå att de borde kunnat göra någon beräkning av fare difference eftersom jag hade ett dokument som styrkte hur mycket biljetten kostade. Dessutom har jag gjort samma uppgradering tidigare, ICN-FRA, vilken då kostade 500€. Biljetten var då som nu bokad via vår corporate resebyrå.

Tror inte fare difference i det fallet var exakt 500€ utan man rundade av priset lite. Jag ser inte varför man inte kunde göra samma sak i SIN?
 
Majer,



ok, där håller jag med. Att man kan göra det i ICN och inte SIN känns lite konstigt om man verkligen gjorde en omräkning av biljetten. Frågan är kanske om just i ICN att man har "Upgrades for Cash" och man inte har detta från SIN. Jag tänker på just för att det blev en exakt summa?



Oavsett; det är alltid svårare om man reser på CORP fares, agenterna på flygplatsen har inte all informationen alltid.
 
Senator skrev:Oavsett; det är alltid svårare om man reser på CORP fares, agenterna på flygplatsen har inte all informationen alltid.Klicka för att utvidga...



Det är inte bara Corporate fare som får problem, IIT(Individual Inclusive Tour) fare får också problem.




Jag köpte en Singapore Airlines IIT fare biljett från Tokyo till Zurich tur o retur (Bokningsklass var Y klass dessutom). Denna biljett tillät gratis ombokning.


Men när jag ringde till Singapore Airlines kontor i Köpenhamn för ändring av returdatum, fick jag höra att de inte kunde ändra biljetten för att de inte kunde se biljettsvillkor av min biljett.




Sedan ringde jag till Singapore Airlines kontor i London. Det var samma sak där.


Till slut ringde jag till Singapore Airlines kontor i Tokyo, då fick jag ändra min biljett utan problem.




Jag klagade detta till Singapore Airlines agent i Tokyo. Hon bad mig om ursäkt, men hon kunde inte heller förstå varför andra Singapore Airlines kontor inte kunde ändra biljetten.
 
Fast normalt sett så gör ju inte LH någon recalculation när man uppgraderar vid incheckning. De gånger jag frågat har jag direkt blivit erbjuden ett fast pris på mellan €400-550, beroende på sträcka. Jag har svårt att se att de skulle göra en sådan omräkning på stående fot, utan det är nog mer ett fast pris på uppgradering i mån av plats.
 
agehall skrev:Fast normalt sett så gör ju inte LH någon recalculation när man uppgraderar vid incheckning. De gånger jag frågat har jag direkt blivit erbjuden ett fast pris på mellan €400-550, beroende på sträcka. Jag har svårt att se att de skulle göra en sådan omräkning på stående fot, utan det är nog mer ett fast pris på uppgradering i mån av plats.Klicka för att utvidga...
Det var något sådant jag hade önskat att man gjorde i SIN. Att betala hela fare difference mellan min H-Economy och J-Business låter inte brukligt eftersom jag uppgraderar vid incheckning.




Senator skrev:Frågan är kanske om just i ICN att man har "Upgrades for Cash" och man inte har detta från SIN.Klicka för att utvidga...
Det kan ju vara så även om det låter konstigt att man inte erbjuder detta på en storflygplats som SIN.




Senator skrev:Oavsett; det är alltid svårare om man reser på CORP fares, agenterna på flygplatsen har inte all informationen alltid.Klicka för att utvidga...
Jag ska ha detta i åtanke framöver, alltså inte förutsätta att det alltid går att köpa en uppgradering.






Tack för alla svar.
 
Back
Top