Lyxhotell och lyxresorter - En introduktion

Jag har bott på W Seminyak. Tyckte det var riktigt bra, fantastiskt poolområde och bra restauranger. Hotellet skötte planerande av aktiviteter åt oss smidig och bra. Ligger på en trevlig del av stranden, och precis bredvid finns Potato Head om man vill ha lite mer fart.

Det var inte särskilt mycket parttvibe när jag var där (mars-april), nästan lite för lugnt jämfört med vad jag hade hoppats på.

Kan tillägga att jag har ingen storre erfarenhet av absoluta lyxklassen på hotell.

TP12 skrev:Är inte tanken med W, generellt, att de ska ha party vibe osv så frågan är om det är vad ni är ute efter?Klicka för att utvidga...
Stil, sjyssta stora rum med pool, bra mat och relax är vi ute efter. Men efter att ha kollat runt lite så lutar det nu faktiskt åt Kempinski… Deras Cliff Pool JR Suites verkar trevliga och med Virtuoso liknande förmåner… så ligger en Ocean Front Suite inom räckhåll…

Ni som har erfarenhet av Kempinski i Bali får gärna höra av er... ;-)

Ok, ny bokning till Bali med övernattning, 23 timmar i Jakarta. Tips på riktigt sjyssta lyxhotell i relativ närhet (1 timmer bilresa fr. CGK).

Ankommer kl 18 och åker kl 15r dagen därefter.

toer00 skrev:Ok, ny bokning till Bali med övernattning, 23 timmar i Jakarta. Tips på riktigt sjyssta lyxhotell i relativ närhet (1 timmer bilresa fr. CGK).Ankommer kl 18 och åker kl 15r dagen därefter.Klicka för att utvidga...

Med kriteriet 1h från flygplatsen så finns väldigt få alternativ. Jakarta har sannolikt något av Asiens sämsta trafiksituationer. Sheraton eller Swisshotel är det som ligger hyffsat nära men ingetdera är något WOW.

Förslag på Seycehllerna? Har kollat på WA på Platte Island (finns bokningsbart med poäng för mina datum så bra deal) och FS på Desroches Island - tar gärna emot erfarenheter / förslag.

Är ganska tidigt ute - resan är feburari och tyvärr så gäller inte WA:s erbjudande med fritt flyg ut till ön för bokningar 2026 och tyvärr samma för FS:s erbjudande om att få två nätter på FS på Mahe på köpet vid minst fem nätters bokning. Men men - det där löser sig. FS tänker jag bör bokas via deras preferred partner-program.

Budgeten är väl kring 15k / natt så frågan är hur långt man kommer (Six Senses verkar hamna utanför budget tex).

TP12 skrev:Förslag på Seycehllerna? Har kollat på WA på Platte Island (finns bokningsbart med poäng för mina datum så bra deal) och FS på Desroches Island - tar gärna emot erfarenheter / förslag.Är ganska tidigt ute - resan är feburari och tyvärr så gäller inte WA:s erbjudande med fritt flyg ut till ön för bokningar 2026 och tyvärr samma för FS:s erbjudande om att få två nätter på FS på Mahe på köpet vid minst fem nätters bokning. Men men - det där löser sig. FS tänker jag bör bokas via deras preferred partner-program.Budgeten är väl kring 15k / natt så frågan är hur långt man kommer (Six Senses verkar hamna utanför budget tex).Klicka för att utvidga...
Halloj vi var på Four Seasons mahe i 2 nätter och sedan 7 nätter på Four Seasons desroches för att sedan avsluta sista natten på FS Mahe i dec 2024. Det var i absolut världsklass ffa FS desroches var väldigt bra, intimt exklusivt och magiskt om man nu gillar att kunna utforska ön med cykel med stora möjligheter att hitta en privat oas där man kan vara helt själv på stranden. Vi har tidigare bott på Raffles på ön pralins som också är trevligt men praslin är galet kuperad vilket gör det svårare att utforska praslin utan bil/taxi. Vill du veta mer skicka ett dm

toer00 skrev:Ok, det har jag läst. Funderar på 2 nätter ev.Vad blir det då?Klicka för att utvidga...
Ska man till "stan" hade jag nog tagit något nära plaza indonesia. Kempinski, Grand Hyatt eller Keraton by Hyatt. Bara bott på kempinski men gillar området.

Hur många av top 50 hotell har ni provat och håller ni med om rankingen? https://www.theworlds50best.com/hotels/list/1-50

Jag har bott på Rosewood Hong Kong som ligger 3a där vi även hade tillgång till loungen. Måste säga att de va i princip en perfekt hotell-upplevelse så den platsar helt klart där uppe. På andra hotell har vi inte bott utan bara ätit och tagit drinkar. Är lite förvånad att Upperhouse kommer så högt som 5a i världen, det är bra, men är det verkligen så bra?

Intressant att Capella kommer in och snyter förstaplatsen och även respektabelt listat för deras Singapore hotell. Jag bodde somsagt på Capella i Sanya, jag gillade inte stilen på rummet som var för avskalat och motsatsen till mysigt, men själva resort-området va magiskt fint.

RobHK skrev:Hur många av top 50 hotell har ni provat och håller ni med om rankingen?https://www.theworlds50best.com/hotels/list/1-50Jag har bott på Rosewood Hong Kong som ligger 3a där vi även hade tillgång till loungen. Måste säga att de va i princip en perfekt hotell-upplevelse så den platsar helt klart där uppe. På andra hotell har vi inte bott utan bara ätit och tagit drinkar. Är lite förvånad att Upperhouse kommer så högt som 5a i världen, det är bra, men är det verkligen så bra?Intressant att Capella kommer in och snyter förstaplatsen och även respektabelt listat för deras Singapore hotell. Jag bodde somsagt på Capella i Sanya, jag gillade inte stilen på rummet som var för avskalat och motsatsen till mysigt, men själva resort-området va magiskt fint.Klicka för att utvidga...

För min del räknar jag till 4st (4S BKK+MAD, Raffles SIN och Cap-eden-roc). Bland entusiaster så är dock denna lista högt omtvistad, speciellt så ifrågasätts Capella på förstaplatsen.

JacobGBG skrev:För min del räknar jag till 4st (4S BKK+MAD, Raffles SIN och Cap-eden-roc). Bland entusiaster så är dock denna lista högt omtvistad, speciellt så ifrågasätts Capella på förstaplatsen.Klicka för att utvidga...

Finns det någon annan lista att referera till som är "bättre"? För de fyra du bott på håller du med om ranking?

RobHK skrev:Finns det någon annan lista att referera till som är "bättre"? För de fyra du bott på håller du med om ranking?Klicka för att utvidga...

Så gott som alla publikationer som gör dessa listor (Conde Nast Traveler, Travel+leisure, Robb Report) är beroende av annonser. Så det finns många tveksamma rankningar (speciellt från hotell i Dubai) som kommer med reklamuppslag sida-vid-sida.

Det finns nog ingen objektiv lista som definitivt kan säga hur en sån rankning skulle se ut. Av de jag nämnde ovan så tycker jag definitivt MO BKK hör ditt (skrev den felaktigt som FS i föregående inlägg). Cap-du-Roc kan nog också vara förtjänt en omnämnande. SIN Raffles däremot känns som det lever på sitt namn och 4S MAD ser jag marginell nivå över ett generiskt 5* business hotell.

Den lista jag personligen tyckt sett bäst ut är Michelin Guide's nya "Keys" program som inte lider av samma monentära intressekonflikt som ovanstående publikationer: https://guide.michelin.com/en/artic...w-about-the-michelin-keys-hotels-announcement

RobHK skrev:Finns det någon annan lista att referera till som är "bättre"? För de fyra du bott på håller du med om ranking?Klicka för att utvidga...
Vet inte om det finns någon bättre lista, men jag har bott på ca tio av dessa och det känns lite underligt att jämföra rena resorter vid beachen med storstads lyx, men har helt olika preferenser och önskemål vid dessa tillfällen. Sedan skulle jag inte ens rangordna dessa, de är alla (av de jag bott på) helt fantastiska utan mer en smak sak vad som passar var och än. som exempel

Jag föredrar Connaught före Claridge's i London alla dar i veckan

Bor hellre på The Mark (Inte med på listan) än Carlyle i NY (de ligger bara 200 m från varandra

FS Firenze och Madrid är två unika upplever

Titta vad du uppskattar och välj utifrån det

Napapijri skrev:Bästa hotellet i Jakarta. Be om att få rum på västsidan, den är tystast. Hotellets östra sida vätter mot ett tåg och det är väldigt bullrigt.Klicka för att utvidga...
Vi har fått en bekräftad uppgradering till ett rum med ”Monas view” är det tillräckligt åt väst… ?

Back