Miles & More Senator - nya frågeställnignar

ebggot

New member
Tror vi behöver en plats för nya frågeställningar ... vi har ju svart bälte i eurobonus men här känns mkt oklart än så länge!.

Jag har gjorde 6 flygningar i J klass denna veckan och det har nu bilvit krediterade men jag har endast fått "25 % Executive bonus" miles på en av dessa flygningar. Kan någon hjälpa mig förstå varför?

Bra tråd! Jag undrar hur lång tid efter flygningen det tar att få sina poäng i genomsnitt? Har väntat 6 dagar nu...

Cristoffer Cedergren skrev:Bra tråd! Jag undrar hur läng tid efter flygningen det tar att få sina poäng i genomsnitt? Har väntat 6 dagar nu...Klicka för att utvidga...
Outbond (LH):

Flyg 1 - 3 dagar

Flyg 2: - 3 dagar

Flyg 3: - 5 dagar (blev även downgradad på denna flygning så det kanske ställde till det?)

Inbound (OSx2, LHx1:

Flyg 1: 3 dagar

Flyg 2: 3 dagar

Flyg 3: 3 dagar

Jag fick poäng från LOT en dag efter resan. Från Austrian fick jag poäng 2 dagar efter resan. Fick 25% bonus miles på LOT men inte på Austrian.

Vad gäller för fri platsreservation för SEN? Är det fritt alla platser, eller är det gratis bara "standard seat" och man får betala för t.ex. "preferred seat"?

Jag har en award flight utfärdad av UA där ett ben är på LH. UA hänvisar mig till LH för platsval på just LH-segmentet. Lufthansa.com tillåter mig välja standardplatser "Ingår i biljetten" men vill ha 23€ för "preferred seat". Lurar på om det är så det är eller om LH kanske inte vill erkänna mitt M&M-nummer + namn som finns i bokningen.

intuition skrev:Vad gäller för fri platsreservation för SEN? Är det fritt alla platser, eller är det gratis bara "standard seat" och man får betala för t.ex. "preferred seat"?Jag har en award flight utfärdad av UA där ett ben är på LH. UA hänvisar mig till LH för platsval på just LH-segmentet. Lufthansa.com tillåter mig välja standardplatser "Ingår i biljetten" men vill ha 23€ för "preferred seat". Lurar på om det är så det är eller om LH kanske inte vill erkänna mitt M&M-nummer + namn som finns i bokningen.Klicka för att utvidga...
Vid check in går att välja alla platser i alla fall.

intuition skrev:Vad gäller för fri platsreservation för SEN? Är det fritt alla platser, eller är det gratis bara "standard seat" och man får betala för t.ex. "preferred seat"?Jag har en award flight utfärdad av UA där ett ben är på LH. UA hänvisar mig till LH för platsval på just LH-segmentet. Lufthansa.com tillåter mig välja standardplatser "Ingår i biljetten" men vill ha 23€ för "preferred seat". Lurar på om det är så det är eller om LH kanske inte vill erkänna mitt M&M-nummer + namn som finns i bokningen.Klicka för att utvidga...
Jag måste säga att det verkar inte helt konsekvent. På vissa flighter har jag lyckats välja fritt för både mig och mitt sällskap, på andra så har jag kunnat men inte sällskapet. Allt i samma fare class bör tilläggas

Samlat intryck av M&M är att det är ljusår från att ha samma /ITapp-lösningar som SAS trots all SKIT vi ger dom

Ja "integrationen" inom LH-gruppen är ju helt under isen (boardingpass från SN kan inte laddas i LH-appen eller att swiss inte känner igen M&M-numret på en LH SEN)

Men vet jag undrar är om någon vet de faktiska reglerna för det fria platsvalet. M&M-sajten säger bara

ska%CC%88rmavbild-2024-09-17-kl-20-07-56-png.157211

dvs "... a seat free of charge" men inte om alla platsval ska vara gratis. Dvs vad är det tänkt att SEN-förmånen är. Om den är att planets sämsta platser är gratis men att nödutgång och främre delen av kabinen är avgiftsbelagda för SEN, så är det ju inte en speciellt stark förmån för en nivå som ändå kräver en hel del flygande för att upprätthålla.

intuition skrev:Ja "integrationen" inom LH-gruppen är ju helt under isen (boardingpass från SN kan inte laddas i LH-appen eller att swiss inte känner igen M&M-numret på en LH SEN)Men vet jag undrar är om någon vet de faktiska reglerna för det fria platsvalet. M&M-sajten säger baraVisa bifogad bild 157211dvs "...aseat free of charge" men inte om alla platsval ska vara gratis. Dvs vad är det tänkt att SEN-förmånen är. Om den är att planets sämsta platser är gratis men att nödutgång och främre delen av kabinen är avgiftsbelagda för SEN, så är det ju inte en speciellt stark förmån för en nivå som ändå kräver en hel del flygande för att upprätthålla.Klicka för att utvidga...
Jag har ställt exakt denna frågeställning på FT med hänvisning till samma rad som du citerar, utan att någon har kunnat bekräfta vad förmånen faktiskt innebär.

Davvelavve skrev:Jag fick poäng från LOT en dag efter resan. Från Austrian fick jag poäng 2 dagar efter resan. Fick 25% bonus miles på LOT men inte på Austrian.Klicka för att utvidga...

På flygen inom LHGroup är det väl priset som avgör hur många poäng man får? Om jag läste saken rätt får man priset i Euro gånger 4 om man är vanlig medlem och gånger 6 om man är statusmedlem. Har bara två Austrian-flighter krediterade till M&M och där stämmer det ganska väl med SEK-priset omvandlat till EUR minus skatter gånger 6.

https://www.miles-and-more.com/row/en/program/flight-benefits/calculate-flight-miles.html#which_method

Är biljetterna utställda av LOT (080) så gäller bokningsklass.

För att göra det krångligare kunde jag som SEN på en LH-flight ARN-MUC i eco inte välja "preferred seats" utan att betala för min sambo (statuslös) fram till för någon vecka sedan. Men nu går det helt plötsligt utmärkt att välja fritt både för mig och resesällskap. Inga ändringar i övrigt i bokningen. Haft SEN inlagt hela tiden.

AABack2ARN skrev:På flygen inom LHGroup är det väl priset som avgör hur många poäng man får? Om jag läste saken rätt får man priset i Euro gånger 4 om man är vanlig medlem och gånger 6 om man är statusmedlem. Har bara två Austrian-flighter krediterade till M&M och där stämmer det ganska väl med SEK-priset omvandlat till EUR minus skatter gånger 6.https://www.miles-and-more.com/row/en/program/flight-benefits/calculate-flight-miles.html#which_methodÄr biljetterna utställda av LOT (080) så gäller bokningsklass.Klicka för att utvidga...
Jag förstår ingenting om poängräkningen...

GOT-FRA class L fick jag 228M

FRA-GOT class L blev 150M

Plus lite ströpoäng på andra ben i bokningen.

Prissätter de segmenterna inuti en reservation på något sätt?

Och sen kommer min separata bokningen LUX-FRA-QPP (Berlin med tåg) som gick på 85 EUR. Tåget blev inställd och bokades om LUX-FRA-BER-QPP, class H. Där fick jag 750+188 executive M för just LUX-FRA benet. Resten åkte jag aldrig...

Bryr mig inte så mycket men det är inte något som man förstår direkt.

Strunta i tågresan och kolla på flygpriset för utresan samt priset för hemresan. Dra bort skatterna. Översätt priset till EUR. Multiplicera den siffran med 6. Då skall det vara i samma område som antalet poäng du fick för resan som helhet. Det som kan variera är valutakursen. Jag är ganska säker på att Lufthansagruppen prissätter hela resan och sedan sätter ett pris per sträcka i förhållande till sträckans längd av hela resan. Detta pris är vad som ger poäng.

Så om du flygger A-B-C och A-B är 600 miles och B-C 300 miles så kommer sträckan A-B tilldelas 66.67% och B-C 33.33% av priset. I och med att du flög en del korta sträckor som FRA-LUX och FRA-MUC (som är korta i förhållande till FRA-GOT) ser det ut som du fick mest poäng på sträckan till och från GOT och "ströpoäng" på de andra sträckorna.

Jag hade under några dagar en SAS EB bonusresa bokad med LX i biz från ICN-ZRH (som senare bokades om till LH F).

Men så fort jag lagt in mitt SEN kort på bokningen gick det tex att välja tronsätena m.m.

Så det är fritt fram enligt min erfarenhet

Glömde kolla vad det stod för bagageregler innan Miles & More-supporten knappade in mitt Senator nummer istället för EBG på bokningen till LAX. Just nu står det 1x23KG bagage /pax?

Gäller en SAS Eurobonus awardresa bokad med Lufthansa dit och LOT hem.

Back