Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Carl skrev:Ca 650 svenska studenter läste på collage genom bidrag från CSN förra läsåret. Nu beviljas inga visum till USA längre och det kommer såklart påverka. De som sökt visum för fler år framåt är säkra och hur många det är har jag ingen siffra på.Ingen vet om och när det kommer öppnas upp igen men de som inte har visum till höstterminen får nog planera in något annat tyvärr.Detta är en försumbar volym för flygbolagen men många bäckar små…Klicka för att utvidga...
Det normala för student visum är väl att man söker/får visum för hela studie perioden. Däremot påverkar det dpkksrtt nya studenter, och de som vill ändra/förlänga sina studier.

För övrigt, snacka om ras. Ett par år före pandemin var det 6000, alltså ett fall på 90%. Men som jag förstått så kom större delen av nedgången vid pandemin och återhämtade sig inte, och inte pga den nuvarande situationen - som ju inte heller direkt påverkade förra läsåret. Men som du säger, många bäckar..

Carl skrev:Ca 650 svenska studenter läste på collage genom bidrag från CSN förra läsåret. Nu beviljas inga visum till USA längre och det kommer såklart påverka. De som sökt visum för fler år framåt är säkra och hur många det är har jag ingen siffra på.Ingen vet om och när det kommer öppnas upp igen men de som inte har visum till höstterminen får nog planera in något annat tyvärr.Detta är en försumbar volym för flygbolagen men många bäckar små…Klicka för att utvidga...
Är det beslutat om att studenter från Sverige inte kommer att få studentvisum till USA? Var hittar du information om detta?

bjolib skrev:Är det beslutat om att studenter från Sverige inte kommer att få studentvisum till USA? Var hittar du information om detta?Klicka för att utvidga...

755bc100-3bcc-11f0-91a0-abc9c23352d4.jpg

US halts student visa appointments and plans expanded social media vetting

It comes during a Trump crackdown on top universities, which he accuses of failing to combat antisemitism.

favicon-32x32.png

www.bbc.com

Någon kan säkert hävda att det inte står specifikt svenska studenter eller något annat men faktum kvarstår att utan intervju får du inget visum och utan visum kommer du inte att kunna studera på amerikanskt universitet.

Johan F skrev:Det är lite det som är min poäng, den starka dollarn och den inhemska inflationen har gjort allt väldigt dyrt i USA och det har påverkat resandet till USA under många år dvs redan innan Trump kom till maktenKlicka för att utvidga...
Vad har Trump med saken att göra?

ekf skrev:Om du backar tillbaka i tråden lite så ser du att det finns de som undviker att resa till USA just pga Trumps politik.Klicka för att utvidga...
Det finns nog dom som vill påvisa något som påstår det men som ändå aldrig skulle resa till USA. Förmodligen för att dom är för snåla eller fattiga. Men det passar att påstå en sån sak för att få en klapp på axeln.

Jag trodde det här forumet skulle vara fritt från politik?

Ska vi ha trådar där vi diskuterar vilka folkvalda länder vi sympatiserar med styret och ej och hur det påverkar oss på olika sätt? Eller vad vi tycker om att resa till länder med diktaturregimer där vi diskuterar lämpligheten i att resa till Kina tex?

1ClassJocke skrev:Det finns nog dom som vill påvisa något som påstår det men som ändå aldrig skulle resa till USA. Förmodligen för att dom är för snåla eller fattiga. Men det passar att påstå en sån sak för att få en klapp på axeln.Jag trodde det här forumet skulle vara fritt från politik?Ska vi ha trådar där vi diskuterar vilka folkvalda länder vi sympatiserar med styret och ej och hur det påverkar oss på olika sätt? Eller vad vi tycker om att resa till länder med diktaturregimer där vi diskuterar lämpligheten i att resa till Kina tex?Klicka för att utvidga...
Det är väl knappt en enda svensk som reser till Kina av precis samma anledning? SAS lade till och med ned sin linje dit förra året.

Effekten är säkert begränsad, men själv åker jag endast till USA för att det är soft, och just nu har USA en tendens att vara lite mer osoft.

Maxxan skrev:Det är väl knappt en enda svensk som reser till Kina av precis samma anledning? SAS lade till och med ned sin linje dit förra året.Effekten är säkert begränsad, men själv åker jag endast till USA för att det är soft, och just nu har USA en tendens att vara lite mer osoft.Klicka för att utvidga...
Personligen skulle jag inte tveka att åka till USA nu, var i SFO på en MR i maj och det var hur trevligt som helst. Men visst, jag förstår din synpunkt

1ClassJocke skrev:Det finns nog dom som vill påvisa något som påstår det men som ändå aldrig skulle resa till USA. Förmodligen för att dom är för snåla eller fattiga. Men det passar att påstå en sån sak för att få en klapp på axeln.Jag trodde det här forumet skulle vara fritt från politik?Ska vi ha trådar där vi diskuterar vilka folkvalda länder vi sympatiserar med styret och ej och hur det påverkar oss på olika sätt? Eller vad vi tycker om att resa till länder med diktaturregimer där vi diskuterar lämpligheten i att resa till Kina tex?Klicka för att utvidga...
Jag förstår ärligt inte vad du är ute efter - några i tråden har påstått att nedgången i resandet till USA beror på ny president (=Trump), jag och några andra har med statistik visat att den nedgången började för länge sedan. Därav min ursprungliga kommentar (som för övrigt gjordes för över 1 månad sen)

Visst kan nedgången har börjat för ett bra tag sedan pga inflationen och stark dollar. Men det finns anekdotisk evidens att det finns Trump relaterad nedgångar också. Har en vän som jobbar på ett hotell i Vermont. De brukar ha väldigt många gäster från Kanada under sommaren. Men just nu är bokningsläget avsevärt lägre än för ett år sedan. Bara en datapoint. Kanada är kanske ett specialfall. Tiden får visa hur det blir.

Förstår inte varför den här defensiva hållningen hoppar upp. Det finns legitima anledningar att undvika resa till USA just nu som varken är ekonomiska eller politiska. Finns det en risk att man utsätts för särbehandling i gränskontroll även i Kina/Dubai/etc? Absolut, men dessa platser är inte i närheten av lika populära resmål som USA. Därför är det fullt logiskt att folk diskuterar utvecklingen här.

Jag vill även minnas att du tidigare på forumet tagit en stark ställning mot vaccinering och de nationella organ som förordrar det, så att hålla forumet "fritt från politik" börjar rimligtvis med ens egna poster.

Maxxan skrev:Det är väl knappt en enda svensk som reser till Kina av precis samma anledning? SAS lade till och med ned sin linje dit förra året.Klicka för att utvidga...
Med tanke på att det är fullt varje gång jag ansöker om visum så skulle jag påstå att en hel del svenskar reser till Kina

Ah, du tänker som när jag inte åkte till Barbados under Covid.

Jag har inte åkt till Barbados varken före eller efter Covid, men under Covid så hade jag något att skylla på åtminstone.

Jag behöver inte titta längre än mig själv. Jag har varit i USA 20-talet gånger, runt en månad varje gång. Jag skulle aldrig åka dit nu.

USA är alltid najs. Finns alltid nytt att upptäcka. Ibland sitter republikenerna.. I bland demokraterna.. Att usa varit väldigt splittrat politiskt är inget nyss, visst det förvärras. Dock inte bara Trump fel, de radikala tokarna i California bidrar..

Nu blir det med familjen två resor ner till Medelhavet i sommar men det var mest för vi varit i USA flera somrar och påskar i rad. (samt dåligt utbud av biljetter på rätt datum)

Ska dit i augusti och även september iaf så..

Fredrik skrev:US halts student visa appointments and plans expanded social media vettingIt comes during a Trump crackdown on top universities, which he accuses of failing to combat antisemitism.www.bbc.comNågon kan säkert hävda att det inte står specifikt svenska studenter eller något annat men faktum kvarstår att utan intervju får du inget visum och utan visum kommer du inte att kunna studera på amerikanskt universitet.Klicka för att utvidga...

Nu verkar iaf möjligheten att söka studentvisum vara öppen igen.

ff2573aa-3125-4203-b87a-81383473ed2c

USA tillåter nu utländska studenter att söka visum

Det amerikanska inrikesdepartementet uppger på onsdagen att de återupptar visumprocessen för utländska studenter, rapporterar nyhetsbyrån AP. Dock måste studenter gå med på att deras sociala medier-konton granskas.

favicon.ico

omni.se

Vore helt klart kul om Europeerna återvände mer till Kina/Hong Kong, speciellt i Kina har de blivit otroligt billigt/prisvärt, lite som Japan, priserna gick upp i resten av världen men inte i Kina / Japan.

RobHK skrev:Vore helt klart kul om Europeerna återvände mer till Kina/Hong Kong, speciellt i Kina har de blivit otroligt billigt/prisvärt, lite som Japan, priserna gick upp i resten av världen men inte i Kina / Japan.Klicka för att utvidga...

SAS till PEK/PVG har länge varit en av deras mest privärda linjer (speciellt ur award synvinkel), nu när de är borta så blir jämförelsen som EB samlare att man ställer dessa platser i jämförelse mot Sydostasien o dyl.

Back