Monarch - Nytt lågprisbolag på Arlanda

arnel

New member
Premiären blir den 28 april nästa år. Bolaget kommer att flyga mellan Stockholm och Manchester, Birmingham samt London-Luton.

Superintressant med flighter till Manchester i vår.

Så här står det:

eff 28APR17 Manchester – Stockholm Arlanda 3 weekly (Day 457)

Kan man utläsa (eller göra en kvalificerad gissning) vilka veckodagar som det kommer att gå flyg från Stockholm till Manchester?

Erik M skrev:Superintressant med flighter till Manchester i vår.Så här står det:eff 28APR17Manchester – Stockholm Arlanda3 weekly (Day 457)Kan man utläsa (eller göra en kvalificerad gissning) vilka veckodagar som det kommer att gå flygfrånStockholmtillManchester?Klicka för att utvidga...

Arlandas officiella Twitterkonto uttrycker sig såhär:

"Monarch Airlines etablerar sig på Arlanda. Från och med nästa år kan du flyga till Manchester, Birmingham & London"

Enligt CHECK-IN.dkså tänker sig bolaget att etablera sig på fler Skandinaviska marknader och linjer, upplever detta bolag som ett större "hot" mot Norwegian än mot SAS

Norwegian aktien gick ner med 1,1% i går men på en månad har kursen gått ner 7,6%

upload_2016-9-15_7-25-12-png.56453

Agö skrev:Någon särskild anledning till det?Klicka för att utvidga...
Vänder sig mot samma målgrupp av passagerare, är min enkla uppfattning om dessa två bolag.

Tråkigt att SAS slutade att flyga på Birmingham direkt från Arlanda tycker jag.

Ja, men det har hänt saker med efterfrågan till Manchester nyligen. Om Monarch flyger de dagar de flyger luktar det transport av fotbollsfans.

SAS flyger ofta med 737-600 till manchester, dock vet jag inte hur loadfaktorn ser ut men det säger väl något om efterfrågan.

Med det sagt har man 3 flyg per dag (vardagar, inte helger) ifrån CPH så man flyger nog mycket trafik till MAN via CPH.

Monarchs intåg är onekligen intressant, men jag är inte helt övertygad. Monarch bör väl vara helt okända i sverige(?) och det är nog svårt att slå mot SAS och Norwegian på en rutt som antagligen är till för att flyga fotbollsfans ifrån Sverige till Manchester, snarare än tvärtom. Stockholm är nog inte ett stort turistmål bland folk i Manchester, här går istället massor med charter och loco till Grekland och Spanien, det som britterna kallar "bucket and spade".

Det är inga rykten de är betydligt närmare kk än SAS

monarch flies on – for now

Low cost airline Monarch was handed a last-minute reprieve on Friday evening which will allow it to continue flying, at least for now.

The Civil Aviation Authority has given the company until 12th October to secure new investment, which the airline claims is well advanced according to press reports.

The problem, of course, is that recent publicity about the company going under will have stopped fresh bookings being made. The Winter season is also very low yield for airlines with even the most successful short haul carriers struggling to do much more than break even. The CAA appears convinced that the money will arrive but we need to wait and see.

Save £50 on £100 spend at Thistle, Amba and every

Back