Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

• Thread starter Thread starter Robert flysas
  • Start date Start date
taxvalp skrev:Hade liknande erfarenhet på ATL i går, Frågade efter vägen och blev hänvisar längst bort där det stod MPC på en skylt. Endast för amerilamer och kanadensare” sade en vakt när vi väl kom dit. Blev en liten diskussion och sedan tilbaka mot riktningen vi kom från och där fanns en likadan MPC-skylt där vi däremot var välkomna. Förvirring.Klicka för att utvidga...

Var detta i ankomst- eller transitimmigration?

taxvalp skrev:Hade liknande erfarenhet på ATL i går, Frågade efter vägen och blev hänvisar längst bort där det stod MPC på en skylt. Endast för amerilamer och kanadensare” sade en vakt när vi väl kom dit. Blev en liten diskussion och sedan tilbaka mot riktningen vi kom från och där fanns en likadan MPC-skylt där vi däremot var välkomna. Förvirring.Klicka för att utvidga...
Råkade ut för nästa liknande situation på ATL för en veckan sen vid ankomst från CPH. Fanns liten skylt precis innan den stora kön började. Där stod en vakt och släppte in folk. Kan tänka mig att det är lätt att missa skylten. Visade enbart appen och då öppnade vakten bandet och vi kunde smita förbi minst en timmes kö. Vi fick dock vänta längs fram i ca 15 min då MPC kön sammanfogades med den vanliga kön där andra vakter stod och sorterade in folk till olika bås.

Fungerade den MPC kanalen du gick tillbaka till? Dvs hade den ett eget flöde? När jag var där var det bara en omväg för att bli inledd i vanliga kön.

taxvalp skrev:Ankomst rmed BA. Premiär för mig på ATL men ankomst- och transit såg ut att vara samma som det brukar.Klicka för att utvidga...

Nja, det finns ett flöde för resenärer som har Atlanta som slutpunkt. De går bort till den internationella terminalen och sen ut till gatan där. Övriga går till immigrationen i F(?) och efter bagaget sen till säkerhetskontroll för vidare flyg.

Jag fick tvärstopp för MPC i den som är för de som har ATL som slutstation, medan i transit gick det bättre även om de grinade när jag kom fram i kön.

taxvalp skrev:Ankomst rmed BA. Premiär för mig på ATL men ankomst- och transit såg ut att vara samma som det brukar.Klicka för att utvidga...

Hachans skrev:Nja, det finns ett flöde för resenärer som har Atlanta som slutpunkt. De går bort till den internationella terminalen och sen ut till gatan där. Övriga går till immigrationen i F(?) och efter bagaget sen till säkerhetskontroll för vidare flyg.Jag fick tvärstopp för MPC i den som är för de som har ATL som slutstation, medan i transit gick det bättre även om de grinade när jag kom fram i kön.Klicka för att utvidga...

Följande bolag har ALLTID departures och arrivals på F. Oavsett om man har ett anslutningsflyg eller ej, kör man immigration på Concourse F.

AeroMexico

Air France

British Airways

Copa

Ethiopian Airlines

KLM

Korean Air

LATAM

Lufthansa

Qatar Airways

SAS

Turkish Airlines

Virgin Atlantic

WestJet och Air Canada använder F för check in och bag claim men då Kanada har US PreClearance släpps dessa ankomster direkt airside.

Om man har landat med Delta eller Frontier kan man hamna på antigen Concourse E eller F. Vid ankomst på E, ska transit pax som har bagaget incheckat på samma biljett göra alla formaliteter (immigration, baggage recheck och TSA) på E.

Blir man i Atlanta ska man följa skyltarna för"Atlanta passengers" och ta den långa rulltrappan och tunneln till F.

Reser man med endast handbagage och vill gå till en lounge efter ankomst eller åka tåget till domestic för at ta MARTAn in till stan är det smidigare att gå igenom immigration på E. Ett boardingkort behövs inte vid TSA för transit pax. Unikt för ATL.

Använde MPC när vi (familj med 3 barn) anlände till SFO med SAS för en vecka sedan. Tydligt skyltat, inga problem alls. Det var endast vi som gjorde det utav alla på planet och var igenom på 3 min. Det var första gången vi använde appen och det var väldigt skönt att slippa köa i över en timme!

Landade på MIA från SJO idag för att fortsätta till London. Hade MPC klart men fick ingen Wi-Fi på MIA. Verkar blockat tills man är förbi. Skylten för MPC låg på samma som U.S. Citizens så vågade inte chansa då vanliga köerna var korta. Det som imponerade var att jag kunde checka in väskorna hela vägen från SJO via MIA och LHR till ARN. Detta var med AA.

miamiflyer skrev:Följande bolag har ALLTID departures och arrivals på F. Oavsett om man har ett anslutningsflyg eller ej, kör man immigration på Concourse F.AeroMexicoAir FranceBritish AirwaysCopaEthiopian AirlinesKLMKorean AirLATAMLufthansaQatar AirwaysSASTurkish AirlinesVirgin AtlanticWestJet och Air Canada använder F för check in och bag claim men då Kanada har US PreClearance släpps dessa ankomster direkt airside.Om man har landat medDelta eller Frontierkan man hamna på antigen Concourse E eller F. Vid ankomst på E, ska transit pax som har bagaget incheckat på samma biljett göra alla formaliteter (immigration, baggage recheck och TSA) på E.Blir man i Atlanta ska man följa skyltarna för"Atlanta passengers" och ta den långa rulltrappan och tunneln till F.Reser man med endast handbagage och vill gå till en lounge efter ankomst eller åka tåget till domestic för at ta MARTAn in till stan är det smidigare att gå igenom immigration på E. Ett boardingkort behövs inte vid TSA för transit pax. Unikt för ATL.Klicka för att utvidga...

Bra klargörande där. Kom sist med Delta så det förklarar det.

hendberg skrev:Landade på MIA från SJO idag för att fortsätta till London. Hade MPC klart men fick ingen Wi-Fi på MIA. Verkar blockat tills man är förbi. Skylten för MPC låg på samma som U.S. Citizens så vågade inte chansa då vanliga köerna var korta. Det som imponerade var att jag kunde checka in väskorna hela vägen från SJO via MIA och LHR till ARN. Detta var med AA.Klicka för att utvidga...

Japp, international to international luggage transfer fungerar på fler och fler ställen.

intuition skrev:Fungerade den MPC kanalen du gick tillbaka till? Dvs hade den ett eget flöde? När jag var där var det bara en omväg för att bli inledd i vanliga kön.Klicka för att utvidga...

Svårt att säga, det var bara vår flight där just då men der såg ut som att vi kom längst fram i en vanligt kö. Vi var i princip först av från vår flight så med facit i hand hade det nog gått snabbare på vanligt sätt men man vill ju hänga med i utvecklingen…

Hachans skrev:Bra klargörande där. Kom sist med Delta så det förklarar det.Japp, international to international luggage transfer fungerar på fler och fler ställen.Klicka för att utvidga...
This used to be the list where I-T-I luggage transfer sometimes worked: ATL, DFW, DET, IAH, MIA, IAD. But sometimes CBP stops doing it where it used to do it. I have seen at least two of these ports of entry stop it at some points. Is the current list of ITI US airports longer now than that years’ old list? CBP used to allow ITI also at SJU but then for a while they stopped it there. Sort of like at IAD.

guwonder skrev:This used to be the list where I-T-I luggage transfer sometimes worked: ATL, DFW, DET, IAH, MIA, IAD. But sometimes CBP stops doing it where it used to do it. I have seen at least two of these ports of entry stop it at some points. Is the current list of ITI US airports longer now than that years’ old list? CBP used to allow ITI also at SJU but then for a while they stopped it there. Sort of like at IAD.Klicka för att utvidga...

Ingen aning, jag har bara märkt att det funkar i mitt resmönster ner till Latinamerika oftare.

Men Arlanda är ett problem där, incheckningen på KLM/AF har ingen aning om att denna möjligheten finns öht. Från andra ställen inga problem. Tillbaka till Europa fungerar också bra.

Hachans skrev:Ingen aning, jag har bara märkt att det funkar i mitt resmönster ner till Latinamerika oftare.Men Arlanda är ett problem där, incheckningen på KLM/AF har ingen aning om att denna möjligheten finns öht. Från andra ställen inga problem. Tillbaka till Europa fungerar också bra.Klicka för att utvidga...
Vägrar Air France/KLM på Arlanda att checka in en väska till slutdestinationen med internationell transfer i USA trots att man har en genomgående biljett?

They check it all the way through at Arlanda but it will commonly still require claiming at the US airport of entry for manual processing with Customs and then handing back the bag to the airline at the US port of entry/exit on say a ARN-AMS/CDG/-US-Mexico trip even when the bag is tagged all the way from ARN to Mexico.

ITI baggage handling to skip the need to claim bags at US airports of entry during international to international transits in the US has required special baggage tagging and are only applicable at a very limited number of US airports of entry. Without the proper ITI tagging, such bags will sit at the baggage belt in the customs hall until a passenger or the airline baggage handlers clear them and forward them. Latin American airports with frequent service to/via the small number of US airports that allow this are more likely to be familiar with and have such tagging capabilities at their fingertips than Is seen in Asia and Europe.

DET in the old list above was meant to be DTW.

SK989 skrev:Vägrar Air France/KLM på Arlanda att checka in en väska till slutdestinationen med internationell transfer i USA trots att man har en genomgående biljett?Klicka för att utvidga...

Nä, men man måste hämta upp väskan och checka in igen.

Det är samma som att de vägrar sätta på short connection taggar på väskan vilket gör att den ofta fastnar i AMS när man får en sån där rolig 45-minutersanslutning.

Någon med färsk rapport från Chicago ORD? Är den alltid på samma ställe och vet någon var i så fall?

RhinoG skrev:Någon med färsk rapport från Chicago ORD? Är den alltid på samma ställe och vet någon var i så fall?Klicka för att utvidga...
About 2 weeks ago I got lots of complaints about MPC at ORD because of the lane organization. They followed the MPC signs and walked past the main line as signed, but then they end up in a crowd with everyone else but had an extra 50-100 people ahead of them than if they would have gone to the regular line right away since the MPC line got processed the same way anyway. The words from one group of MPC users were “it wasn’t useless, it was worse than useless”. The next two days’ groups weren’t impressed either.

I personally haven’t tried to use MPC at ORD since November, but then it was sort of the same mess as reported to me two weeks ago.

guwonder skrev:About 2 weeks ago I got lots of complaints about MPC at ORD because of the lane organization. They followed the MPC signs and walked past the main line as signed, but then they end up in a crowd with everyone else but had an extra 50-100 people ahead of them than if they would have gone to the regular line right away since the MPC line got processed the same way anyway. The words from one group of MPC users were “it wasn’t useless, it was worse than useless”. The next two days’ groups weren’t impressed either.I personally haven’t tried to use MPC at ORD since November, but then it was sort of the same mess as reported to me two weeks ago.Klicka för att utvidga...

Went through on 12/23 in the evening with family of 3 with MPC with only carry-on luggage.

Kind of awkward that the MPC line just merges into the final row of the snake line in the regular US citizens lane.

Anybody know if that is permanent? Was still quite a wait to get to an agent after that, although certainly a bit better than the regular line.

Otherwise, it was fairly smooth - less than an hour from deplaning until arriving at the T2 F-concourse United Club. Not bad, considering we arrived at M40 which is literally the furthest gate from CBP, and we stopped to use the restroom on the way.

The worst part is exiting the immigration hall and trying to push through everyone to get to the train.

That area needs to be much larger and better organized

FlyerTalk Forums - View Single Post - ORD T5 Immigration / State of Play / Micro-Rant

Post 36763524 - FlyerTalk is a living, growing community where frequent travelers around the world come to exchange knowledge and experiences about everything miles and points related.

www.flyertalk.com

Thanks for the update. I was merged into the final row after showing my app at the end of the MPC lane. Very smooth actually. The officer asked if I had a green card and was surprised when I told him about the app, but let me through nonetheless.

Back