När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

011430121 skrev:Pressmeddelandet från SwedaviaI början kommer Ryanair att trafikera T4Nyheter och pressmeddelanden | Om SwedaviaKlicka för att utvidga...
Phew. Man kan alltid diskutera om just Ryan vs andra. Men jag var åtminstone orolig för att de skulle blanda hejvilt så att tex sas och Norwegian skulle spridas ut över alla 4 pirarna - eftersom det antagligen maximerar shopping. Dedicerade delar av terminalerna är ju vanligt på många andra ställen men swedavia har inte gillat det förut..
 
Istället för en SAS-terminal på hemmaplan får ARN nu en Ryan Air-terminal, ett tecken i tiden, oavsett om vi tycker om det eller inte.



Strategin bakom att hålla Ryan Air i T4, då Ryan Air är mestadels point-to-point flyg, jämfört med legacy bolagen och SAS i synnerhet är enkel att förstå ur ett flödesperspektiv.
 
Plus skrev:Mycket bra beslut. Det kommer nog göra Ryan nöjda också!Klicka för att utvidga...
I dag på morgonen bussades Ryanair paxen till Malmö från gate 16C till T4, men de behöver inte gå in i terminal T4

Det hände att SAS gjorde liknande under sportlovs lördagen, då även T2 användes av bolaget.
 
Ankom med SK574 från Paris igår. Dockade vid brygga på T4, trapporna ner till plattan och sedan buss till terminal 5.
 
Martin_S skrev:Ankom med SK574 från Paris igår. Dockade vid brygga på T4, trapporna ner till plattan och sedan buss till terminal 5.Klicka för att utvidga...
Det hände ju lite då och då även före pandemin när det var trångt på T5 och även när bolaget ville slippa flytta på planet för nästa avgång. Buss är billigare. Kunde även gå åt andra hållet att man fick buss från T5 till T4, så planet snabbt var redo för nästa avgång.



Extra spännande när man skulle vidare och fick buss T5-T4 för att sedan gå tillbaka och genom säkerhetskontroll och ombord på samma flygplan igen...
 
Ryanair har en hel del flyg som går till/från icke-Schengen. Känns ju lite meckigt att ha Ryanair på T4 då det inte kommer finnas nån passkontroll där.
 
SK989 skrev:Ryanair har en hel del flyg som går till/från icke-Schengen. Känns ju lite meckigt att ha Ryanair på T4 då det inte kommer finnas nån passkontroll där.Klicka för att utvidga...
Incheckning, avgående bagageinlämning och security kommer att ske i T4, sedan får paxen gå i förbindelsegången airside till T5 där flyget kommer att avgå från non-Schengen gater, så egentligen inget mer meckigt än vad som kommer att bli i framtiden då all bagage, incheckning och security kommer att ske i T5 och paxen får gå airside till C30-C44 (gamla T4) om avgången är från C30-C44.
 
NotRyan skrev:gentligen inget mer meckigt än vad som kommer att bli i framtiden då all bagage, incheckning och security kommer att ske i T5 och paxen får gå airside till C30-C44 (gamla T4) om avgången är från C30-C44.Klicka för att utvidga...


Hur funkar det, kommer man med biljett med avgång från Terminal 5 att kunna gå igenom säkerhetskontrollen på Terminal 4 och ta gången bort?
 
NotRyan skrev:Incheckning, avgående bagageinlämning och security kommer att ske i T4, sedan får paxen gå i förbindelsegången airside till T5 där flyget kommer att avgå från non-Schengen gater, så egentligen inget mer meckigt än vad som kommer att bli i framtiden då all bagage, incheckning och security kommer att ske i T5 och paxen får gå airside till C30-C44 (gamla T4) om avgången är från C30-C44.Klicka för att utvidga...
Är tanken att man - i framtiden när all incheckning och bagagehantering inkl. tullgräns sker på T5 (utom för T2 och ev. T3) - ändå kan gå ut på T4 om man ankommer med ett inrikesflyg dit? Eller kommer dörrarna till T4 från gatan utanför att vara stängda i framtiden?
 
SK989 skrev:Är tanken att man - i framtiden när all incheckning och bagagehantering inkl. tullgräns sker på T5 (utom för T2 och ev. T3) - ändå kan gå ut på T4 om man ankommer med ett inrikesflyg dit? Eller kommer dörrarna till T4 från gatan utanför att vara stängda i framtiden?Klicka för att utvidga...
Nej, man kommer inte att kunna gå ut från T4 direkt, ens från 15 juni, man måste bort till T5 och gå genom tullen där.
 
Jag fick höra en intressant liten upplysning angående förändringen av terminalanvändningen på Arlanda under våren 2020. Under mars 2020 minskade antalet passagerare med 98% på Arlanda och man insåg snabbt behovet att stänga merparten av terminalerna. All-time-low i antalet passagerare på en enskild dag sedan Arlanda togs i bruk var den 11 april 2020 (påskafton). Det totala antalet passagerare den dagen var 199.
 
SK989 skrev:Jag fick höra en intressant liten upplysning angående förändringen av terminalanvändningen på Arlanda under våren 2020. Under mars 2020 minskade antalet passagerare med 98% på Arlanda och man insåg snabbt behovet att stänga merparten av terminalerna. All-time-low i antalet passagerare på en enskild dag sedan Arlanda togs i bruk var den 11 april 2020 (påskafton). Det totala antalet passagerare den dagen var 199.Klicka för att utvidga...
Det var ju den påsken man firade med familjen över Zoom då det var förbjudet att resa inom landet, så inte jättekonstigt //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.png
 
Cristoffer Cedergren skrev:Det var ju den påsken man firade med familjen över Zoom då det var förbjudet att resa inom landet, så inte jättekonstigtKlicka för att utvidga...
Nja, förbud mot att resa inom landet hade vi aldrig i Sverige. Det fanns under en period en vag rekommendation om att undvika inrikes resor som var längre än "ett par timmar". Med vilket färdsätt förklarades aldrig, ej heller logiken i den avgränsningen (ett par timmar kan innebära allt från att du är kvar i din hemkommun till att du reser till en annan del av landet, som t.ex. från Södertälje till Jönköping). Tur att de galna tiderna är förbi.
 
Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaterna

Varför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.

När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?

Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.
 
011430121 skrev:Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaternaVarför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.Klicka för att utvidga...
Det finns nog många möjliga lösningar, inklusive det du för fram.



Nu verkar de ha fastnat för att döpa om avgångsportarna i T2 till A61 - A87, T3 till Bxx - Bxx, T4 till C30 - C44,



sedan T5: D11 - D24, E01 - E10, F26 - F69. Vi får väl se om det blir omnumrerat med start på 1 i varje pir någon gång framöver.
 
011430121 skrev:Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaternaVarför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.Klicka för att utvidga...
Mkt klokt! Tänkte i linje med detta vid besök tidigare i veckan.
 
011430121 skrev:Det jag tror kommer att bli lite förvirrat för passagerare är benämningen på gaternaVarför inte benämna gaterna som ligger i T4 med 4XX samt de i T5 med 5XX till och med de i T2 skulle kunna heta 2XX.När/om G piren kommer att byggas skall då gaterna heta GXX?Finns nog någon akademis förklaring varför detta inte går att använda mitt förslag.Klicka för att utvidga...


Finns forskning om att man har svårt att snabbt minnas ett tresiffrigt nummer, medans en bokstav följd av två siffror är lättare att minnas.



Ett misstag som t.ex. Abu Dahbi gjorde och i takt med flygplatsens expansion, så bytte de benämningar över en natt. Finns en en timmes dokumentär om det.
 
NotRyan skrev:Det finns nog många möjliga lösningar, inklusive det du för fram.Nu verkar de ha fastnat för att döpa om avgångsportarna i T2 till A61 - A87, T3 till Bxx - Bxx, T4 till C30 - C44,sedan T5: D11 - D24, E01 - E10, F26 - F69. Vi får väl se om det blir omnumrerat med start på 1 i varje pir någon gång framöver.Klicka för att utvidga...


Viss logik i detta, då är det endast gater med nummer 30-39 som som finns på två ställen jag viste inte att det skulle stätta en bokstav på övriga gaterna.


samet skrev:Finns forskning om att man har svårt att snabbt minnas ett tresiffrigt nummer, medans en bokstav följd av två siffror är lättare att minnas.Ett misstag som t.ex. Abu Dahbi gjorde och i takt med flygplatsens expansion, så bytte de benämningar över en natt. Finns en en timmes dokumentär om det.Klicka för att utvidga...
Tack, man lär sig mycket här på BC!
 
Back
Top