Komfortmässigt 8,75 om jag tolkar SJ rätt:perhall skrev:Nästa vecka är det tre år sen nya X2000 sattes i trafik. Gillar det mycket och noterade senast med ett gammalt X2000 att väggen mitt i vagn 1 var borttagen = förberedelse för renovering? Hur många tågsätt är klara nu?Klicka för att utvidga...
Sorry, slarvigt av mig, komforten har ju kommit sist (än så länge iaf) så 8 helt färdigställda och 3 tekniskt uppgraderade (syns lättast på att de har mörkgråa dörrar)perhall skrev:Jag tänkte snarast på helt färdigställdaKlicka för att utvidga...
Kan säg att det finns absolut ingen risk med att korglutningen slutar fungera. Det systemet finns mest till för komfortens skull och att tågen kan ta skarpa kurvor i full fart utan att komforten blir sämre (det krängande du nämner). Kollar du på dom andra snabbtågen och dubbeldäckarna kör dom också 200km/h men dom får oftast bromsa ner 20-30km/h i dessa kurvor. Det dom senare nämnda fordonen tar igen på är att accelerationen är mycket snabbare än för X2000 som endast har drivning på 4 av 28 hjulaxlar.011430121 skrev:Lite OTÅke Stockholm-Göteborg i fredags icke ombyggd tåg, strax efter Södertälje när tågvärden delade ut frukosten försvann korg lutning systemet och det började kränga ordentligt damen bredvid mycket orolig och frågade om detta var farligt, nej svarade tågvärden det är till och med de som säger att de inte blir åksjuka när systemet slås ut.Bistron annonserade ut att den var tvungen att stänga för alla varor låg ”huller om buller” och den blev stängd resten av resan.Bekom inte mig eftersom de serverar ett plagiat av en välkänd dryck, jag hade köp originalet inan vi klev på tåget!Klicka för att utvidga...
Allt jag kan säg är att det går långsamt, kom ut ett tåg precis innan jul så nu är det 9st X2C och 3st X2U i trafik. Frågan är vilken linje du åker mest på, västra eller södra stambanan? Är du på västra mest så från i höstas så har man börjat köra fler av dessa tåg ner mot Malmö också varför det kan märkas att dem "minskat" på västra stambanan. Första 2 åren gick alla dessa nya tåg enbart på Västra stambanan då man i omgångar utbildade all personal (förare, ombordare), sen också att dom två största verkstäderna för X2000 finns i Stockholm och Göteborg.perhall skrev:Inte åkt så mycket tåg nu sen början av december, men ska ut på några rejäla turnéer om ett par veckor. Spontant har renoveringarna nästan helt avstannat?Klicka för att utvidga...
Stämmer, kan dock tycka det är kommersiellt rimligt med fler stolar efter renoveringen. Det är fortfarande tillräckligt rymligt för de flesta.011430121 skrev:Med tanke på rubriken så kommer vi 6 minuter försent till Norrköping!Min första resa med nya X2000 väldigt ljust i vagnen, när den framför har sin stol i rakt uppfällt läge har man dålig utsikt från raden bakomKlicka för att utvidga...
Just nu säljer man säten enligt att tåget har konfigurationen med två första klass vagnar.perhall skrev:Stämmer, kan dock tycka det är kommersiellt rimligt med fler stolar efter renoveringen. Det är fortfarande tillräckligt rymligt för de flesta.VIsst har man inte börjat sälja platserna i bistron än, men det kommer?Klicka för att utvidga...
Ja, får man nya tågen är det ju utmärkt om man åker 2 kl, för då kan man sätta sig i bistron och få rejält med utrymme. De platserna går inte att boka - än, men väl när alla eller nästan alla tåg är klara.simon_says91 skrev:Just nu säljer man säten enligt att tåget har konfigurationen med två första klass vagnar.Det betyder att åker man 2 klass lugn och får den nya X2an är det väldigt tomt i vagnen.Det kommer nog ta ett tag innan man börjar sälja platserna i bistron då alla tåg kommer behöva ha fått nya kabinen för att inte få ett scenario med "Denied boarding".Klicka för att utvidga...
I huvudsak skulle man kunna sammanfatta vad som händer de närmsta åren med "ingenting", men det här snappade jag iaf upp011430121 skrev:Här finns det information om vad som händer med SJ det närmsta årenhttps://share.google/wAqgUDLcj42pJfT5rKlicka för att utvidga...
Det skulle inte förvåna mig om Banedanmark får för sig att Hovedbanegården är full (inkl. spår 26) och på nåder kommer hänvisa SJ till Köbenhavn Syd för ett snabbt stopp innan tåget skickas till depå.intuition skrev:I huvudsak skulle man kunna sammanfatta vad som händer de närmsta åren med "ingenting", men det här snappade jag iaf upp• Tåg malmö-köpenhamn kanske till sommaren, kanske till hösten. Eller inte.• SJ väntar på tåg för att öka trafiken (men nämner inget om att det är brist på spårkapacitet)• Nattåg till Berlin upphör efter sommaren eftersom regeringen drar in stödet• Renoveringstakten på X2000 ca 1 tåg per 3 månaderKlicka för att utvidga...
Skärmarna har detta problemet yes, dem kommer bytas ut är planen framöver. När det gäller skakande och gungningar finns det absolut inget som är osäkert trafikmässigt mellan tågen. Det som man dock smått utreder är att just dom ombyggda har uppmärksammats att ha "dåligare gångegenskaper". Gamla ej ombyggda tåget väger 365 ton medans nya tåget väger 372 ton. men troligen inte detta det beror på.intuition skrev:Fick ett nytt och ett gamalt tåg på senaste Stockholmsturen.Det nya hade burn-in eller något allvarligt problem med styrelektronikenI övrigt fungerade det mesta (!). Och nästan alla dörrar mellan vagnarna gick att öppna med motor-kraft, det var typ bara 2 som man fick bända upp med muskelkraft.Det nya tåget skakade och gungade kraftigt, så pass att både jag och resesällskapet blev åksjuka. Jag brukar klara mig fint, men behövde någonstans mellan Norrköping och Stockholm ta av en skräppåse i fall jag behövde spy. Obs inte trasig korglutning, jag vet hur det känns. Och hemresan med gammalt X2 gick bra för oss både. Jag uppfattar nya X2 som betydligt stötigare/sämre dämpad och/eller sämre styrning av korglutning.Rätt eller min hallucination?Jag blir verkligen inte vän med nya stolen heller. Svankstöd i rumphöjd gör att jag sitter som en slashas. Mittenbilden är en perfekt illustration, där jag känner mig tvungen att kasa ut på sätet och helt bli av med stödet under låren. (Som tur var gick det att köpa starksprit i bistron så jag till sist hamnade i position 3)Klicka för att utvidga...
Tågbristen har berott på som dom skriver att flera av dom drivenheterna (lok) som är byggda för att köra både i Sverige och Danmark har stått avställda för oljeläckage i både transformatorer och kraftelektroniksystemet där oljan används för att kyla komponenter. Tyvärr har flera av dessa drivar konstaterats "beyond repair" så man valde att köra in dom för ombyggnad vilket gör att bristen av fordon för att köra till Danmark finns. Därför kommer nästa X2000 tåg som går till Danmark "garanterat" vara ett ombyggt tåg framöver, men det hänger på Banedanmarks godkännande.intuition skrev:I huvudsak skulle man kunna sammanfatta vad som händer de närmsta åren med "ingenting", men det här snappade jag iaf upp• Tåg malmö-köpenhamn kanske till sommaren, kanske till hösten. Eller inte.• SJ väntar på tåg för att öka trafiken (men nämner inget om att det är brist på spårkapacitet)• Nattåg till Berlin upphör efter sommaren eftersom regeringen drar in stödet• Renoveringstakten på X2000 ca 1 tåg per 3 månaderKlicka för att utvidga...
Sedan tidigare har tågen knappt stått mer än 1h vid varje vändning i Danmark och spår 26 är inte speciellt nyttjat för tåg på Köpenhamns Huvudbangård så perfekt för X2000.rsimon skrev:Det skulle inte förvåna mig om Banedanmark får för sig att Hovedbanegården är full (inkl. spår 26) och på nåder kommer hänvisa SJ till Köbenhavn Syd för ett snabbt stopp innan tåget skickas till depå.Klicka för att utvidga...
Jepp, jag läste artikeln det som att två saker måste vara uppfyllda innan vi kan se tåg till Danmark: tillräckligt antal av ombyggda X2000 i drift och formellt godkännande. Och inget av de två har en fixerad tidtabell så det kan bli om 6 månader, 9 månader eller ännu senare. Och då är vi framme vid tiden för när nya tåg börjar levereras så då ändras saker igen.simon_says91 skrev:... Därför kommer nästa X2000 tåg som går till Danmark "garanterat" vara ett ombyggt tåg framöver, men det hänger på Banedanmarks godkännande....Klicka för att utvidga...
Om vi säger så här utan att säga för mycket..... Och att det inte blir för tekniskt förvirring.intuition skrev:Jepp, jag läste artikeln det som att två saker måste vara uppfyllda innan vi kan se tåg till Danmark: tillräckligt antal av ombyggda X2000 i drift och formellt godkännande. Och inget av de två har en fixerad tidtabell så det kan bli om 6 månader, 9 månader eller ännu senare. Och då är vi framme vid tiden för när nya tåg börjar levereras så då ändras saker igen.Och med tåg till Danmark verkar det avse enstaka avgångar. Hur länge det dröjer till varje avgång Stockholm-Malmö blir Stockholm-Köpenhamn står skrivet i stjärnorna verkar det som.Klicka för att utvidga...