Ni som saknade statuspoäng från Amex Elite - Hur gick det sen?

Doctor-X skrev:Är det någon som tecknat ett AmEx Elite inom de närmsta månaderna som vet om problemet med överföringen av statuspoängen kvarstår?Klicka för att utvidga...
Många har rapporterat på andra ställen att de fått poängen inom några dagar
 
Dröjde ungefär åtta-nio månader för mig att få statuspoängen när jag uppgraderade i december 2022.



Poäng för 2023 kom nu för några dagar sedan.
 
Upptäckte just detta - att jag kanske gått miste om statuspoäng under en tid. Det här är senaste inlägget jag kan hitta där jag fått in 20 000 statuspoäng från Amex. Kan jag ha missat något, eller sipprar poängen in på ett annat sätt numera (eller borde det stå så här ungefär en gång per år)?





1707339888572-png.150294
 
The Sage skrev:Upptäckte just detta - att jag kanske gått miste om statuspoäng under en tid. Det här är senaste inlägget jag kan hitta där jag fått in 20 000 statuspoäng från Amex. Kan jag ha missat något, eller sipprar poängen in på ett annat sätt numera (eller borde det stå så här ungefär en gång per år)?Visa bifogad bild 150294Klicka för att utvidga...
Det borde stå så ungefär en gång per år.
 
Ringde till Amex som sa att man fört över poäng i november både under 2022 och 2023. Ringde till SAS som sa att hon kunde se insättningarna och att de har räknats med, men att de inte syns i min lista. Men att jag kunde vara lugn över att de räknats in. Så jag får väl nöja mig så. Lite märkligt ändå. Får se om det dyker upp något framåt nästkommande november, annars blir det väl att ringa igen och dubbelkolla så allt är som det ska.
 
Jag uppgraderade Premium till Elite i november 2023, statuspoängen kom inte. Vid chat med Amex för några veckor sedan sa det att poängen skulle överföras inom 5-7 dagar. Nu säger dom att poängen överförs i samband med autosweep i slutet av april... Tidigare har väl överföringen av statuspoängen inte haft nåt att göra med autosweep varje månad?

Jag har fått 2 vouchers och vill nedgradera till Premium, men om jag gör det nu så får jag inte statuspoängen, så jag är tvungen att behålla Elite längre än jag vill. Är det nån som vet om jag kan göra nåt åt detta?
 
MartinH skrev:Jag uppgraderade Premium till Elite i november 2023, statuspoängen kom inte. Vid chat med Amex för några veckor sedan sa det att poängen skulle överföras inom 5-7 dagar. Nu säger dom att poängen överförs i samband med autosweep i slutet av april... Tidigare har väl överföringen av statuspoängen inte haft nåt att göra med autosweep varje månad?Jag har fått 2 vouchers och vill nedgradera till Premium, men om jag gör det nu så får jag inte statuspoängen, så jag är tvungen att behålla Elite längre än jag vill. Är det nån som vet om jag kan göra nåt åt detta?Klicka för att utvidga...
Låter som de pratade om någon form av bonus i form av extrapoäng. Jag skulle höra av mig igen och istället för att fråga när de kommer säga att det blivit fel och de måste göra en manuell överföring av statuspoäng. För mig kunde de fixa det på någon dag.
 
Jag noterade att mina 20000 statuspoäng inte kommit så jag skrev till Amex i chatten i dag och frågade. Svaret var att man försökt 2ggr för en månad sedan men SAS hade tydligen "rejectat" överföringen båda gångerna. Jag ska kontakta SAS på måndag, men man blir ju lite konfunderad...
 
AndersSt skrev:Jag noterade att mina 20000 statuspoäng inte kommit så jag skrev till Amex i chatten i dag och frågade. Svaret var att man försökt 2ggr för en månad sedan men SAS hade tydligen "rejectat" överföringen båda gångerna. Jag ska kontakta SAS på måndag, men man blir ju lite konfunderad...Klicka för att utvidga...


Ring till Amex Sverige istället, de behöver registrera det manuellt.
 
Har uppgraderat till AMEX Elite men inte fått in statuspoängen. Chattade med AMEX som först hävdade att poängen skulle komma in i juli med hänvisning till att jag senast fick poäng i juli 23. Jag fick dock inga statuspoäng i juli 23 eftersom jag inte hade Elite då. Efter att ha dubbelkollat kontaktade jag chatten igen och fick då svaret att poängen fördes över 26 mars. Jag uppmanades att kontakta SAS. SAS hävdar att inga poäng förts över från AMEX. Kontaktade AMEX igen och fick då svaret att poängen förts över 1/4. Jag förstår att det varit storhelg och kan ta tid, det jag tycker är anmärkningsvärt är att jag får 3 olika svar från 3 olika agenter.
 
Insåg idag när jag kollade att jag inte heller har fått poäng för iår, eller för den delen förra året. Förra året landade jag på 69200 poäng, utan de extra 20k statuspoängen, så hade def köpt till 800 poäng för att vara vidare diamant. Kommer landa lite längre ifrån i år trorligen på typ 67k poäng (+20k om de nu trillar in), kanske är värt att försöka fixa de sista poängen ändå. Gissar att alla som fått kompensation, om det nu skulle bli tal om det, har fått icke-statusgrundande poäng. Kontaktade chatten som la internt ärende, får se om de hinner lösa det innan april är slut (som min period slutar på)
 
Nytt år, ny kvalifikationsperiod, nya problem, allt pga förra årets problem.Signade upp i slutet av mars 2023. Amex försökte flera gånger att skicka poäng till SAS men misslyckades.



Inte förens sista juli 2023 lyckades man få över poängen. Det var min sista dag på kvalifikationsperioden.. men amex lovade att detta ska backtrackas till april 2023.



Januari 2024 försöker de skicka in poängen och det failar, fine, inte april än. Amex agenten säger att det ska funka i april.

April 2024 failar det igen, jag ringer in och frågar igen vad som händer. Nu kopplas jag till den engelska kundtjänsten även om jag väljer den svenska.



På kundtjänsten säger de att backtracking inte existerar. Anledningen till att poängen inte överfördes vid april va att det rejectades av deras system eller avdelning som sköter detta? Kan endast skickas en gång per år, och hon lovade mig att jag skulle få poängen i juli. Efter en del snack så säger hon att hon ska ringa SAS och pratade med dem.



Trodde hon satte mig på hold, men hörde SAS bekanta hissmusik och självklart hade hon kopplat mig till SAS bokningsavdelning istället....

Men jag snackade med snubben på SAS som förstod detta. Han sa att det kunde lösas genom att SAS lägger in de 20k statuspoängen, men det behöver vara Amex som ringer in och bekräftar detta.



Vilken soppa allt har varit, får se om det löses i år eller om jag bara ska ge upp kortet.
 
Apisto skrev:Insåg idag när jag kollade att jag inte heller har fått poäng för iår, eller för den delen förra året. Förra året landade jag på 69200 poäng, utan de extra 20k statuspoängen, så hade def köpt till 800 poäng för att vara vidare diamant. Kommer landa lite längre ifrån i år trorligen på typ 67k poäng (+20k om de nu trillar in), kanske är värt att försöka fixa de sista poängen ändå. Gissar att alla som fått kompensation, om det nu skulle bli tal om det, har fått icke-statusgrundande poäng. Kontaktade chatten som la internt ärende, får se om de hinner lösa det innan april är slut (som min period slutar på)Klicka för att utvidga...
I mitt fall visade det sig att poängen på SAS verkar ha varit rätt. Amex-statuspoängen har dock inte visats i listan på inkommande poäng förut för 2024 och 2023 (tidigare år visades). När jag nu igen räknar ihop poängen manuellt från tidigare poängkontoutdrag ser jag att det inte stämde mot riktiga statuspoäng förut, men nu när de 20k poängen visas för detta året och förra året så stämmer SAS poängräkning med vad nya excel-exporten också visar.



Tyckte jag ändå rest väldigt mkt mindre jämfört med när jag blev diamant sist så jag var lite förvånad över att jag skulle vara så nära - så här i efterhand tänker man att det hade varit smart att faktiskt räkna ihop excel-poängen och jämfört med visade poäng istället för att bara se att oj de saknades i listan.
 
Back
Top