Norse Atlantic Airways

Homer skrev:U.S. should deny market access to Norwegian budget airline - lawmaker | ReutersDeFazio argued the Transportation Department in 2016 “imprudently issued” a foreign air carrier permit to Norwegian Air’s long-haul business, which he said was incorporated in Ireland to avoid Norway’s strong labour protections.“It is imperative that you correct the error of 2016 and deny this airline’s application,” he said of Norse Atlantic.Klicka för att utvidga...


Helt säkert väldigt mycket lobbying från de amerikanska flygbolagen bakom hans uttalande.



Att han skulle bry sig om norska anställningsvillkor kontra irländska är rätt roligt, då de amerikanska arbetsvillkoren är närmre de irländska än de norska.
 
Våren 2022 planerad flygstart. Blir ju spännande att se om det blir verklighet.



"Ved presseseancen i Arendal i det sydlige Norge blev der også sat ord på selskabets kommende destinationer, som allerede har været kendt i flere måneder. Der vil introduceres ruter fra Oslo, London og Paris til New York, Los Angeles og Florida. Der er endnu ikke offentliggjort konkrete ruter."



Norse forventer opstart i foråret 2022 - CHECK-IN.dk
 
Nu börjar det klarna vika destination som kommer att flygas på i USA från OSL, det är inte direkt de stora flygplatserna i New York, Kalifornien och Florida.



I New York är det för många okända Stewart Int det är samma flygplats som Norwegian använde när de flög med 737-MAX från vissa destinationer i Europa den ligger 90 minuter med buss från New York City.



I Kalifornien är det Ontario Int som ligger 60 km öster om Los Angels, i Florida så är det Fort Lauderdale som gäller, vill minnas att Norwegian flyttade därifrån till LAX när SAS startade sin Florida linje.



Ingen information om destinationerna från övriga Europa linjer mer än att från London så är Gatwick aktuellt.



Källa: paxex.aero



Norse Atlantic announces initial US routes – PaxEx.Aero
 
011430121 skrev:Nu börjar det klarna vika destination som kommer att flygas på i USA från OSL, det är inte direkt de stora flygplatserna i New York, Kalifornien och Florida.I New York är det för många okända Stewart Int det är samma flygplats som Norwegian använde när de flög med 737-MAX från vissa destinationer i Europa den ligger 90 minuter med buss från New York City.I Kalifornien är det Ontario Int som ligger 60 km öster om Los Angels, i Florida så är det Fort Lauderdale som gäller, vill minnas att Norwegian flyttade därifrån till LAX när SAS startade sin Florida linje.Ingen information om destinationerna från övriga Europa linjer mer än att från London så är Gatwick aktuellt.Källa: paxex.aeroNorse Atlantic announces initial US routes – PaxEx.AeroKlicka för att utvidga...


Intressant! Man skulle vilja få den ekonomiska ekvationen nedbruten, för att få en känsla för huruvida CASM/CASK verkligen är signifikant lägre än hos konkurrenterna.



CASM/CASK uttrycks i kronor för varje erbjuden sätesmile/säteskilometer och fastställs genom att driftskostnaderna divideras med ASM/ASK (available seat mile/kilometer). Såg som exempel att Jetblue ligger ca. 20% under United, Delta & AA, och extrema ULCC-bolag kan ha nästan 50% lägre CASM/CASK än United, Delta mfl. Detta ses dock egentligen inte hos bolag som bara erbjuder långlinjer...



Saken är väl den att både Eurowings och Jetblue nu flyger över Atlanten, och snarare än att sänka priserna så har de valt att förbättra marginaler (förlitar sig på moderbolags varumärke respektive ett starkt eget). I praktiken måste nog Norse anses konkurrera med dessa, och kanske kan kapa 15-25% i en perfekt värld.



Det som gör mig rätt tveksam är ju att underliggare för låg CASM/CASK är låga driftskostnader (löner, landnings/startavgifter, bränsleåtgång och leasingkostnader) samt ASM/ASK (många säten/avgång, hög beläggning och hög nyttjandegrad av flygplanen).



Något säger mig att löneläge börjar närma sig något slags bottenmärke för nystartade bolag (åtminstone så blir skillnaderna små när man slår ut det på sätesnivå). Flygplanen är ofta likartade, med samma sätesdensitet och låg förbrukning. Beläggning är generellt skyhög om man ens ska ha en chans (därför överbokas flygen initialt) och hög nyttjandegrad är generellt svårt på long haul (isf fördel Jetblue, som kan flyga vidare inrikes).



Har man inte lyckats få flygplanen iprincip gratis (så att det har någon praktisk effekt på kostnadsbilden) så ser jag nästan bara att man har lägre start/landningsavgifter som kan vara av betydelse. För resten av uppställda faktorer så tycks både Eurowings och Jetblue ha fler fördelar.



Säg att man ändå skulle kunna åstadkomma minskning av kostnaderna gentemot Jetblue och Eurowings i regionen 15-20%, skulle den prisjusteringen räcka för att få hållbar ekonomi i drift (skulle nog många välja bolaget då). Fördelen med Jetblue och Eurowings är ju att de iprincip har Lufthansas intäktsnivåer, men en lägre kostnadbas.



Jag tror att Norse kommer att bli tvungna att kapa priset till en nivå att man både nyttjar sin lägre kostnadsbild OCH reducerar marginalen till nära 0 innan merförsäljning. Kapar man 40% i annonserat pris så kanske man kan locka någon, och sedan "ta tillbaka" 10% med merförsäljning i bokningsdialog och ombord. Känns teoretiskt möjligt, men i praktiken vanskligt.



Jag ger denna satsning max 12 månaders livstid, mest för att de tycks trotsa logiken med hög nyttjandegrad av flygplanen. Ser inte hur de lägre driftskostnader man annars pekar på ens teoretiskt ska kunna brygga denna problematik. Jag förstår mig inte riktigt på hur man tänkt iom att detta normalt är A&O för ULCC och egentligen det enda som höll liv i Norwegian Long Haul under en relativt lång tid (men även där räckte med lite småproblem innan hoppet grusades).



Samtidigt som man här diskuterar point to point med låg kostnadbas så slingar Ryanair linjer med AI-hjälp. Ett exempel jag skrivit om i annan tråd är Ryanair (by Air Malta) Valetta-Bergamo-Göteborg-Stockholm-Valetta. Man utnyttjar flygplanen iprincip på minuten vad regelverken tillåter, fyller planet fyra gånger under slingningen, samt skattar och betalar lön i Malta.
 
Air Europa kommer under 18 månader att leasa 4stycken 787 från Norse som för närvarande har 9 maskiner av modellen parkerade utan jobb på OSL



Norse har inte börjat att sälja biljetter ännu, men planen är att börja med det i slutet av april och då med avgångar från OSL, inlägget ovan är fortfarande aktuellt London och Paris får vänta med uppstarten.



Personligen kommer jag att följa bolaget med spänning.



Källa: CHECK-IN.dk

Norse tvunget til at udleje fire Dreamliner-fly - CHECK-IN.dk
 
Ser att biljetter går att boka nu, hittar t.ex:



OSL-FLL 15/7-22/7 Nok 3107 i Light, då ingår ingenting,





upload_2022-5-16_12-29-52-png.129255





Nok 4691 for Economy classic




upload_2022-5-16_12-48-44-png.129257





går också att lägga till från Economy light.

Sätereservation verkar inte ingå ens i Premium.



Norse Atlantic Airways
 
011430121 skrev:Norse kommer från i mitten av augusti starta trafik från Berlin till JFK och Los Angeles framgår inte vilken flygplatsFlygningarna kommer att ske med 787-9Källa CHECK-IN.dk bakom betalväggNorse starter USA-ruter fra Berlin - CHECK-IN.dkKlicka för att utvidga...


LAX tydligen, så de går inte riktigt samma väg som Norwegian. De tycks helt ha frångått idén om både "New York" Stewart och Ontario. Tacksamt för resenären, men jag undrar egentligen hur detta ska bära sig när man snart har samma kostnadsbas som alla konkurrenter.



Man har till synes ingen slingning, få matarlinjer, kör från/till traditionella flygplatser och numer kör ju även konkurrenterna bränslesnåla flygplan.



Å andra sidan så kan väl en eventuell konkurs för SAS spela Norwegian och Norse i händerna, som står hyfsat förberedda (Norwegian har väl åter en del beställningar på flygplan). Kanske kan svårigheten med flygplansleveranser sinka Europeiska konkurrenter från att sno åt sig den Skandinaviska marknaden under tiden.



Önskar bolaget lycka till, men verkligen svårt att se det unika i både säljargument och finansiell struktur.
 
Jag uppmärksammade också förändringen från ONT till LAX. Intressant. Undrar vad som föregick att de förändrade sig. Hade det med flygplatsavgifter att göra som lär vara mycket lägre på Ontario-flygplatsen, saknaden av tillräckliga tull- och gränskontrollfaciliteter eller något annat. ONT ska vara en "International Airport" men det är ganska skralt med utrikesflyg därifrån: enligt Nonstop Destinations | Ontario International Airport finns det flyg med China Airlines till Taipei, Avianca till San Salvador och Volaris till Guadalajara och Mexico City. Men andra flygplatser inom en dryg timmes minuter radie från LA (BUR, LGB, SNA) har nog inte kapacitet eller annars möjlighet till interkontinentala flyg.
 
WongHauw skrev:Jag uppmärksammade också förändringen från ONT till LAX. Intressant. Undrar vad som föregick att de förändrade sig. Hade det med flygplatsavgifter att göra som lär vara mycket lägre på Ontario-flygplatsen, saknaden av tillräckliga tull- och gränskontrollfaciliteter eller något annat. ONT ska vara en "International Airport" men det är ganska skralt med utrikesflyg därifrån: enligtNonstop Destinations | Ontario International Airportfinns det flyg med China Airlines till Taipei, Avianca till San Salvador och Volaris till Guadalajara och Mexico City. Men andra flygplatser inom en dryg timmes minuter radie från LA (BUR, LGB, SNA) har nog inte kapacitet eller annars möjlighet till interkontinentala flyg.Klicka för att utvidga...
Det kan ju helt och hållet bero på att de inte fick tag på en bra kombination av ankomst-avgång slottider på LAX. Slottider på LAX är nog en bristvara där ett nystartat bolag inte kan välja och vråka det de önskar. Norse kommer ju vilja ha kärran där exakt rätt tid för de för att optimalt nyttja flygplan och crew.
 
Bolaget har det inte lätt, kabin faktor på 56 % i september flera linjer läggs ned under hösten, vissa linjer reducerar trafiken

Aktien ner knappt 3% i dag

minus 53% på en månad




Norse-Atlantic-B787-landing-Berlin.jpg




Norse Atlantic Cuts 31% Of Winter Flights As Los Angeles Is Removed

Los Angeles has gone and flights reduced on half of the remaining routes.


favicon-48x48.png


simpleflying.com






Källa CHECK-IN.dk

Simpleflyng

.

Finns Norse kvar i början av April 2023.

Var det inte någon som lärde sig av Norwegian och dess satsning på långlinjer?
 
I ett meddelande informerar man börsen om att Norse överväger att sluta flyga från Norge då den Norska regeringen höjer avgifter med 45% på långlinjerna den 1 januari 2023 höjningen är från 245 NOK till 345 NOK



KÄLLA: Norse







NewsWeb




favicon.ico


newsweb.oslobors.no
 
011430121 skrev:I ett meddelande informerar man börsen om att Norse överväger att sluta flyga från Norge då den Norska regeringen höjer avgifter med 45% på långlinjerna den 1 januari 2023 höjningen är från 245 NOK till 345 NOKKÄLLA: NorseNewsWebnewsweb.oslobors.noKlicka för att utvidga...
Ska de gå över till att flyga inrikes i Argentina istället? På så sätt skulle cirkeln slutas
 
011430121 skrev:I ett meddelande informerar man börsen om att Norse överväger att sluta flyga från Norge då den Norska regeringen höjer avgifter med 45% på långlinjerna den 1 januari 2023 höjningen är från 245 NOK till 345 NOKKÄLLA: NorseNewsWebnewsweb.oslobors.noKlicka för att utvidga...
Klart man förstår att de kan behöva tänka om ifall de ekonomiska förutsättningarna ändras, men Norse verkar inte helt konsekventa. UKs air passenger duty för long haul är £ 87 för ekonomi och £ 191 för högre klasser, från 1 april 2023 (+ £ 3 / + £ 6, höjdes senast 1 april 2022), och Norse planerar väl fortfarande att flyga från LGW?




img_4309003916631820173.jpg




Rates for Air Passenger Duty

Check which rates of Air Passenger Duty you need to pay if you’re a plane operator, and how to fill in your return to HMRC.


img_3468034947046958080.jpg


www.gov.uk
 
Tomas E skrev:Klart man förstår att de kan behöva tänka om ifall de ekonomiska förutsättningarna ändras, men Norse verkar inte helt konsekventa. UKs air passenger duty för long haul är £ 87 för ekonomi och £ 191 för högre klasser, från 1 april 2023 (+ £ 3 / + £ 6, höjdes senast 1 april 2022), och Norse planerar väl fortfarande att flyga från LGW?Rates for Air Passenger DutyCheck which rates of Air Passenger Duty you need to pay if you’re a plane operator, and how to fill in your return to HMRC.www.gov.ukKlicka för att utvidga...


Det är väl lite som med Norwegian - det finns betydligt mer pengar att hämta på marknaden från London, Paris, osv., än här uppe i norden. Så huvud marknaden kommer egentligen att ligga där. Det är snarare en "bra ursäkt" mot allmänheten för varför ett bolag som marknadsför sig som norskt har huvudsaklig marknad utanför landet.



Och så är det såklart alltid "rätt" att klaga på sådana höjningar, och procentuellt är ju norska höjningen betydligt större..
 
Trafiksiffrorna för Norse i december har kommit beläggningen har ökat från 50% i november till 61% i december



Källa: CHECK-IN.dk

https://check-in.dk/norse-sluttede-...ail&utm_term=0_26fa6b41ae-48f73b488d-86450857



Norse flög några vänder till Thailand i början slutet av 2022 och början av 2023 åt TUI, jag har inte kollat hur det är just nu

Man har även några maskiner uthyrda till andra bolag, men en fråga man måste ställa sig hur länge kommer detta bolag att överleva



En annan fråga, det har stått en (står) 787 i Norwegian målning vid bana 26 på ARN vem äger den, förstår att det det förmodligen är ett leasingbolag som äger den men den har ju stått i flera år.
 
Back
Top