Norwegian får hård kritik i Norge

Huh. Intressant. Undrar hur deras inlösenavtal egentligen ser ut. Det känns ju som de måste läst igenom den biten ordentligt åtminstone, bryter de mot den kan det ju bli tvärstopp.



Däremot kan de ju på klassiskt Norwegian-manér chansa på att de flesta kunderna inte vet sina rättigheter... (de kan hävda vad de vill om vad som står i deras avtal, och de kan avboka biljetten om man inte betalat in, eller kräva cash vid gaten, men de får knappast dra det på sparade kortnummer om de inte registrerades för det från början eller gjorde en extra reservation då)
 
Ponera att ett stort antal kunder hos Norwegian meddelar sina kreditkortsföretag att denna extra kostnad inte är godkänd av kunden och därmed skall blockeras - hur kommer dessa kortföretag då att betrakta och hantera Norwegian framöver? De bör ju hamna på någon typ av svart lista hos kreditkortsföretagen efter ett visst antal icke godkända transaktioner...?
 
Det kan bli rätt dyrt för Norwegian. Inte nog med att de inte kommer att få pengarna motsvarande den avgift de försökt ta ut - varje gång ett företag råkar ut för att en kund bestrider en betalning brukar även ett vite utgå. Jag har sett priser på detta från 15SEK upp till ett par hundra SEK per fall.
 
Lär något hända? Känns som att konsumentorganisationer och myndigheter ofta inte kan/orkar driva dessa ärenden till konsumentens fördel. Norwegian, Ryan etc. struntar ju i vad Allmänna Reklamationsnämnden etc. säger. I andra länder fjantar man inte på, man beslagtar plan etc. när bolagen inte lyssnar. Men så länge nordiska myndigheter visar att det är verkningslöst att strunta i vad de säger så lär ju inte mycket hända.
 
agehall skrev:Det kan bli rätt dyrt för Norwegian. Inte nog med att de inte kommer att få pengarna motsvarande den avgift de försökt ta ut - varje gång ett företag råkar ut för att en kund bestrider en betalning brukar även ett vite utgå. Jag har sett priser på detta från 15SEK upp till ett par hundra SEK per fall.Klicka för att utvidga...


Samtidigt får man utgå ifrån att Norwegian har rätt att begära in nya skatter som riksdagen beslutat om, så har de redan höjt priserna för att täcka den. Jag ställer mig väldigt tveksam till detta, med mindre de höjt priserna 50kr och kräver in resterande del (med det tvivlar jag starkt på).
 
"Norwegian vurderer nå andre metoder for å få inn avgiften som skal til staten"



- hva med å gjøre som SAS og Widerøe? Ta støyten selv? Særlig når de allerede har budsjettert for det. Med andre ord er denne innkrevningen ikke noe "zero out the budget", men i teorien noe som skaper merinntekt for Norwegian.
 
agehall skrev:Det kan bli rätt dyrt för Norwegian. Inte nog med att de inte kommer att få pengarna motsvarande den avgift de försökt ta ut - varje gång ett företag råkar ut för att en kund bestrider en betalning brukar även ett vite utgå. Jag har sett priser på detta från 15SEK upp till ett par hundra SEK per fall.Klicka för att utvidga...
Beroende på inlösenavtal så är det även troligt att procentkostnaden per transaktion kryper uppåt. Nu är de säkert extremt bra avtal baserat på stor volym, men å andra sidan gör även små ändringar i procentuella delar väldigt mycket pengar där.



Men det förutsätter ju att folk faktiskt bestrider kostnaderna....
 
thh skrev:Samtidigt får man utgå ifrån att Norwegian har rätt att begära in nya skatter som riksdagen beslutat om, så har de redan höjt priserna för att täcka den.Klicka för att utvidga...


Nja, det är väl inte tillåtet att ändra priset i efterhand? Om du går och köper en säng på IKEA och ber att få den hemlevererad två dagar senare, är det då OK att IKEA drar 500kr extra från ditt kort eftersom de gjorde en prisjustering dagen efter att du varit där?
 
agehall skrev:Nja, det är väl inte tillåtet att ändra priset i efterhand? Om du går och köper en säng på IKEA och ber att få den hemlevererad två dagar senare, är det då OK att IKEA drar 500kr extra från ditt kort eftersom de gjorde en prisjustering dagen efter att du varit där?Klicka för att utvidga...
Från deras conditions of carriage:


The applicable taxes and charges imposed by government authorities or airport authorities must be paid by the passenger. If taxes or charges are abolished or reduced so that they no longer apply to the passenger’s journey on the day of departure, passengers may claim reimbursement by contacting the Carrier.Klicka för att utvidga...
Det är första meningen där som de hävdar gäller och ger dem rätten. Och de kan de nog göra - men de får inte dra det på kortet automatiskt utan att fråga först.
 
mha321 skrev:Från deras conditions of carriage:Det är första meningen där som de hävdar gäller och ger dem rätten. Och de kan de nog göra - men de får inte dra det på kortet automatiskt utan att fråga först.Klicka för att utvidga...
För att nyttja IKEA-exemplet från @agehall så blir det inte rimligare att de skulle efterdebitera prishöjningen, bara för att det stod på en post-it vid kassan, att de hade rätt att göra så.
 
Huruvida de har rätt att ta ut skattehöjningar efter jag betalat biljetten är väl en fråga.

Frågan här är väl om de har rätt att använda de kortuppgifter jag lämnade för att betala resan till att debitera mig andra kostnader utan att få godkännande?
 
agehall skrev:Nja, det är väl inte tillåtet att ändra priset i efterhand? Om du går och köper en säng på IKEA och ber att få den hemlevererad två dagar senare, är det då OK att IKEA drar 500kr extra från ditt kort eftersom de gjorde en prisjustering dagen efter att du varit där?Klicka för att utvidga...


Jag tror att om du skriver in i ditt köpeavtal att du ska betala skatterna, och staten höjer skatten på utkörning av sängar så har du en möjlighet att begära att kunden betalar det, eller lämna tillbaka pengarna.



Det är just det som är problemet här, DY borde skicka ett mail i stil med "Skatten har höjts, den 15/6 drar vi automatiskt pengarna ifrån ditt kort om du inte gått in på adressen avbokadinresa.norwegian.com och avbokat din resa kostnadsfritt".



Det hade varit det hedervärda att göra. Tack vare SAS eventuella strejk är jag dock bokad med Norwegian x flera i helgen så vi får se hur bitter jag är när jag är färdig med dem.
 
Intressant att de skriver att om skatten sänks eller avskaffas innan avresedagen så får man själv begära återbetalning. Det är lättare att sno åt sig mer pengar från folks kort än att kreditera kunderna med andra ord.
 
Hur har det historiskt varit vid t ex momsändringar? Säg att jag förbokat en säng innan en momshöjning, och sedan betalar och hämtar den efter momshöjningen. Då borde ju IKEA ta ut det högre priset?
 
Canadien skrev:Hur har det historiskt varit vid t ex momsändringar? Säg att jag förbokat en säng innan en momshöjning, och sedan betalar och hämtar den efter momshöjningen. Då borde ju IKEA ta ut det högre priset?Klicka för att utvidga...
Nja, till privatpersoner marknadsförs priset inklusive moms. Däremot vore det rimligt vid B2B då prissättning oftast är exklusive moms.
 
olo skrev:Nja, till privatpersoner marknadsförs priset inklusive moms. Däremot vore det rimligt vid B2B då prissättning oftast är exklusive moms.Klicka för att utvidga...
Dessutom har väl normalsatsen om 25 % gällt sedan tidigt 90-tal så svårt att dra några paralleller.
 
Agö skrev:Dessutom har väl normalsatsen om 25 % gällt sedan tidigt 90-tal så svårt att dra några paralleller.Klicka för att utvidga...


Biobiljetter är det enda jag kan tänka mig där momsen gått från 12,5% till 25% (eller om det var momsfritt). Men vem köper biljetterna så långt i förväg?
 
Nu har jag absolut ingen koll på konsumentlagstiftningen i Norge, och det finns de här som är många gånger bättre på det juridiska här i Sverige än jag... men nog är "om någon oväntad skatt tillförs oss efter din bokning, reserverar vi oss rätten att dra mer pengar från dig när som helst i framtiden med de uppgifter vi sparat" ett bra exempel på ett oskäligt avtalsvillkor till konsumenter?!



Det hedervärda att göra vore att äta kostnaden, höja framöver, och muttra lite surt.

Om man nu var tvungen att göra något, så hade det hedervärda varit att be folk betala avgiften, annars får de inte flyga... inte dra den automatiskt, och inte heller anta ett godkännande.



Nej, svårt att säga annat än att det är väldigt, väldigt dåligt gjort.
 
Back
Top