Norwegian pilot eskorterad från plan i Helsingfors

Kort, polisen har kommit till planet efter boarding, hämtat kaptenen, utfört blåsprov och tagit med sig piloten. Misstänkt för att ha varit påverkad antingen av narkotika eller alkohol. Inte så många detaljer, passagerarna ännu ombord...
 
jsn skrev:Jag undrar hur många sådana här fall som slinker igenom nätet...Klicka för att utvidga...


finns en del andra som redan funderat på det



The truth about drunk pilots – does the profession have an alcohol problem?



"But this debacle opens up some pressing questions for air passengers. What checks are in place to prevent drink-flying? What are the dangers of flying under the influence? And how often does this happen? We look into the distressing world of drunk pilots."
 
Alla seriösa piloter, för det finns väldigt många otroligt skickliga, väl skolade och stabila piloter, borde inte ha några som helst problem att göra ett snabbt utandningsprov hos agenten i gaten i samband med att de går ombord på planet.



Bara vetskapen om att kontrollen finns skulle säkert sortera bort de allra flesta fallen.
 
Artikeln är uppdaterad, kommer att göras brottsanmälan, dvs helt ren har kaptenen inte varit, får man väl anta. Han (eller hen, könet framgår faktiskt inte från finskan) hade redan hunnit ha sitt ”välkommen ombord” snack. Passagerarna nu bussade till terminalen, Finavia säger avgång 22.30.
 
Berglund skrev:Alla seriösa piloter, för det finns väldigt många otroligt skickliga, väl skolade och stabila piloter, borde inte ha några som helst problem att göra ett snabbt utandningsprov hos agenten i gaten i samband med att de går ombord på planet.Bara vetskapen om att kontrollen finns skulle säkert sortera bort de allra flesta fallen.Klicka för att utvidga...


Håller med. Särskilt som taxichauffören som kör till ARN behöver blåsa för att kunna starta bilen...
 
Berglund skrev:Alla seriösa piloter, för det finns väldigt många otroligt skickliga, väl skolade och stabila piloter, borde inte ha några som helst problem att göra ett snabbt utandningsprov hos agenten i gaten i samband med att de går ombord på planet.Bara vetskapen om att kontrollen finns skulle säkert sortera bort de allra flesta fallen.Klicka för att utvidga...


Frågan är om utandning räcker. Såg nyss air crash investigation där kaptenen dragit kokain hela natten. Och i detta fall säger de inte rakt ut att det är alkohol.



Men ja, på något sätt bör industrin reagera. Eller har personalen bara blivit mer alerta så fler fall uppmärksammas?
 
taxvalp skrev:Håller med. Särskilt som taxichauffören som kör till ARN behöver blåsa för att kunna starta bilen...Klicka för att utvidga...
Nu är det ju viss skillnad i kvalifikation, ansvar, lön, studieskulder och en hel del annat mellan flygplanspiloter och taxichaufförer...
 
Missbruksproblem finns på alla arbetsplatser, alltså även bland flygande personal. Inte lätt att komma till rätta med, och säkert heller inte helt lätt att ta steget till att anmäla en kollega på enbart misstanke, särskilt om inget extraordinärt har hänt.



Men obligatoriskt utandningsprov för alkohol när man går på sin tjänst är ett enkelt första steg som egentligen borde vara självklart.
 
But not everyone agrees that breathalysing is the way forward. In a blog post, Dr Rob Hunter of the British Airline Pilots Association (BALPA) wrote: “We believe this testing could lead to emotional distress of pilots”.
 
Homer skrev:But not everyone agrees that breathalysing is the way forward. In a blog post, Dr Rob Hunter of the British Airline Pilots Association (BALPA) wrote: “We believe this testing could lead to emotional distress of pilots”.Klicka för att utvidga...
Vad skulle vara stressande, att inte få vara berusad på jobbet? Lite märkligt uttalande kan jag tycka.
 
danielhog skrev:Vad skulle vara stressande, att inte få vara berusad på jobbet? Lite märkligt uttalande kan jag tycka.Klicka för att utvidga...
Kan man tycka men så tycker finska sjömansunionen oxå, det är din rättighet att få drick typ bastuöl när du är ombord anser d, man kan ju bli helt trött när vi har 2018 å attityden är så ännu. Å inte behöver medlemmarna ställa upp på alkotester heller fastän d e i tjänst, tragiskt å frustrerande för personer i förmansställning som strävar till en alkoholfri arbetsmiljö! Mina 5 cent i denna debatt, nu e d helg å ledigt så skål vänner
 
taxvalp skrev:Håller med. Särskilt som taxichauffören som kör till ARN behöver blåsa för att kunna starta bilen...Klicka för att utvidga...



Berglund skrev:Nu är det ju viss skillnad i kvalifikation, ansvar, lön, studieskulder och en hel del annat mellan flygplanspiloter och taxichaufförer...Klicka för att utvidga...



bnr skrev:Utveckla gärna.Klicka för att utvidga...



agehall skrev:Vilken del är det du inte ser skillnad i?Klicka för att utvidga...


Svårt att se att missbruket av piller & pulver bland flygplanspersonal skulle vara markant lägre än bland taxichaufförer så lika självklart att de ska kontrolleras varje dag precis som en taxichaufför som har ett alkolås.



Vad har lön/studieskulder/ansvar att göra med saken?
 
Back
Top