Norwegian skär ner avgångar till och från Skellefteå

Då blir det nog tyvärr slut på pris kriget.

Förra årets billigaste biljett inrikes var för mig Arlanda till Skellefteå.
 
Jo. Snittpriset för att åka över dagen till Stockholm gick från 4000 till 1300 SEK när Norwegian etablerade sig. Klart SAS kommer att höja sina marginaler nu på morgonavgången
 
Tiderna är väl inte de bästa, ingen morgonavgång Måndag-Fredag från varken Arlanda eller Skellefteå

Var glada för detta boende i och runt Skellefteå nu får ni behålla SAS med deras linjenät och *A kollegor, ni var ju utan SAS i några år, jag mins inte om det var i slutet av 90 talet eller de första åren av 00 talet de försvann de kom tillbaka 2004
 
Själv är jag sugen på Skellefteå-Stockholm via Malaga, som borde gå att få till snart .
 
Det var väl lång tid ett standardpris på typ 295kr på ARN - SFT. Drömsituation för de som pendlade.
 
Berglund skrev:Flygskatten skördar nästa offer...Klicka för att utvidga...


Norwegian skyller alltid på flygskatten. Det är faktiskt rätt tröttsamt.



Som du såg tidigare i tråden så drog de ner andra avgångar för att de inte fick affärsresenärer och det är väl inte långsökt att tro att de inte fick fler resenärer.



Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!
 
När lämnar Norwegian Kiruna?

I oktober flyger man må,on,to,fr,sö, från och med vintertidtabellen tar Norwegian bort avgången på torsdagar.

Är det någon extra skatt på torsdagar?
 
De har ju redan dragit ner pga flygskatten och enligt rykten som jag skrivit om tidigare är Kiruna också aktuellt för total nedläggning. Hoppas politikerna är nöjda över sämre kommunikationer och garanterat högre priser för norrlänningar och andra som drabbas.
 
Nu kommer det att gå att tjäna poäng på Skellefteå-Arlandalinjen igen. Standarden under perioder utan konkurrans är att prisskillnaden mellan Go och Plus är minimal - då ökar antalet rader Plus markant
 
M.K skrev:De har ju redan dragit ner pga flygskatten och enligt rykten som jag skrivit om tidigare är Kiruna också aktuellt för total nedläggning. Hoppas politikerna är nöjda över sämre kommunikationer och garanterat högre priser för norrlänningar och andra som drabbas.Klicka för att utvidga...


Uppenbarligen är det ju inte så många som drabbas eftersom linjerna då inte lagts ner.



Du har fortfarande inte belagt dina påstående att det var flygskatten som låg bakom neddragningen. Norwegian påstår det men vi vet att de lägger ner och byter linjer som andra byter kalsonger. Det gjorde de redan innan flygskatten kom, exempelvis är de förtjusta att lägga ner linjer när de inte längre kvalificerar sig för rabatterade (subventionerade) flygplatsavgifter. Väldigt lägligt.
 
Norwegian har väl lagt ner Kiruna flera gånger redan? När de gör det så fyller SAS sina plan till bredden och till rätt höga priser.



Det är en linje som inte verkar klara två bolag, men som är för stor för bara ett bolag.
 
Hade varit intressant med en ordentlig sammanställning över hur många inrikeslinjer som har försvunnit respektive tillkommit sedan skatten infördes. Vi ser dock kontinuerligt tal. Nu senast Swedavias septembersiffror med 14% färre inrikesflyg mot för ett år sedan. Det tycker jag säger en del, och blir intressant framöver. Den ger dock inte hela bilden med alla tunnare linjer till andra flygplatser trots allt.
 
M.K skrev:Hade varit intressant med en ordentlig sammanställning över hur många inrikeslinjer som har försvunnit respektive tillkommit sedan skatten infördes. Vi ser dock kontinuerligt tal. Nu senast Swedavias septembersiffror med 14% färre inrikesflyg mot för ett år sedan. Det tycker jag säger en del, och blir intressant framöver. Den ger dock inte hela bilden med alla tunnare linjer till andra flygplatser trots allt.Klicka för att utvidga...


OT, men hur blir det om man jämför siffrorna med inrikesflyget i våra grannländer? Har det gått upp eller ner där?
 
Jag vet att Wiederøe haft problem på nordnorska linjer där de inte fått statligt stöd efter skatten infördes. En del nedläggningar och indragningar av linjer i Norge. Regeringen där sänker nu skatten, men inför istället en högre skatt (200nok) på utomeuropeiska destinationer (med vissa undantag).



Danmark har ju en helt annan geografi med korta avstånd och liten inrikesmarknad utan flygskatt. Inte jämförbart alltså. Finland har jag som vanligt dessvärre noll koll på.
 
Antalet linjer är inte riktigt lika intressant som antalet resenärer på samtliga flyglinjer tillsammans med resenärer på konkurrerande transportmedel (främst tåg). När det finns flera bolag som krigar om kunder på små orter så kommer någon tillslut alltid att få lägga sig (Skellefteå, Umeå mfl). Minskar resandet totalt sett eller inte? Utan att svara på den frågan kan man heller inte påstå att flygskatten orsakar minskat flygande (vilket iofs är syftet med skatten).



Innan någon gör några antaganden och hävdar att tåget har tagit marknadsandelar från flyget pga flygskatten, måste man också ta i beaktning att tåg på längre sträckor oftast är dyrare än flyg på samma sträcka. Konkurensfaktorerna är alltså andra än enbart priset.



När man tittar på statistiken för persontransporter med flyg för det gångna året, så måste man också ta hänsyn till drastiskt förändrade förutsättningar i väder under sommarmånaderna. 2017 var en regnig och kall sommar medan vi under 2018 hade medelhavsklimat. Det minskade kraftigt resandet framförallt till sol- och badorter i utlandet under 2018.
 
Utan att dra för stora växlar på septembersiffrorna, den första normala månaden efter semesterperioden, kan jag konstatera att antalet pax minskade betydligt mindre än antalet landningar.



En naturlig första spekulation blir då som jag redan skrivit mindre konkurrens, högre priser och samtidigt större flyg. SAS yield gick t ex upp från 0,94 till 0,99 samma månad. Bra för mig personligen som ganska stor aktieägare om aktörerna delar upp destinationerna pga skatten och tjänar mer både i Norge och Sverige, men dyrare för kunderna och inte minst en försämring av Sveriges konkurrenskraft.
 
Back
Top