Norwegian slutar flyga Stockholm-Malmö januari 2020

LPC123 skrev:Undra vad som blir nästa drag från Norwegian?Klicka för att utvidga...
Detta.





DY_regional_2020-620x330.gif





Norwegian bryder SAS-monopol på seks ruter - CHECK-IN.dk
 
Jag skulle flyga i början av januari och fick mail om inställd flyg. Ingen EU kompensation då det är mer än 14 dagar, men frågan är om jag inte vill ha återbetalning utan ombokning...bokar de om.mig till SAS eller sätter mig på sina kärror till/från Köpenhamn?
 
Undrar vilken nästa inrikeslinje som de kommer att lägga ner?

Själv tror jag på ARN-Umeå.

Man skall ta i beräkningarna att Umeå och Luleå förmodligen matar rätt många pax till Norwegians utrikeslinjer från Arlanda.

Malmöborna har ju nära till Kastrup

Norwegian säger om nedläggningen av Malmö linjen

”Detta eftersom det inte har varit tillräckligt stor efterfrågan på linjen i kombination med höga flygplatsavgifter.”

Jag tror även att vissa resenärer är tveksamma om att köpa biljetter av Norwegian med tanke på deras ekonomiska situation.

Artikel från dagensinfrastruktur

Norwegian lanserar 16 nya linjer från Skandinavien - dagensinfrastruktur
 
BRA skall väl sluta flyga jet från MMX också i Q1 2020?

SAS lär väl höja sitt pris snart från/till MMX!
 
Det är ju nästan lättare att åka till Köpenhamn om man skall till många städer dit det går tåg. Ska man till Malmö eller Lund centralt kan man ofta lika gärna flyga till Köpenhamn och ta tåget Risken är väl snarast att detta sätter ännu mera press på redan höga priser till Kastrup.
 
Ricci skrev:BRA skall väl sluta flyga jet från MMX också i Q1 2020?SAS lär väl höja sitt pris snart från/till MMX!Klicka för att utvidga...
Skrev inte någon här på forumet att han fått något mail från BRA att dom skulle flyga jet på MMX, GOT och Bromma men som wetlease. Tror ändå priserna kommer stiga med bara 2 aktörer kvar.
 
LPC123 skrev:Skrev inte någon här på forumet att han fått något mail från BRA att dom skulle flyga jet på MMX, GOT och Bromma men som wetlease. Tror ändå priserna kommer stiga med bara 2 aktörer kvar.Klicka för att utvidga...
Stämmer de hoppas kunna berätta om sin partner snart.
 
Bra för BRA men förmodligen försent givet tidigare besked att BRA lämnar jetåldern.
 
LPC123 skrev:Skrev inte någon här på forumet att han fått något mail från BRA att dom skulle flyga jet på MMX, GOT och Bromma men som wetlease. Tror ändå priserna kommer stiga med bara 2 aktörer kvar.Klicka för att utvidga...
Helt övertygad om att priserna kommer stiga markant. Från AGH flyger SAS och BRA idag och där är priserna alltid långt över MMX. Åker själv från AGH och kollegan från MMX och han hittar alltid "billiga" biljetter även vid kort varsel, medan jag e "nöjd" vid 3500 tor.



Samtidigt har ju allt fler longhaul linjer flyttat från ARN till CPH, vilket gör att de matarflygen fylls alltmer med pax som skall vidare.
 
DRG skrev:Det är ju nästan lättare att åka till Köpenhamn om man skall till många städer dit det går tåg. Ska man till Malmö eller Lund centralt kan man ofta lika gärna flyga till Köpenhamn och ta tåget Risken är väl snarast att detta sätter ännu mera press på redan höga priser till Kastrup.Klicka för att utvidga...
Enda gången jag flyger från MMX är award, inrikes med SAS. Annars föredrar jag CPH alla dagar.
 
Att Norwegian skulle lägga ner ARN-UME tror jag inte på. Alltid i det närmaste fullt när jag åkt sträckan.

Nu har man även lagt in en tur kl 16.00 till Umeå på lördagar med retur 17.30.

Trodde det skulle vara gott om plats när jag åkte med den i lördags då den bara funnits sedan förra lördagen - men det var faktiskt i det närmaste fullsatt!



Då tror jag snarare att det blir GOT-ARN som ryker. Oftast bara 3-4 flighter per dag och dom gånger jag åkt denna sträcka med dom knappt halvfullt.



/ TT
 
TasselT skrev:Alltid i det närmaste fullt när jag åkt sträckan.Klicka för att utvidga...
Ja, sedan är ju förstås många passagerare inte samma sak som att bedriva en lönsam verksamhet och det relevanta är väl egentligen om planen kan användas på ett mer lönsamt sätt på annat håll (det verkar ju vara så Norwegian resonerar i förhållande till Malmö). Det är svårt att sia om. Jag minns inte om Norwegian faktiskt har en bas i Göteborg, det kan ju också spela in liksom det faktum att de har en hel del avgångar från Göteborg till andra europeiska länder än Sverige. Just avsaknaden av en bas i Malmö (och de kostnader och olägenheter det för med sig) spelade ju säkert också in på Norwegians beslut att stänga rutten - det blir enklare än att avveckla en bas, säga upp personal osv.



On topic blir det intressant att se om de kvarstående två bolagen på Stockholm-Malmö kommer att öka kapaciteten framöver eller om det s.a.s. blir ett naturligt tapp givet minskningen av antalet passagerare under detta år. Och förstås att följa prisutvecklingen.
 
Back
Top