Norwegian till "fel" terminal på Arlanda

olo skrev:Som jag har förstått det beror det på några saker:* gatebrist på T4* försenade plan, där tid på att flytta dessa mellan terminaler sparas in på för att göra en snabbare turn around.Det finns en överenskommelse om hur många inrikesplan Swedavia får släppa ut genom tullfiltret. Jag tror det är i storleksordningen 2/dygn. Övriga behöver bussar till T4, om passagerarna ankommer Stockholm eller har anslutning inrikes.Klicka för att utvidga...
I mitt fall var det dock utrikes som hamnade på T4 och det var knappast fullt på T5. Och vi var 5 minuter före tidtabell när vi landade...



Men att det är fullt på t4 I rusning är ju ingen hemlighet, så det ligger nog bakom huvuddelen kan jag tänka mig.
 
Det jag vet, är att de har kört ett test för terminalbyte. Det startades i början av året och skulle fortlöpa till mitten av mars men blev förlängt till början av juni. Sedan dess har jag inte hört något mer. Tyvärr vet jag inte vilka flighter som inte behöver bussas tillbaka till 4:an och vilka där det är OK att gå ut direkt via 5:an. Att utrikesplan landar på 4:an skulle däremot inte ingå i testet, så ingen aning om vad som hänt där.

Kan återkomma med ett bättre svar när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka.
 
Det har inget att göra med Swedavia. Utan är så att Norwegian vill att plan som ska slingas från inrikes vidare till utrikes (och vice versa) ska parkera på det avgående planets terminal. Lättare att bussa passagerare som man vet var de befinner sig (dvs att ankommande plan har passagerarna ombord). Vid avgång kan ju folk vara sena till gaten och då det oftast bara finns 1 alt 2 bussar planerade för för plan på remote parkering skulle det bli ohållbart att vänta med en hel buss bara för några få personer.
 
Sista flighten från Bryssel en söndag med SAS i juli ankom båda gånger till T4 och med det buss till T5. Varit CRJ båda gångerna. Flyger väldigt lite Norwegian så har inte upplevt det där och enbart dessa 2 sas flighter då det drabbat mig.
 
Detta är min erfarenhet också. Tex. fredag 1600/1700-flygen från Malmö och CPH som iaf under en period alltid hamnade fel.



(OT: eller en av söndagkvällflygningarna som alltid kom från Tel Aviv och alltid var två timmar sen).




MTheC skrev:Kommer du ihåg vilka destinationer det gällde? Jag (och kollegor) upplever främst problemen med Norwegian när man kommer från Malmö eller Köpenhamn så är främst där jag nu väljer SAS (eller i nödfall BRA) men bra att veta om det är andra destinationer där SAS kör samma grejer. Nu när jag kollar så verkar det faktiskt som alla de fall jag haft problem med Norwegian från Malmö gäller samma tid och flight så kanske är så att den alltid ska vidare utrikes.Klicka för att utvidga...
 
mtlmr skrev:Detta är min erfarenhet också. Tex. fredag 1600/1700-flygen från Malmö och CPH som iaf under en period alltid hamnade fel.(OT: eller en av söndagkvällflygningarna som alltid kom från Tel Aviv och alltid var två timmar sen).Klicka för att utvidga...
För mig har det varit precis samma tid för flygen från Malmö och något senare när jag flugit från Köpenhamn.
 
Well, det är gatebrist/slingning som är den stora orsaken till "fel" terminal. Kommer en utrikeskärra och lägger till vid inrikesterminalen så måste passagerarna genom tullfiltret, därav bussning till utrikesterminalen. Lägger en inrikeskärra till vid utrikesterminalen bussas passagerare om man har angjort en "Non-Schengengate" (du måste passera passkontrollen). Jag flyger inte Norwegian överhuvudtaget då bitterheten över en dålig kundupplevelse och kundbemötande sitter i betydligt längre än sötman av ett lågt pris, så jag kan inte uttala mig om det bolagets principer mer än att de inte attraherar mig. De gånger en SAS inrikeskärra har angjort utrikes har vi fått gå av och fått bagaget levererat till T5 för att sedan passera tullfiltret.
 
Nystrom skrev:Lägger en inrikeskärra till vid utrikesterminalen bussas passagerare om man har angjort en "Non-Schengengate" (du måste passera passkontrollen).Klicka för att utvidga...
Det här låter ju rimligt, men jag kan inte minnas att de de alltid gällt "utanför Schengen" gater.
 
Nystrom skrev:Lägger en inrikeskärra till vid utrikesterminalen bussas passagerare om man har angjort en "Non-Schengengate" (du måste passera passkontrollen).Klicka för att utvidga...
Men varför skulle det hända? Arlanda har inga gater som enbart är Non-Schengen, utan de går även att köra som Schengen genom separade våningsplan.
 
olo skrev:Men varför skulle det hända? Arlanda har inga gater som enbart är Non-Schengen, utan de går även att köra som Schengen genom separade våningsplan.Klicka för att utvidga...
Även längst ute på piren som rymmer gate 11-24?
 
Agö skrev:Även längst ute på piren som rymmer gate 11-24?Klicka för att utvidga...
Jag tror att det efter ombyggnaden av övervåningen är så, men jag har inte studerat det hela i detalj. Möjligen är de fyra gaterna fortfarande bara non-schengen, vilket känns lite märkligt då man kan nå gaterna från båda våningsplanen.
 
Mediana skrev:Det jag vet, är att de har kört ett test för terminalbyte. Det startades i början av året och skulle fortlöpa till mitten av mars men blev förlängt till början av juni. Sedan dess har jag inte hört något mer. Tyvärr vet jag inte vilka flighter som inte behöver bussas tillbaka till 4:an och vilka där det är OK att gå ut direkt via 5:an. Att utrikesplan landar på 4:an skulle däremot inte ingå i testet, så ingen aning om vad som hänt där.Kan återkomma med ett bättre svar när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka.Klicka för att utvidga...


Om du ha möjligthet att kolla detta skulle jag vara väldigt tacksam. Som jag förstår skulle det bli möjligt att åka buss från T4 till T5 (inte tvärtom) utan att gär igenom säkerthetskontrollen igen. Jag har länge väntat på den här tjänsten och hoppas de drar igång så snart som möjligt. Tack för informationen!
 
Moco skrev:Låter inte som att det är ett "fel" utan att det handlar om att planet ska utomlands direkt efter, eller tvärt om. Händer även med SAS relativt ofta.Ekonomin är förmodligen huvudanledningen. Att det inte händer med KLM, Lufthansa eller annat utländskt bolag beror nog mest på att de inte har flygningar inom Sverige etc. på samma sätt.Klicka för att utvidga...
Borde vi kunna reda ut genom att få några datum/flightnummer och/eller registrering på flygplanet så kan vi kolla vart det flög vidare.
 
Bägge gånger jag flugit med norsken och anlänt vid T5 snarare än T4 är med DY4080 från Göteborg till Stockholm. Obligatorisk bussning till T4 för alla (så vitt jag kunde se). Detta var typ förra vintern. Tittar man på fr24 för senaste veckan så flög de vidare inrikes så det varierar nog med tidtabell och aktuellt förseningsläge.
 
Stefan H. skrev:Om du ha möjligthet att kolla detta skulle jag vara väldigt tacksam. Som jag förstår skulle det bli möjligt att åka buss från T4 till T5 (inte tvärtom) utan att gär igenom säkerthetskontrollen igen. Jag har länge väntat på den här tjänsten och hoppas de drar igång så snart som möjligt. Tack för informationen!Klicka för att utvidga...


Måste tyvärr meddela att jag hittills gått bet. Inte fått reda på något mer men återkommer när jag hör något nytt.
 
Umeå flighten idag, DY4002 landade på Terminal 5 Gate 13 och bagaget kom ut på Terminal 5. Ingen bussning med andra ord. Kan bero på platsbrist, Malmö DY 4022 landade samtidigt och Göteborg DY 4072 10 min senare.
 
Under fredagen parkerade en SAS ATR på "baksidan" av terminal 3, vet inte vad bussen tog paxen, kan ju varit både en inrikesankomst eller utrikesankomst, glömde att ta red nummer.
 
Har inom den senaste vecka varit med DY4052 (idag) och DY4054 från Malmö till Arlanda och både har anlänt till "fel" terminal.
 
Back
Top