Norwegian undersöker möjligheten att köpa Monarch Airlines, källa CHECK-IN.dk
Monarch airlines has ceased trading and all future flights from the UK are cancelled. For more information, check; monarch.caa.co.uk Monarch customers in the UK and yet to travel should not go to the airport. There will be no more Monarch flightsGovernment has asked CAA to charter more than 30 aircraft to bring back to the UK Monarch’s 110,000 customers currently overseasMonarch customers abroad: everyone due to fly in the next fortnight will be brought back to the UK at no cost to themAll affected customers should check new websitemonarch.caa.co.ukfor more informationKlicka för att utvidga...
Ah. Makes sense.AABack2ARN skrev:Jag tror det är statliga garantipengar som ligger till grund för hemflygningarna. Exempelvis hänvisas till monarch.caa.co.uk som ligger hos UK Civil Aviation Authority.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Jag tyckte jag såg någonstans att det flögs upp ett antal Qatar-kärror för att täcka upp för hemresor.Klicka för att utvidga...
Guide to ATOL holiday protection - Telegraphmha321 skrev:Vem betalar egentligen för sådana resor? Det kan ju knappast vara en säker betalning om det ÄR Monarch själva, borde vara rätt riskfyllt för utförarna?Klicka för att utvidga...
BBC, som citerade källor från CAA, skrev att CAA fått en första indikation för fyra veckor sedan, men att beslut först togs i helgen.AABack2ARN skrev:Ersättningsflyget Stockholm-Luton utfördes av Qatars A7-ADE så uppenbarligen är Qatars plan i drift. Brittiska staten betalar British Airways pengar för att rädda Monarchs kunder som i sin tur skickar pengarna till Qatar...Avseende ATOL-skydd verkar Monarch slutat erbjuda detta på bokningar med enbart flyg efter 14DEC2016.Undrar när CAA kände till detta med tanke på att de lyckats bygga upp en ganska massiv websida och boka upp en massa flyg för att ta hem folk? Och undrar hur mycket detta kostar?Klicka för att utvidga...
Annars har det varit märkvärdigt tyst om denna konkurs. Inte jättemånga varningssignaler till kunderna.Agö skrev:BBC, som citerade källor från CAA, skrev att CAA fått en första indikation för fyra veckor sedan, men att beslut först togs i helgen.Klicka för att utvidga...
Exakt, snarare tvärtom eftersom de så sent som i våras lanserat rutter till t ex Stockholm Arlanda.Jönsson skrev:Annars har det varit märkvärdigt tyst om denna konkurs. Inte jättemånga varningssignaler kunderna.Klicka för att utvidga...
Monarch var i exakt samma sitts för ganska exakt 1 år sedan. Då hade CAA redan hunnit chartra ett flertal plan, bl.a. två 747 från United som flög in till Mallorca och Teneriffa redo att flyga hem folk. Monarch's licens/tillstånd förföll sista september och pengar behövdes för att få 1 års förlängning. Då kom pengarna i absolut sista sekunden (ca 2 miljarder SEK) och dom fick ett år tillstånd till. När datumet nu återigen närmade sig så var nog CAA förberedda på att samma problem skulle uppstå.Jönsson skrev:Annars har det varit märkvärdigt tyst om denna konkurs. Inte jättemånga varningssignaler kunderna.Klicka för att utvidga...
Japp och där har jag gått bet. Förlorade mina bokningar och jag kan inte minnas att jag sett några starka varningssignaler. Man pratade senast i september om att expandera i Skandinavien.Agö skrev:Exakt, snarare tvärtom eftersom de så sent som i våras lanserat rutter till t ex Stockholm Arlanda.Klicka för att utvidga...
Det diskuterades redan när bolaget började flyga på Arlanda att bolaget var på ekonomisk obestånd.Jönsson skrev:Annars har det varit märkvärdigt tyst om denna konkurs. Inte jättemånga varningssignaler till kunderna.Klicka för att utvidga...