Ny EU-förordning för tåg

Sedan 7 juni i år gäller tydligen en uppdaterad version av EU-förordningen som bl.a. reglerar rätten till kompensation vid försening.



Tidigare gav tågbolagen ersättning vid försening oavsett anledning. Nu är tredje man undantaget, vilket innebär att spårspring och olyckor inte längre ger någon ersättning.



Det finns andra mer positiva förändringar, men för egen del är detta en klar nackdel. Flera gånger man har blivit stående med tåget någonstans och nu hade det alltså inte längre givit någon kompensation.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...nde/eus-nya-tagpassagerarforordning_ha01cu18/
 
Jag fick en försening på över en timma mellan Eskilstuna och Stockholm. Mälartågen anser dock att resan ersätts med 25% då resan var längre än 150km. När jag sa att det bara är 90km mellan orterna så dom att det räkna på hela sträckan som tåget åkt Uppsala-Örebro. Låter lite konstigt enligt mig, men det stämmer säkert. Undrar då om det ens finns sträckor under 150km. Hade resan varit under 150km så skulle man få tillbaks hela beloppet.
 
Robban1616 skrev:Jag fick en försening på över en timma mellan Eskilstuna och Stockholm. Mälartågen anser dock att resan ersätts med 25% då resan var längre än 150km. När jag sa att det bara är 90km mellan orterna så dom att det räkna på hela sträckan som tåget åkt Uppsala-Örebro. Låter lite konstigt enligt mig, men det stämmer säkert. Undrar då om det ens finns sträckor under 150km. Hade resan varit under 150km så skulle man få tillbaks hela beloppet.Klicka för att utvidga...
Typ Stockholm - Uppsala "loktåget" är ju under 150km som exempel.



Även dom avgångarna som bara kör Stockholm - Västerås (inte fortsätter till Örebro osv)
 
Passar på att rapportera resultat nu när tråden bumpades. Jag har ansökt om förseningsersättning ett antal gånger sedan detta infördes. Snälltåget började redan under sommaren att neka förseningsersättning vid olycka på spåret med hänvisning till tredje-man-klasulen, medan SJ fortsätter att betala ut ersättning oavsett anledning till förseningen.
 
Robban1616 skrev:Jag fick en försening på över en timma mellan Eskilstuna och Stockholm. Mälartågen anser dock att resan ersätts med 25% då resan var längre än 150km. När jag sa att det bara är 90km mellan orterna så dom att det räkna på hela sträckan som tåget åkt Uppsala-Örebro. Låter lite konstigt enligt mig, men det stämmer säkert. Undrar då om det ens finns sträckor under 150km. Hade resan varit under 150km så skulle man få tillbaks hela beloppet.Klicka för att utvidga...


Det stämmer att det är tågets hela resa som räknas.



Och detta är en stark anledning till att Mälartåg inte vill köra kortare resor.



Hela denna förordningen är så dålig för resenärerna.
 
Hachans skrev:Det stämmer att det är tågets hela resa som räknas.Och detta är en stark anledning till att Mälartåg inte vill köra kortare resor.Hela denna förordningen är så dålig för resenärerna.Klicka för att utvidga...
Gränsen är väl skriven för att täcka pendeltåg på ett annat sätt. Vi har ju helt tokig långa sträckor med regionaltåg i Sverige. 150km är i alla fall ett svenskt påhitt, finns inte i EU förordningen om jag inte läser fel.
 
Som vanligt ska Sverige vara "bäst i klassen" i EU med egna hittepåregler och övertolkningar, vilket såklart gör att vi blir "sämst i klassen" egentligen.
 
Hachans skrev:Och detta är en stark anledning till att Mälartåg inte vill köra kortare resor.Klicka för att utvidga...


Tror att det är den här klausulen de vill runda genom att att halva tåget Stockholm-Uppsala fortsätter till Örebro



Om du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka (kortare än 150 km) och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 315 kronor per resa. Har du inte löst biljett i förväg sänks ersättningen med biljettpriset.



Senaste gången jag tog taxi kostade det 1500kr och jag fick tillbaka typ 1100kr från SJ efter några månader.
 
Fredrik Staxäng skrev:Tror att det är den här klausulen de vill runda genom att att halva tåget Stockholm-Uppsala fortsätter till ÖrebroOm du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka (kortare än 150 km) och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 315 kronor per resa. Har du inte löst biljett i förväg sänks ersättningen med biljettpriset.Senaste gången jag tog taxi kostade det 1500kr och jag fick tillbaka typ 1100kr från SJ efter några månader.Klicka för att utvidga...
Där är Skånetrafiken exemplariska! De har valt att ersätta upp till 1/20 av prisbasbelopp (idag 2625kr) vid försening på 20 minuter och inget krångel med avstånd. När man väl ansöker så går det på någon vecka tills man har pengarna efter att ha skickat in kvitto. I somras tog jag en Uber för drygt två tusen när tåget var sent pga. spårspring, var inga konstigheter att få tillbaka de pengarna. Nu har jag inte koll på alla regioner, men med det jag jämfört med har detta varit klart smidigast.




https://www.skanetrafiken.se/globalassets/dokumentbank/resevillkor/villkor-2023/skanetrafiken_ersattning_vid_forsening_tanp_1.0_ts_ok.pdf

Edit, namnet kanske kan förvirra men många av deras tåglinjer är faktiskt över 150km. Det går till exempel tåg mellan Malmö och Göteborg.
 
Fredrik Staxäng skrev:Tror att det är den här klausulen de vill runda genom att att halva tåget Stockholm-Uppsala fortsätter till ÖrebroOm du tänker resa med ett tåg som går en kortare sträcka (kortare än 150 km) och tåget befaras bli minst 20 minuter sent kan du använda ett annat skäligt färdmedel och få ersättning för det. Den högsta ersättningen du kan få är 1 315 kronor per resa. Har du inte löst biljett i förväg sänks ersättningen med biljettpriset.Senaste gången jag tog taxi kostade det 1500kr och jag fick tillbaka typ 1100kr från SJ efter några månader.Klicka för att utvidga...


Ja, men jag förstår inte heller varför riktigt. Det är ju inte så att de blir sittande med räkningen för spårspring eller infrastrukturrelaterade fel, de gör ju upp i sin tur med Trafikverket.



Enda anledningen jag kan tänka mig är att de själva vet att deras brister orsakar förseningarna, och det blir väldigt dyrt för dem.
 
Försökte att läsa men blev inte klokare så jag ställa frågan här.



Tåget kl 17.09 idag med X Trafik mellan Gävle och Sundsvall har blivit inställt. Deras kund tjänst säger att de kan inte säga något ännu. Deras nästa tåg är 21.12 dvs mer än 4 timmar senare och även det kanske bli inställt. Men de vill inte boka om mig och säger också att det kanske blir ersättningsbuss.



När de inte kan ge besked har jag rätt att kräva ombokning till ett SJ tåg som av 19.45 även om endast 1 Klass finns kvar?
 
mrestes skrev:Försökte att läsa men blev inte klokare så jag ställa frågan här.Tåget kl 17.09 idag med X Trafik mellan Gävle och Sundsvall har blivit inställt. Deras kund tjänst säger att de kan inte säga något ännu. Deras nästa tåg är 21.12 dvs mer än 4 timmar senare och även det kanske bli inställt. Men de vill inte boka om mig och säger också att det kanske blir ersättningsbuss.När de inte kan ge besked har jag rätt att kräva ombokning till ett SJ tåg som av 19.45 även om endast 1 Klass finns kvar?Klicka för att utvidga...
Enklast är nog bara att boka det själv och sen lösa ersättningsanspråk senare



Om det blir XTrafik, kreditkortet eller hemförsäkringen eller shit happens-kontot ger sig



Antar att det är prioriterat att komma fram innan bilens tar slut ?
 
henke12 skrev:Enklast är nog bara att boka det själv och sen lösa ersättningsanspråk senareOm det blir XTrafik, kreditkortet eller hemförsäkringen eller shit happens-kontot ger sigAntar att det är prioriterat att komma fram innan bilens tar slut ?Klicka för att utvidga...
Biljett köpt hos SJ. Ersättningsbuss ska sättas in enligt XTrafik. Så resa blir det.
 
mrestes skrev:Biljett köpt hos SJ. Ersättningsbuss ska sättas in enligt XTrafik. Så resa blir det.Klicka för att utvidga...
Rapportera gärna hur det gick med ersättningsanspråket sen! Det borde i bli några problem, men det är alltid intressant med riktiga datapunkter. Särskilt med bolag jag själv inte har någon stor erfarenhet av och därför är sämre på att gissa kring.
 
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Rapportera gärna hur det gick med ersättningsanspråket sen! Det borde i bli några problem, men det är alltid intressant med riktiga datapunkter. Särskilt med bolag jag själv inte har någon stor erfarenhet av och därför är sämre på att gissa kring.Klicka för att utvidga...
Det blev ersättningsbuss som avgick samma tid som tåget skulle ha åkt, så ingen anspråket. Biljetten hos SJ var återbetalningsbar så det blev bara bokningsavgiften, 26 kr, som jag fick betala som försäkringen.
 
Back
Top