margincallingbadger
New member
Ringde in till SAS imorse för att boka om en resa, och blev informerad om att de har en ny serviceavgift vid ombokningar, 350kr/p, Detta läggs alltså på den befintliga ombokningsavgiften på 250/750kr.
Dragzone skrev:De gör allt för att göra det omöjligt att boka/ändra själv. Vill tro att det inte är speciellt nära att vi får en webblösning som gör det möjligt för oss att boka resor helt själva. Nu tar de extra betalt, som gör att de kan tjäna mer pengar / anställa fler. Inför de en webblösning så behöver de tvärtom sparka anställda då kunden kan boka resor helt själv.Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue.Klicka för att utvidga...
Det kanske stämmer för economy men visa ett bonusprogram där du kan boka en lika billig longhaul business class award som hos SAS, även om det kräver 1-2 ombokningar för att få ihop bokningen. Gärna där det är lika enkelt att dra in poängen utan att ens flyga också.Dragzone skrev:Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue.Klicka för att utvidga...
Med den tillgängligheten som finns gäller det att boka vad som finns när det dyker upp. Men omöjligt att boka om till något vettigt likt förut där man försökte på något sätt optimera att åka mer rakare linje.Hachans skrev:Tvärtom tänker jag det är ett sätt att minska antalet ombokningar och öka tillgängligheten. Om man bankar i folk att de inte bör boka förrän de vet definitivt att de ska åka så borde tillgängligheten öka. I teorin.Klicka för att utvidga...
En ombokning frigör ingen stol. Samma person behåller kontrollen över en awardplats oavsett om det kostar 0 kr eller 1000 kr att boka om. Det enda som minskar är antal ”onödiga” ändringar, inte den faktiska belastningen på awardtillgängligheten. För att tillgängligheten ska öka krävs avbokningar, inte ombokningar.Hachans skrev:Tvärtom tänker jag det är ett sätt att minska antalet ombokningar och öka tillgängligheten. Om man bankar i folk att de inte bör boka förrän de vet definitivt att de ska åka så borde tillgängligheten öka. I teorin.Klicka för att utvidga...
eddo skrev:Det kanske stämmer för economy men visa ett bonusprogram där du kan boka en lika billig longhaul business class award som hos SAS, även om det kräver 1-2 ombokningar för att få ihop bokningen. Gärna där det är lika enkelt att dra in poängen utan att ens flyga också.Just ombokningsavgifter håller jag med om är störigt när man ofta är mer eller mindre tvungen till ombokningar för att få ihop en tur och retur. Men att påstå att Eurobonus har höga avgifter överlag stämmer inte.Klicka för att utvidga...
Jag har svårt att tro att dessa avgifter är någon jättestor nettoplusaffär för SAS, utan mer kostnadstäckning och ett sätt att hålla ombokningsantalet rimligt (jmfr med helt gratis ombokningar).Dragzone skrev:De gör allt för att göra det omöjligt att boka/ändra själv. Vill tro att det inte är speciellt nära att vi får en webblösning som gör det möjligt för oss att boka resor helt själva. Nu tar de extra betalt, som gör att de kan tjäna mer pengar / anställa fler. Inför de en webblösning så behöver de tvärtom sparka anställda då kunden kan boka resor helt själv.Med alla extraavgifter är vi snart på samma kostnad för en bonusresa som för revenue.Klicka för att utvidga...
Visst är det så!Jannes skrev:Jag har svårt att tro att dessa avgifter är någon jättestor nettoplusaffär för SAS, utan mer kostnadstäckning och ett sätt att hålla ombokningsantalet rimligt (jmfr med helt gratis ombokningar).En webblösning där kunder kan boka själv = de behöver inte anställa lika många = lägre kostnad.Klicka för att utvidga...
Har inte påstått att kostnaderna är noll. Bara att det inte finns något motsvarande program som erbjuder lika billiga bonusresor longhaul business även om man räknar på totalkostnaden för poängen och inte bara skatter och avgifter.Dragzone skrev:Man kan inte bara räkna skatter och ombokningsavgifter. Poängen har också en kostnad – framför allt kortavgiften. Har man inte väldigt hög spend på Amex Elite tar det ofta 2–3 år att samla ihop till en longhaul-award, och då är kortavgiften multiplicerad med antal år. Den kostnaden måste räknas med för att få en rättvis bild av vad resan faktiskt kostar.Priset blir dessutom individuellt beroende på hur snabbt man tjänar poäng. För de flesta privatpersoner är det inte realistiskt att jämföra med revenuepriser på 30–40k i Business, eftersom väldigt få faktiskt hade betalat det kontant. Då blir poängresan inte “gratis business”, utan en bekvämare resa som man fått spara ihop till under flera år.EuroBonus är absolut ett starkt program, men kostnaderna är inte noll. Skatter, ombokningsavgifter och poängkostnaden tillsammans gör att en bonusresa i praktiken inte blir ”nästan gratis”, utan har en reell prislapp även om värdet är bra.Klicka för att utvidga...
Ja, absolut. Vi som sitter i forum och maximerar systemet kan dra in 200–400k poäng per år utan att flyga, och då blir värdet på en longhaul-award väldigt bra även med avgifter. För en vanlig användare ser kalkylen annorlunda ut, men programmet är starkt oavsett.eddo skrev:Har inte påstått att kostnaderna är noll. Bara att det inte finns något motsvarande program som erbjuder lika billiga bonusresor longhaul business även om man räknar på totalkostnaden för poängen och inte bara skatter och avgifter.Många drar väl dessutom in stor andel poäng på annat än spend och det blir ”lätt” 200-300k per år trots modest spend och utan att betala (dyra) räkningar. Då blir kalkylen rätt bra även med hänsyn till totalkostnaden inkl kortavgifter.Klicka för att utvidga...
Alla program är inte för "vanliga användare". Detta är något vanliga personer börjar förstå, att de inte kan boka det de trodde de skulle kunna boka för 2 år sedan.Dragzone skrev:Ja, absolut. Vi som sitter i forum och maximerar systemet kan dra in 200–400k poäng per år utan att flyga, och då blir värdet på en longhaul-award väldigt bra även med avgifter. För en vanlig användare ser kalkylen annorlunda ut, men programmet är starkt oavsett.Klicka för att utvidga...