Nytt Nordic Choice-hotell ska byggas på Arlanda

xilan

New member
Stordalen vann striden om Arlanda

Ett nytt hotell ska byggas på Arlanda. Jag antar att det är alldeles intill Clarion i det som ska kallas Office One.

Hade personligen hoppats på ett Hilton. Men men. Det kommer säkerligen byggas ytterligare hotell på Arlanda så jag får fortsätta hoppas.

WTF? Det låter ju helt vansinnigt att ha två choice-hotell bredvid varandra. Undrar vilka andrA som lämnat in bud egentligen...

agehall skrev:WTF? Det låter ju helt vansinnigt att ha två choice-hotell bredvid varandra. Undrar vilka andrA som lämnat in bud egentligen...Klicka för att utvidga...
Säger detsamma, nu har vi iof 2 st radisson på Arlanda men hade gärna sett att Hilton skulle öppna ett hotell.

agehall skrev:WTF? Det låter ju helt vansinnigt att ha två choice-hotell bredvid varandra. Undrar vilka andrA som lämnat in bud egentligen...Klicka för att utvidga...
På vilket sätt är det vansinne att Sveriges största flygplats har ett hotell med Nordic Choice premiumbrand och ett med budgetbrand?

Givet att det är Radisson och Clarion på Arlanda idag så är det i min värld fullt logiskt med ett Comfort (eller Scandic) som alternativ.

Hurra! Äntligen ett budgetalternativ nära terminalerna!

Ja, det är ett sämre brand, men frågan är vad priserna kommer att bli. Troligen kommer de inte att bli jättelåga.

Morgan skrev:Men det hade det blivit om det varit tex Hilton Garden Inn eller Scandic?Klicka för att utvidga...
Nej det är inte alls säkert, men det hade varit ett annat alternativ än Choice. Jag tror priserna generellt sett hade blivit lägre om det var tre aktörer som konkurrerar med terminal-anslutna hotell än om det är två.

De vill ja ett erbjudande för familjer och ensamresande. Det som finns nu är väl i en högre prisklass. Så detta kan nog bli bra för Arlanda i slutändan.

Jobbigt att skriva på tfn, det man skriver ändras hela tiden. Det jag försökte skriva var att de vill ju ha ett erbjudande för familjer......

agehall skrev:Jo, men det ena är uråldrigt och det andra är gammalt samt att de inte ligger vägg-i-vägg..Klicka för att utvidga...
Clarion kostar ca 1100 kr/natt idag och Quality vid Maxi kostar ca 700 kr/natt så nånstans däremellan.

Man vill alltså att fler ska ha råd att bo på hotell på Arlanda, och istället för att låta en ny aktör bygga vilket skulle ge konkurrens och säkerligen lägre priser, låter man den befintliga aktören bygga ett budgetalternativ?

Jag tycker att Clarion på Arlanda är väldigt bra och tycker även om Nordic Choice, men jag tycker att det är lite väl snävt tänkt av Swedavia.

Förhoppningsvis har de säkerställt att slutresultatet blir bra. Dessutom så brukar det finnas en fördel för befintliga aktör att "optimera" då de redan har kunskap på förhand kring kostnader etc och ev redan vissa saker på plats i förväg som gör att de kan vara billigare.

Xilan skrev:Man vill alltså att fler ska ha råd att bo på hotell på Arlanda, och istället för att låta en ny aktör bygga vilket skulle ge konkurrens och säkerligen lägre priser, låter man den befintliga aktören bygga ett budgetalternativ?Jag tycker att Clarion på Arlanda är väldigt bra och tycker även om Nordic Choice, men jag tycker att det är lite väl snävt tänkt av Swedavia.Klicka för att utvidga...

Men jag förstår dig ändå =)

Jag tror nog att priserna på Arlanda skycity hoteller inte kommer att sjunka.

Jag tror att de som valt Arlandia som billligare alternativ kommer att kika på nya skycity hotell, därmed hålls skycity priser på samma nivå somförut pag efterfrågan, men Arlandia priser sjunker med färre pax där

FFlash skrev:Jag tror nog att priserna på Arlanda skycity hoteller inte kommer att sjunka.Jag tror att de som valt Arlandia som billligare alternativ kommer att kika på nya skycity hotell, därmed hålls skycity priser på samma nivå somförut pag efterfrågan, men Arlandia priser sjunker med färre pax därKlicka för att utvidga...
Men det skriver ju (iaf stog det så på DI) att anledningen till att de valde detta alternativ var för att de ville ha ett alternativ för familjer och ensamresande personer. Så då bör det ju bli billigare?.....

konsumtion skrev:Men det skriver ju (iaf stog det så på DI) att anledningen till att de valde detta alternativ var för att de ville ha ett alternativ för familjer och ensamresande personer. Så då bör det ju bli billigare?.....Klicka för att utvidga...
Den logiken går ju tyvärr bara ihop om man helt bortser från att det är ett vinstdrivande företag som startar hotellet. I praktiken får Choice fler sängar på ARN, oavsett vad det står på skylten utanför hotellet. Det vore ju helt hål i huvudet om de satte igång ett priskrig med sig själva. Det kan säkert bli lite billigare än Clarion, men räkna inte med några enorma skillnader.

Och vad är "alternativ för familjer och ensamresande personer"? Finns inget i den meningen som för mig säger "billigare". Familjer kan behöva större rum (vilket ofta är dyrare) tex.

Cristoffer Cedergren skrev:Clarion kostar ca 1100 kr/natt idag och Quality vid Maxi kostar ca 700 kr/natt så nånstans däremellan.Klicka för att utvidga...

1100:- för Clarion? Det kostar väl i alla fall oftast 1700-1900:- Det finns definitivt marknad för ett billigare hotell tycker jag, men frågan om det går att göra ett business case för det med ett helt nybyggt hotell???

Det kommer säkert att bli billigast av de som ligger på flygplatsen, men knappast under 1000 kr natten. Den billigaste budgetkategorin långt utanför med t.ex. Good Morning (fd Ibis) ligger på 7-800 kr redan idag 2016 och detta nya hotell ska öppna 2019.

Med detta sagt lär det ju bli billigast av de tre flygplatshotellen och därmed trycka priserna i just budgetkategorin längre bort.

konsumtion skrev:Men det skriver ju (iaf stog det så på DI) att anledningen till att de valde detta alternativ var för att de ville ha ett alternativ för familjer och ensamresande personer. Så då bör det ju bli billigare?.....Klicka för att utvidga...

Alternativ för familjer=familjerum

Alternativ för ensamresande=enkelrum

Billigare? Näää.

Det blir lite som med Bauhaus när de öppnade i Sverige. Nån skarp journalist såg att deras varor var billigare i tyskland. Svaret blev, vi är billigast i Sverige men vi sänker inte prisena mer än vi behöver.

Back