Ombokning SAS pga inställt Air New Zealand flyg

mankanf

New member
Bakgrunden och fråga:

1. Biljett bokad AKL-HKG-ARN med Air New Zealand AKL-HKG och SAS HKG-ARN i Z klass

2. Biljetten bokad via resebyrå i Stockholm och utställd som 117 dokument

3. Air New Zealand ställer in AKL-HKG men erbjuder AKL-PVG samma tider.

4. Detta sker 10 dagar innan avresa från Stockholm och 20 dagar för hemresan.

5. SAS vägrar boka om till PVG-CPH-ARN då det bara finns C-klass men inte Z-klass

6. Jag hänvisar till Condition of Carriage och menar att Z-klass och C-klass är samma serviceklass.

"9.2 Cancellation of flights and closing down of routes

9.2.1 Except as otherwise provided by the Convention, if we cancel a flight or close down a route on which you hold a confirmed reservation, we shall, at your option, either:

9.2.1.1 carry you at the earliest opportunity or at a later date that suits you on another of our scheduled services on which space is available in a comparable service class without additional charge and, where necessary, extend the validity of your Ticket until our first flight on which space is available".

7. SAS meddelar att detta (Condition of carriage) bara gäller om jag bokat direkt av SAS inte via resebyrå. SAS svarar inte vilka dokument som gäller vid resebyråbokning.

8. Jag får boka av hela biljetten och boka ny till avsevärt högre kostnad.

Någon som har synpunkter på detta?

Resebyrån har fått dessa besked via SAS och SAS vägrade ombokning med hänsyn att det inte fanns Z-klass vilket jag ställer mig frågande till.

Jag skulle be SAS visa var i deras Condition of Carriage det definieras skillnad för just detta i en direktkanal och en indirekt kanal. Vidare skulle jag fråga SAS om de hade kunna sälja denna direkt till dig eller inte via web eller telefon.

Tyvärr är ju detta lite av den stora nackdelen med att boka med en resebyrå, när dessa saker händer hamnar man i kläm och ingen vill ta ansvar.

Resebyrån borde ju helt klart lösa detta åt dig, du ska inte behöva boka av, att SAS inte rör en resebyråbokning är inte så konstigt i sig.

I detta fall är det väl dessutom Air New Zealand som cancellerat en flight och inte SAS så det borde vara dom som ska fixa detta och inte SAS, eller tänker jag fel?

palmen skrev:I detta fall är det väl dessutom Air New Zealand som cancellerat en flight och inte SAS så det borde vara dom som ska fixa detta och inte SAS, eller tänker jag fel?Klicka för att utvidga...
Eftersom resan inte är (var?) påbörjad så är det resebyrån som är enda motpart för TS.

agehall skrev:Eftersom resan inte är (var?) påbörjad så är det resebyrån som är enda motpart för TS.Klicka för att utvidga...
Ja det är jag med på, men resebyrån borde ju lösa detta med Air New Zealand och inte med SAS? Hur resebyråer löser dessa saker har jag ingen aning om men de borde ju inte gå på SAS i detta fall då Air New Zealand är de som ställt till det.

palmen skrev:Ja det är jag med på, men resebyrån borde ju lösa detta med Air New Zealand och inte med SAS? Hur resebyråer löser dessa saker har jag ingen aning om men de borde ju inte gå på SAS i detta fall då Air New Zealand är de som ställt till det.Klicka för att utvidga...
Det vet inte jag heller till 100%, men jag gissar att SAS blev involverade eftersom biljetten är utställd på 117-stock. Att Air New Zealand föreslagit AKL-PVG gjorde kanske även att de tyckte SAS borde gå med på att ändra sin del också.

agehall skrev:Det vet inte jag heller till 100%, men jag gissar att SAS blev involverade eftersom biljetten är utställd på 117-stock. Att Air New Zealand föreslagit AKL-PVG gjorde kanske även att de tyckte SAS borde gå med på att ändra sin del också.Klicka för att utvidga...
Ja, och det kan jag tycka att SAS borde gå med på, men det är ju något som resebyrån får lösa med Air New Zealand och SAS.

palmen skrev:Ja, och det kan jag tycka att SAS borde gå med på, men det är ju något som resebyrån får lösa med Air New Zealand och SAS.Klicka för att utvidga...

Varför kan inte Air New Zealand bara boka om till Cathay Pacific som kör sträckan AKL - HKG. Be resebyrån ta den tanken med Air New Zealand. Det borde ligga på dom att lösa transport till HKG inte SAS.

Man får inte glömma bort att resebyråer verkar i en bransch med ytterst små marginaler och därför finns det inget utrymmer för goodwill. Mao är resebyrån helt utlämnad till hur flygbolagen agerar i frågor som dessa även om resebyrån är motparten i just det här fallet.

Håller tummarna för att det löser sig för dig

Bortsett från små marginaler så skall väl resebyrån ha den kompetens som gör att dom kan diskutera regelverk och se till att kunden får en korrekt resa. Det handlar inte om goodwill utan av att ställa upp och argumentera mot flygbolagen. Om inte en resebyrå klarar detta elimentära hanterande så är ju deras existens ännu mindre berättigad.

Min poäng är att det kostar att ta diskutuonen med flygbolagen i form av tid som skulle kunna gå till att sälja fler resor men självklart håller jag med om att dom skall ta resenärens ärende och lösa allt på bästa sätt. Tror dock att resebyråernas affärsmodell inte tillåter det...

Carl skrev:Min poäng är att det kostar att ta diskutuonen med flygbolagen i form av tid som skulle kunna gå till att sälja fler resor men självklart håller jag med om att dom skall ta resenärens ärende och lösa allt på bästa sätt. Tror dock att resebyråernas affärsmodell inte tillåter det...Klicka för att utvidga...

Men även om det är via resebyrå så bokar ju dom alra flesta via nätet och utan personlig hjälp så det köper jag inte. Vilka marginaler dom har ska ju inte vara grunden till om kunden får den hjälp han ska ha eller inte! Som sagts innan det gör det ju bara ännu tydligare att resebyråerna spelat bort sig själva. Byrån är ju i detta fallet en mäklare som borde vara lika tuff mot flygbolaget som resenären och kan man inte vara det är ju något fel. Det tar ju tid att diakutera med resenären också och den tiden kunde domlagt på flygbolaget och sen fått en nöjd kund som kanske återkommer nästa gång istället för att boka direkt vi flygbolag nästa gång.

För att förtydliga så ställde SAS upp och ville omboka. ANZ hänvisade till SAS. Om jag ville vänta en dag till i Shanghai så fanns det Z-klass. Men min irritation gäller ffa att man inte följer sina egna Condition of Carriage där det framgår klart att man ska erbjuda ombokning inom samma serviceklass och säger att detta helt plötsligt inte gäller resebyråbokningar - och det framgår inte någonstans av CoC. Dessutom hade SAS kunnat vara smidiga och ändra på allotmentet och flytta en plats från C till Z. Jag tycker SAS verkligen försökte hjälpa till men var oerhört rigida. Slutet blev att jag åkte hem på ny biljett via Singapore och förstår faktiskt inte varför SAS tyckte det var bättre att jag inte åkte med SAS! Och biljettpriset gick upp 10 tkr.

Notera dock att du har resebyrån som motpart. De borde ha löst detta åt dig och jag är rätt övertygad om att ifall du hade bokat direkt med flygbolagen så hade detta löst sig mycket smidigare.

Back