Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort)

Det går att prissätta en biljett ARN-BOS // YHZ-ARN med SK, det kommer upp farebasis etc när man går vidare med en sådan bokning via travellink.se så det går säkerligen att boka via SAS telefonbokning, men då får man väl inte 30 poäng per 100 kr när man använder Amex - det gäller väl bara hemsidan?

Men det är ju hur som helst märkligt att man inte kan boka ens en vanlig t.o.r. ARN - YHZ på SAS hemsida då SAS har codeshare flyg dit.

Däremot går det att boka Stockholm-(via Düsseldorf)-Abu Dhabi // open jaw // Dubai-(via Frankfurt)-Stockholm.

screenshot20160727-02-sk-png.54691

map

http://www.gcmap.com/mapui?P=arn-dus-auh,dxb-fra-arn&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tack för tråden om open jaw, Dr. Miles - den borde jag ju ha hittat. Men då verkar det ju inte finnas något hinder på SAS hemsida att boka open jaw med resa till ett land och hem från ett annat land. Att det inte funkar i mitt fall beror nog helt enkelt på att det inte går att boka biljetter till Halifax överhuvudtaget på SAS hemsida, trots att SAS har codeshare dit.

Jag försökte boka openjaw på SAS.se för typ 2 år sedan

ARN-KEF

och

ALC-ARN

Det gick ej att boka. Ringde in och fick då besked att anledningen till att det ej fungerade var att "open jaw sträckan" alltså KEF-ALC var för långt i förhållande till den bokade sträckan.

fly4fun skrev:Jag försökte boka openjaw på SAS.se för typ 2 år sedanARN-KEFochALC-ARNDet gick ej att boka. Ringde in och fick då besked att anledningen till att det ej fungerade var att "open jaw sträckan" alltså KEF-ALC var för långt i förhållande till den bokade sträckan.Klicka för att utvidga...
Ja, det förklarade jag i andra tråden.

Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Dr. Miles skrev:Inlägg från:Now or never (ny kampanj) | Sida 107 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resorDet blir lite för mycket off topic i Now or never tråden därför väljer jag att svara i den här tråden så att andra kan också hitta informationen på rätt plats.Det är viktigt att komma ihåg atthur du resermellan avreseort-destination A och destination B-avreseortärhelt ointressantför att bedöma om Open Jaw är giltig eller inte.Ett exempel:Stockholm-London-Singapore-Bangkok-Tokyo// open jaw //Los Angeles-Mexico City-Frankfurt-Stockholm​http://www.gcmap.com/mapui?P=arn-lhr-sin-bkk-tyo, lax-mex-fra-arn&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperDet som du behöver att tänka på i detta fall är:Avståndet mellan Stockholm-Tokyo (som om det fanns direktflyg):5.090 milesAvståndet mellan Los Angeles-Stockholm (som om det fanns direktflyg):5.541 milesAvståndet mellan Tokyo-Los Angeles (som om det fanns direktflyg):5.482 milesI detta fall är längsta flighten mellan avreseort-destination A eller B (5.541 miles) är längre än avståndet mellan Open Jaw (5.482 miles), därför är det tillåtet att ha Open Jaw, så länge biljettregler tillåter det.Exempel på SAS.se:När man försöker att boka en resa från Stockholm och ha Open Jaw mellan Hong Kong och Los Angeles, får man ett felmeddelande.Visa bifogad bild 48756​När man försöker att boka en resa från Stockholm och ha Open Jaw mellan Tokyo och Los Angeles, kan man prissätta den.Visa bifogad bild 48757​Klicka för att utvidga...

SK989 skrev:Det går att prissätta en biljett ARN-BOS // YHZ-ARN med SK, det kommer upp farebasis etc när man går vidare med en sådan bokning via travellink.se så det går säkerligen att boka via SAS telefonbokning, men då får man väl inte 30 poäng per 100 kr när man använder Amex - det gäller väl bara hemsidan?Men det är ju hur som helst märkligt att man inte kan boka ens en vanlig t.o.r. ARN - YHZ på SAS hemsida då SAS har codeshare flyg dit.Klicka för att utvidga...

Off topic, men Amex ger 30 poäng även på telefonbokning hos SAS (både på revenue- och awardbiljetter).

Jag försöker förstå mig på det här med open jaw. Jag har snart två 2-4-1 vouchers. Kan jag med dessa boka dessa två open jaws?

1. Stockholm-Mahe (Seychellerna). //destination// Mahe-Kapstaden. Och i så fall alltså betala poäng för Sydafrika-zonen.

Open jaw sträckan, är det Stockholm-Kapstaden? Det är ju en väldigt lång sträcka, så då går det inte eller?

2. Kapstaden-Sydney //destination// Sydney-Stockholm. Och i så fall betala poäng för pacific-zonen.

Är open jaw i detta fallet Kapstaden-Stockholm? Den sträckan är ju kortare än Sydney-Stockholm, så det är tillåtet?

Gus skrev:Jag försöker förstå mig på det här med open jaw. Jag har snart två 2-4-1 vouchers. Kan jag med dessa boka dessa två open jaws?1. Stockholm-Mahe (Seychellerna). //destination// Mahe-Kapstaden. Och i så fall alltså betala poäng för Sydafrika-zonen.Open jaw sträckan, är det Stockholm-Kapstaden? Det är ju en väldigt lång sträcka, så då går det inte eller?2. Kapstaden-Sydney //destination// Sydney-Stockholm. Och i så fall betala poäng för pacific-zonen.Är open jaw i detta fallet Kapstaden-Stockholm? Den sträckan är ju kortare än Sydney-Stockholm, så det är tillåtet?Klicka för att utvidga...
Tror det finns någon regel om att Open jaw sträckan dvs start - slut inte får vara längre än någon av delsträckorna.

Har ingen erfarenhet av vad du försöker göra men den andra delen får du betala Europa - Australien för antar jag.

Jag skulle föreslå att du testar att boka och ser om det godkänns.

Någon med bättre kunskap om detta kanske har något svar dock.

Det har bokats västkust i USA till norra Asien och sen hem till Europa som Open jaw och det var tydligen ok.

Jag håller med palmen, våga experimentera och se till att prata med i alla fall tre olika bokningsagenter ifall de inte godkänner din routing. Fram till för några månader sedan trodde alla att man inte fick flyga till nordostasien via USA, men så dök en kreativ person upp (tack @khybner) och testade att boka på det viset och det gick alldeles utmärkt. Rapportera gärna dina resultat här: SAS EuroBonus bonusresor via en tredje zon | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Dr. Miles skrev:Jag tror att förklaring finns i den här tråden. (jag gav ett liknande svar för ca en månad sedan i den här tråden:Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning? | Sida 27 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor)Open jaw biljett på SAS? (annan hemreseort än utreseort) | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorOpen Jaws "öppna munen" måste vara kortare än sträckan mellan avreseort och destination A/B.Därför det är inga problem att ha open jaw mellan Bangkok och Los Angeles (när man har Stockholm som avreseort).http://www.gcmap.com/mapui?P=arn-bkk,lax-arn&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...
Tack för ditt snabba svar! Inser att jag nog använder fel terminologi gällande open jaw. Det jag syftar på är att resa ARN-Asien / Asien-LAX, och sedan boka LAX-ARN separat. Alltså att resa A-B-C. Tolkar det som att det viktiga är att sträckan A-C är kortare än A-B och B-C, dvs. att sträckan ARN-LAX är kortare än ARN-Asien och Asien-LAX. Alltså funkar inte BKK, men CGK, KUL eller SIN bör funka som destination. Korrekt?

Andrew skrev:Tack för ditt snabba svar! Inser att jag nog använder fel terminologi gällande open jaw. Det jag syftar på är att resa ARN-Asien / Asien-LAX, och sedan boka LAX-ARN separat. Alltså att resa A-B-C. Tolkar det som att det viktiga är att sträckan A-C är kortare än A-B och B-C, dvs. att sträckan ARN-LAX är kortare än ARN-Asien och Asien-LAX. Alltså funkar inte BKK, men CGK, KUL eller SIN bör funka som destination. Korrekt?Klicka för att utvidga...
Om du bokar som Stockholm-Asien // Asien-Los Angeles, blir det "Double Open Jaw".

Enligt mitt tidigare försök att boka Double open jaw, sa SAS kundtjänsten att man måste betala för 2 gånger x enkelbonusresa. Inte som A-B tur och retur.

I ditt fall blir det (Stockholm-Asien T/R x 60%) + (Asien-Los Angeles T/R x 60%).

Om du använder Amex 2-4-1 voucher, finns det risk att du behöver att applicera 2 st Amex 2-4-1 vouchers.

Gäller fortfarande stopover regeln med Open Jaw, alltså att jag inte får stanna längre än 24h? Tex ARN-NRT men hem ICN-ARN och då max 24h mellan NRT och ICN.

Nja, NRT är ju i ditt fall din destination, där får du stanna 364 dagar(tror jag?) Du får själv ta dig mellan nrt-icn. Således kan du stanna 6 månader NRT och nästan 6 månader ICN om du vill.

För att säkra jag har fattat reglerna rätt...

Skulle jag vilja boka:

EWR/JFK HND 333° (NW) 346° (N) 6,760 mi

// Destination

HND SIN 232° (SW) 240° (SW) 3,288 mi

SIN CPH 326° (NW) 325° (NW) 6,193 mi

Skulle detta klassas som double open jaw och således kosta motsvarande 2 enkelbiljetter och 2 vouchers?

squeezen skrev:För att säkra jag har fattat reglerna rätt...Skulle jag vilja boka:EWR/JFKHND333° (NW) 346° (N) 6,760 mi// DestinationHNDSIN232° (SW) 240° (SW) 3,288 miSINCPH326° (NW) 325° (NW) 6,193 miSkulle detta klassas som double open jaw och således kosta motsvarande 2 enkelbiljetter och 2 vouchers?Klicka för att utvidga...
Du vill ha open jaw mellan New York och Köpenhamn, eller hur?

I så fall behöver du att kolla avstånden av de tre städerna (inte flygplatser).

NYC TYO 333° (NW) 346° (N) 6,751 mi

TYO CPH 333° (NW) 340° (N) 5,415 mi

CPH NYC 294° (NW) 290° (W) 3,858 mi

map

http://www.gcmap.com/mapui?P=NYC-TYO,TYO-CPH,CPH-NYC&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Dr. Miles skrev:Du vill ha open jaw mellan New York och Köpenhamn, eller hur?I så fall behöver du att kolla avstånden av de tre städerna (inte flygplatser).NYC TYO 333° (NW) 346° (N) 6,751 miTYO CPH 333° (NW) 340° (N) 5,415 miCPH NYC 294° (NW) 290° (W) 3,858 mihttp://www.gcmap.com/mapui?P=NYC-TYO,TYO-CPH,CPH-NYC&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperKlicka för att utvidga...
Tack.

Egentligen skulle jag vilja bokat New York-CPH men via Asien och att klämma in ANA fr new york och SQ hem från Asien.

Men då enkelresa via Asien är långt ifrån reasonable så blir det helt enkelt två enkelbiljetter då.

En från New York till Tokyo och sedan en annan från Tokyo till CPH där jag mellanlandar i SIN...

Hur ligger det till med Open Jaw på standard EB award numera (dvs EJ *A som är fullt tillåtet enl FAQ)? Möjligheten att välja "hem från annan ort" finns ej längre i bokningssystemet.

JacobGBG skrev:Hur ligger det till med Open Jaw på standard EB award numera (dvs EJ *A som är fullt tillåtet enl FAQ)? Möjligheten att välja "hem från annan ort" finns ej längre i bokningssystemet.Klicka för att utvidga...

Man får nog ringa in.

Back