SeaPlanePilot skrev:Märkligt att inte Ryanair redan infört detta...Klicka för att utvidga...
Alx skrev:LOL!! Jag kan se framför mig hur Ryanair drar det ett steg längre och väger varenda passagerare och försöker trycka ner resenärerna i olika minimala boxar för att se att de verkligen får plats i den fastställda maxstorleken... Det är ju inte bara vikt utan också storlek som är ett bekymmer...Klicka för att utvidga...
skoeld skrev:Enligt wikipedia så är "Operating empty weight" för en A321-200 (t ex) 48500kg och den tar som mest 220 passagerare. En passagerare på 60kg + flygstol etc som personen tar upp är ungefär 280kg och en passagerare på 120kg ungefär 340kg. Skillnaden i bränsleåtgång mellan de två personerna är alltså runt 20%? Känns lite som om forskaren inte riktigt tänkt igenom det hela om han föreslår att en som väger 120kg ska betala dubbelt upp mot en som väger 60kg..Klicka för att utvidga...
Hur slår en ökad vikt på ett plans bränsleförbrukning när väl marschhöjd är nådd ?Skulle inte bli fövånad om det inte är någon skillnad alls.Klicka för att utvidga...
gdaily skrev:Om det är någon skillnad, så är den försumbar i jämförelse med förbrukningen som uppstrår vid accelerationen vid star (och retardationen vid landning).Men... ju mer vikt, desto mer bränsle måste tas med, som i sin tur också väger mer.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Konceptet som sådant är det väl egentligen inget fel på. Men att implementera det skulle vara en mardröm för alla som vill flyga.Klicka för att utvidga...
TheFlyingDutchman skrev:Inte om du är 1,40 lång och 40 kgvärre för oss XL människorKlicka för att utvidga...
Johan_G skrev:Tja, egentligen så är ju kroppen ett kolli som ska fraktas från punkt A till B så egentligen är det väl inte så konstigt att man får betala för storlek/vikt på kollit. Frågan är hur man ska lösa utrymmesfrågan, jag som är lång/tung skulle knappast acceptera att betala extra för det om det inte följer med en större seat pitch på köpet. What goes around comes around.Klicka för att utvidga...
Ja, det var ju det jag skrev... vid start och landning har vikten störst inverkan.Läste en artikel i Lufthansa Magazine och där hade de vägt alla lösa föremål på en A340 och var glada över en potentiell viktminskning på 400 kg! Så jag misstänker att vikten trots allt har en tydlig inverkan...Klicka för att utvidga...
ulagun skrev:Loungerna får ändra sitt utbud.Endast viktväktarmat, lightdrycker samt gärna laxermedel tillsatt så att man har chansen att tömma ut något kilo innan man går genom viktkontrollen som kommer att ligga i samband med securitykontrollerna.Klicka för att utvidga...
ulagun skrev:Loungerna får ändra sitt utbud.Endast viktväktarmat, lightdrycker samt gärna laxermedel tillsatt så att man har chansen att tömma ut något kilo innan man går genom viktkontrollen som kommer att ligga i samband med securitykontrollerna.Klicka för att utvidga...