Pengarna tillbaka från Finnair?

Nu har äntligen pengarna kommit från Finnair. Klart värt väntan då vi fick mer tillbaka än vad jag hade räknat med. Vi flög endast ett leg på resan, JFK-HEL i business innan planerna ritades om.



Så tumme upp till Finnair även om det tog över 4 månader.
 
Jag bokade igår en biljett ARN-LHR på finnair.com. Nu behöver jag avboka en av passagerarna på bokningen och tänker att jag vill utnyttja graceperioden på 24 timmar. (Har köpt vanliga ekonomibiljetter) Sitter i telefonkö för att hinna fram innan det har gått 24 timmar men svårt att säga om det överhuvudtaget rör på sig i kön. Vet någon om graceperioden appliceras om jag väljer att avboka hela bokningen online? Isåfall kan jag avboka där och boka på nytt.
 
Väntat snart 3 veckor på min återbetalning efter schemaändringen på flygen ut från Stockholm. Jag och polaren på separata bokningar skicka in begäran samma dag, hans pengar kom in efter 1 vecka med bekräftande mail på det också. Jag ringde Finnair en vecka senare och då sa dem att det kan dröja mellan 2-3 veckor vilket det nu har gått.



Vad har andra för erfarenheter just nu med Finnair? Jag mailade platinum-mailen för 1 vecka sedan och fortfarande inte fått något svar från dem på det mailet heller.......
 
För oss tog det 7 dagar att få tillbaka pengarna för vår avbokning av det inställda direktflyget till BKK. Så helt OK hanterat av Finnair!
 
Alx skrev:För oss tog det 7 dagar att få tillbaka pengarna för vår avbokning av det inställda direktflyget till BKK. Så helt OK hanterat av Finnair!Klicka för att utvidga...
Jo det är vad jag hör också att det skall ta, uppenbarligen har dem missat mig här känns det som..... är inne på dag 19 sedan jag fyllde i återbetalningsformuläret på hemsidan. Handlar ändå om strax över 9000 SEK.
 
För drygt 2 år sedan var jag och en vän på skidresa till Japan. Varken min eller min väns skidbag kom fram. Vid ett första samtal så fick vi 1400kr att köpa essentiella saker för. Något vi såklart inte accepterade då skiddagarna är få räknade. Slutade med att vi inte ens pratade med Finnair under resan utan amex stod för fiolerna. Nya skidkläder, pjäxor och hyra utav skidor.



Väl hemma så var Finnair väldigt svåra att komma i kontakt med och slutade med att vi skrev på deras Facebook. Då fick vi äntligen kontakt och resan återbetald.
 
Fick en Rimowa väska skadad från BKK-HEL-CPH i december. Mejlade claim avd och svar inom 24 h att lämna in för värdering och ev reparation.

Återkom ca 10 dagar efter detta och 4050:- i värdecheck för 7 års gammal väska.
 
simon_says91 skrev:Väntat snart 3 veckor på min återbetalning efter schemaändringen på flygen ut från Stockholm. Jag och polaren på separata bokningar skicka in begäran samma dag, hans pengar kom in efter 1 vecka med bekräftande mail på det också. Jag ringde Finnair en vecka senare och då sa dem att det kan dröja mellan 2-3 veckor vilket det nu har gått.Vad har andra för erfarenheter just nu med Finnair? Jag mailade platinum-mailen för 1 vecka sedan och fortfarande inte fått något svar från dem på det mailet heller.......Klicka för att utvidga...


De kör standardsvar på 14-21 dagar, men i praktiken kan pengarna synnas på konto nästa dag eller nästa år…

Avbokade imorse ett flex flyg ocg fick igen samma 14-21dagars boilerplate
 
FFlash skrev:De kör standardsvar på 14-21 dagar, men i praktiken kan pengarna synnas på konto nästa dag eller nästa år…Avbokade imorse ett flex flyg ocg fick igen samma 14-21dagars boilerplateKlicka för att utvidga...
Är det någon idé att börja dra det via Amex? Imorgon är det dag 21 sen avbokningsformuläret skickades in. Det var efter 10 dagar jag ringde in och då sa dem 2-3 veckor (ringde in då min polare fått återbetalningen redan). Men i återbetalningsbekräftelsen står det 7 dagar "men kan ibland ta längre"
 
simon_says91 skrev:Är det någon idé att börja dra det via Amex? Imorgon är det dag 21 sen avbokningsformuläret skickades in. Det var efter 10 dagar jag ringde in och då sa dem 2-3 veckor (ringde in då min polare fått återbetalningen redan). Men i återbetalningsbekräftelsen står det 7 dagar "men kan ibland ta längre"Klicka för att utvidga...


Är det ”likviditets issue” så är det bara försöka via Amex. Annars kommer dom nog sooner or later
 
FFlash skrev:Är det ”likviditets issue” så är det bara försöka via Amex. Annars kommer dom nog sooner or laterKlicka för att utvidga...
Nä då! Men aldrig kul att låna ut pengar till företag i onödan. Lite som att betala för mycket skatt = lånar till staten.
 
Fick ett mail idag från Finnair





09c86e72-4f0d-4196-b629-58c1cb27812f.jpg







Hej Peter!





Mitt namn är Ole Orvér och jag är kommersiell chef på Finnair. Jag kontaktar dig för att be om ursäkt för den tunga trafiken i våra kundtjänstkanaler under de senaste månaderna. Du kanske har fått vänta länge för att nå fram till vår kundtjänst, och vår Hantera bokning-tjänsten online har inte fungerat som den ska på grund av tekniska problem. Jag beklagar besväret och frustrationen som det kan ha orsakat.



I takt med att pandemin har utvecklats och reserestriktionerna har ändrats har kontakterna med vår kundtjänst dubblerats under senaste två månaderna. Vi förväntande oss givetvis en ökning av antalet kundkontakter när resandet återupptogs, men vi kunde inte förutse effekterna av omikronvarianten. Före pandemin kontaktade cirka 12 % av kunderna vår kundtjänst vid någon tidpunkt under resan. Nu har antalet varit runt 50 % och den främsta orsaken till kontakt är bokningsändringar. Tyvärr har vi inte lyckats öka våra resurser tillräckligt snabbt, och omikron har även orsakat sjukfrånvaro inom vår kundtjänst.









Att lösa den här situationen och leverera bättre kundtjänst till dig är vår prioritet.



• Vi har rekryterat nya kundtjänstombud tillsammans med våra partner, och vissa av de 50 nya ombuden ansluter till våra team i januari och står redo att möta dina resebehov. Alla nya ombud genomgår en två månader lång utbildning innan de börjar arbeta på vår kundtjänst.

• Vi har även tredubblat antalet utvecklare som arbetar med våra servicekanaler online. Redan nu kan mer än 6 av 10 kunder ändra sin bokning online, och den andelen ökar snart.

• Vi har upprättat en snabblinje i vår telefon- och chattjänst för kunder vars flyg ligger inom de närmaste tre dagarna, för att kunna prioritera de mest brådskande frågorna.

• Vi har utbildat vår Sisu-chattbot att hantera många nya typer av kontakter, och det är ofta det snabbaste sättet att få information om Finnairs produkter, tjänster och annan nödvändig reseinformation. Genom Sisu kan du nu även avbryta din reservation och sedan fortsätta att ansöka om återbetalning online.

• På grund av omikronrelaterad sjukfrånvaro inom Finnair och hos våra partner och för att undvika att ställa in flyg i sista minuten så har vi vidtagit åtgärder för att kapa omkring 20 % av våra flyg i februari. Detta gäller främst på rutter där vi har flera dagliga tjänster och kan erbjuda ett nytt flygalternativ. Om det nya flyget inte är lämpligt för dig eller inget alternativ är tillgängligt kan du begära en återbetalning. Vår genomsnittliga administrationstid för återbetalning är just nu 14–21 dagar, och vi arbetar hårt på att förkorta den. När vi har hanterat ditt ärende erhåller du en e-postbekräftelse.



Pandemin har frambringat många utmaningar för flygresor, men vi är fast beslutna att lösa dem en i taget. Jag vill tacka dig för ditt tålamod i den här utmanande situationen och kan försäkra dig om att vi är fast beslutna att erbjuda dig en bättre service i framtiden.



Bästa hälsningar,

Ole Orvér
 
Vilket tramssvar. Har de samma antal resenärer nu som innan pandemin? Annars är väl den där statistiken tämligen irrelevant, som det mesta i texten.
 
FFlash skrev:Ohhoh. Jag skäms att representera Finland…Klicka för att utvidga...



Jönsson skrev:Vilket tramssvar. Har de samma antal resenärer nu som innan pandemin? Annars är väl den där statistiken tämligen irrelevant, som det mesta i texten.Klicka för att utvidga...


Gjorde begäran på refund den 7 januari.

14 januari = 1 vecka

21 januari = 2 veckor

28 januari = 3 veckor

Inga pengar eller Mail i sikte......



Min kontakt med Finnair gällande refund enligt nedan.


7 januari - Första automailet från formuläret: 7 dagar för refund
13 januari - Samtal till Platinum line: Meddelar upp till 14-21 dagar för refund, även att enligt dom har jag fyllt i fel E-ticket (alltså biljettnummer) men det visade sig att de har ställt om biljetten igen från att jag bokade den, alltså har den fått ett nytt biljettnummer (PNR var rätt) som hon rättade till.
18 januari - Mail till Finnair Platinum: Inget svar.... Läs nedan
28 januari - Mailar återigen Finnair platinum: Har nu gått 10 dagar sedan jag mailade dem utan att svar.


Är det bara jag som är extra gnällig eller borde detta vart löst vid det här laget? Eller hoppades man på för mycket när man köpte biljetter och matcha statusar? Jag kommer då inte fortsätta flyga Finnair om det tar den här tiden att få tillbaka pengar för flygbiljetter. Hade varit mer OK om det var våren 2020 när hela världen var i limbo men nu borde man haft tiden att utveckla ett ordentligt system som fixar återbetalningarna än att hantera detta manuellt......
 
simon_says91 skrev:Gjorde begäran på refund den 7 januari.Klicka för att utvidga...


simon_says91 skrev:13 januari - Samtal till Platinum line: Meddelar upp till 14-21 dagar för refundKlicka för att utvidga...


simon_says91 skrev:28 januari - Mailar återigen Finnair platinum:Klicka för att utvidga...


simon_says91 skrev:Är det bara jag som är extra gnälligKlicka för att utvidga...


I det här fallet framstår du som gnällig ja, är det så tomt på kontot?



Om du inledde kontakten den 7 januari så har det gått 21 dagar den 28 januari, det är upplysningsvis dagens datum. De sista bankkörningarna för dagen görs väl runt klockan 14-15 någonting på eftermiddagen, bankdagen är alltså långt ifrån över.



Att då under den stipulerade tiden hålla på och maila, ringa och ha sig - nej, det är inte så tålmodigt.



Svaret på frågan, är det jag som är extra gnällig, givet ovan nämnda tågordning, är att ja, du framstår onekligen som gnällig.
 
Berglund skrev:I det här fallet framstår du som gnällig ja, är det så tomt på kontot?Om du inledde kontakten den 7 januari så har det gått 21 dagar den 28 januari, det är upplysningsvis dagens datum. De sista bankkörningarna för dagen görs väl runt klockan 14-15 någonting på eftermiddagen, bankdagen är alltså långt ifrån över.Att då under den stipulerade tiden hålla på och maila, ringa och ha sig - nej, det är inte så tålmodigt.Svaret på frågan,är det jag som är extra gnällig, givet ovan nämnda tågordning, är att ja, du framstår onekligen som gnällig.Klicka för att utvidga...
Känner att det skulle bli en mindre sak att hålla koll på i alla dessa återbetalningsärenden som ligger på hög. Så du menar att du personligen inte skulle börja fundera vad som händer om de först säger 7 dagar, sen 14-21 dagar? Speciellt när jag och min vän gjorde återbetalningsbegäran samma dag med 2h varsel? Kan ju omöjligt vara så att de på de 2h fick in så många återbetalningsbegäran att tiden för återbetalning tredubblades? Sen om det nu säger att återbetalning skall ske inom 21 dagar så bör ju mailet för dagens utbetalning redan kickat, annars får jag ju pengarna inom 5 bankdagar till.
 
Idag ringde Finnair och beklagade att de tydligen blivit en miss i återbetalningen. Eftersom jag mailat och tryckt på upptäcktes detta och idag kom dubbla återbetalningsmail för samma case med 4 min mellanrum strax efter samtalet avslutats.
 
Back
Top