Pilot (SAS) på Arlanda fast för flygfylla

Perra skrev:SAS har regler som säger att man ska vara nykter 8 timmar innan flighten. Annars är gränsen som för bilkörning. Dock blåste piloten över 1,0 promilleKlicka för att utvidga...



Självklart är det en tragedi, både för bolaget och den enskilde. Men om han BLÅSTE över 1,0 vad är då resultatet av blodprovet? Vågar inte ens gissa....
 
Tjaeng skrev:Mjo, fast nu är arbetsrätten i fallet sådan att rehabiliteringen som arbetsgivaren är skyldig att erbjuda syftar till att hjälpa personen tillbaka till arbetet. Om målet nu är att piloten inte ska få flyga igen känns hela upplägget fel. Undrar om alkoholism vore ett giltigt skäl för uppsägning efter att en olycka väl inträffar.Klicka för att utvidga...



Absolut, som sagt hjälp tillbaka till arbetet, men på grund av personen i fråga tjänst i dagsläget ("pilot" och ansvar för x antal människoliv") och att han är onykter på arbetet (vilket även jag skulle få stora problem med att försvara på mitt arbete utan att få kicken och även förtjäna det som simpel säljare) Att han däremot erbjuds en annan tjänst inom företaget skulle då kunna vara aktuellt enl. min mening, men jag känner mig inte trygg med att han om x antal månader får sitta och ratta det plan jag åker med och ev. då kanske har ett så kallat återfall... Den risken skall ej finnas !




Sedan diskussionen ang. alkolås i flygplanen, ja det låter som en bra idé men det är OTROLIGA krav m.m. på utrustning som får kopplas in (fastmonterat eller ej) i ett flygplan och rigorösa tester av dessa vilket gör att all elektronik som skall in i ett flygplan i efterhand är fruktansvärt kostsam. Men jag är för tanken att alla piloter/styrmän och kabinpersonal skall alkoholtestas innan varje flygning då de har så pass stort ansvar över så många människoliv i deras dagliga arbete.
 
Joshua skrev:Sedan diskussionen ang. alkolås i flygplanen, ja det låter som en bra idé men det är OTROLIGA krav m.m. på utrustning som får kopplas in (fastmonterat eller ej) i ett flygplan och rigorösa tester av dessa vilket gör att all elektronik som skall in i ett flygplan i efterhand är fruktansvärt kostsam. Men jag är för tanken att alla piloter/styrmän och kabinpersonal skall alkoholtestas innan varje flygning då de har så pass stort ansvar över så många människoliv i deras dagliga arbete.Klicka för att utvidga...


Sant, men eftersom det i princip alltid är minst två personer i cockpit, så kan man ju faktiskt köra med en vanlig alkomätare, typ sådan som polisen har. Om de verifierar varandras resultat under uppsikt av purser så skulle det ju i princip fungera som alkolås.
 
Nystrom skrev:Självklart är det en tragedi, både för bolaget och den enskilde. Men om han BLÅSTE över 1,0 vad är då resultatet av blodprovet? Vågar inte ens gissa....Klicka för att utvidga...


Jag hade för mig att siffran "1,0" anger det uppskattade blodvärdet utifrån blåstestets utslag. Om blåstestet är rättvisande torde värdet från ett blodprov taget vid samma tidpunkt även ge samma resultat. De felkällor som finns tenderar snarare att ge falskt förhöjda värden. Tänk vilken promillehalt ett blåstest skulle visa om personen som blåser har använt listerine eller liknande strax innan.
 
agehall skrev:Vi har haft alkolås i bilar rätt länge nu, är det inte dags att vi får det i flygplan också? Det känns som att det vore rätt lätt att förhindra dessa skandalrubriker om man bara ville.Klicka för att utvidga...


Det skulle aldrig fungera. Ryska inrikesflyget skulle i princip upphöra över en natt.
 
agehall skrev:Sant, men eftersom det i princip alltid är minst två personer i cockpit, så kan man ju faktiskt köra med en vanlig alkomätare, typ sådan som polisen har. Om de verifierar varandras resultat under uppsikt av purser så skulle det ju i princip fungera som alkolås.Klicka för att utvidga...



En god tanke, men jag ställer mig frågande till hur många pursers som verkligen vågar säga ifrån till fuskande piloter när det verkligen gäller... Flyget liksom sjön har ju fortfarande en väldigt tydlig hierarki.




Varför inte införa, av flygbolaget, helt oberoende personer som vid exempelvis gate kontrollerar samtlig personal?
 
Alx skrev:En god tanke, men jag ställer mig frågande till hur många pursers som verkligen vågar säga ifrån till fuskande piloter när det verkligen gäller... Flyget liksom sjön har ju fortfarande en väldigt tydlig hierarki.Varför inte införa, av flygbolaget, helt oberoende personer som vid exempelvis gate kontrollerar samtlig personal?Klicka för att utvidga...


En ultimat lösning på just problem men faller nog rakt av pga vad det skulle kosta att ha, x antal kontrolanter per flygplats/bolag...
 
Jag tycker det här är skäl för uppsägning på stående fot, det här är inte direkt ett lagerjobb. Utan här ansvarar man för många människors liv direkt och indirekt, bara tänk på vilka katastrofala följder en krash i befolkat område kan få. Alkoholism är ingen sjukdom, samma dag han slutar skulle han i så fall vara frisk. Kan man göra så om man har cancer också?
 
Joshua skrev:En ultimat lösning på just problem men faller nog rakt av pga vad det skulle kosta att ha, x antal kontrolanter per flygplats/bolag...Klicka för att utvidga...


Varför gör man den inte obligatoriskt att det ska blåsa när de passerar säkerhetskontrollen i Sverige helt enkelt?
 
Alx skrev:Varför inte införa, av flygbolaget, helt oberoende personer som vid exempelvis gate kontrollerar samtlig personal?Klicka för att utvidga...


Ja, det är väl egentligen ännu bättre! Man skulle kunna börja genom att låta alla som går igenom säkerhetskontrollen vid personalingången får blåsa där. Det är ju redan en bra chokepoint..
 
mry skrev:Varför gör man den inte obligatoriskt att det ska blåsa när de passerar säkerhetskontrollen i Sverige helt enkelt?Klicka för att utvidga...


De blåstester som finns nu är inte av tillfredsställande tillförlitlighet, och blodprov är för långsamt (samt ev otillåtet/olagligt). Egentligen är det inte heller effektivt att bara kolla alkohol utom ur lagens synpunkt, rent säkerhetsmässigt kan det ändå haverera om piloten suttit och spelat datorspel hela natten istället för att supa.
 
De blåstester som finns är fullt tillräckliga för screening. Det är ju på denna princip trafikpolisen grundar sitt arbete. Blåser man 1 promille är man alkoholist. Detta av följande enkla anledning: Man förbränner UNGEFÄR 0.2 promille per timma. Om man då en förmiddag blåser 1.0 har man alltså vid midnatt kvällen innan haft ÅTMINSTONE 3 promille, vilket är de nivåer våra vana alkisar brukar ha när de trillar in på akuten. Även vid 3 promille är en alkis gående och talbar. Skulle "du och jag" uppnå 1.2-1.8 promille beroende på hur vana vi vore att festa skulle vi bli medvetslösa. Således rör det sig om en styrman med helt uppenbart svåra alkoholproblem. Eller någon som fått för sig att svepa 4 stora starköl till frukost före flygning. Vilket också torde innebära samma diagnos.
 
Rustscheff skrev:De blåstester som finns är fullt tillräckliga för screening. Det är ju på denna princip trafikpolisen grundar sitt arbete. Blåser man 1 promille är man alkoholist. Detta av följande enkla anledning: Man förbränner UNGEFÄR 0.2 promille per timma. Om man då en förmiddag blåser 1.0 har man alltså vid midnatt kvällen innan haft ÅTMINSTONE 3 promille, vilket är de nivåer våra vana alkisar brukar ha när de trillar in på akuten. Även vid 3 promille är en alkis gående och talbar. Skulle "du och jag" uppnå 1.2-1.8 promille beroende på hur vana vi vore att festa skulle vi bli medvetslösa. Således rör det sig om en styrman med helt uppenbart svåra alkoholproblem. Eller någon som fått för sig att svepa 4 stora starköl till frukost före flygning. Vilket också torde innebära samma diagnos.Klicka för att utvidga...


Problem med blåstester:



* Den mänskliga faktorn. Folk glömmer att kalibrera om maskiner enligt godkänd procedur, byter inte ut trasiga komponenter osv.

* Utandningen visar inte nödvändigtvis rätt mängd alkohol i blodet beroende på jämviktskinetik, tidpunkt osv.

* Maskinerna gör godtyckliga antaganden om blåsarens hematokrit.

* Alla tre nuvarande mätmetoder använder sig av teknik som kan plocka upp andra ämnen och tolka dessa som etanol.



Visst skulle förfarandet fungera som screening, men frågan är om kostnaden är värd den ökade säkerheten, upplevd såväl som faktiskt jämfört med dagens rutiner. Något sådant antagande bör inte göras lättvindigt bara för att det är piloter istället för vi resenärer som råkar ut för den metaforiska gummihandsken på skrevet.
 
agehall skrev:Vi har haft alkolås i bilar rätt länge nu, är det inte dags att vi får det i flygplan också? Det känns som att det vore rätt lätt att förhindra dessa skandalrubriker om man bara ville.Klicka för att utvidga...


Det skulle bli skandalrubriker ändå, något måste ju tidningarna ha att skriva om och flyg är populärt för att man lyckas göra folk nervösa = säljer fler lösnummer. Kontrollsystemet finns ju redan där i form av att alla inblandade är skyldiga att säga till vid misstanke, d.v.s. gate agent, kabinpersonal, styrman/pilot o.s.v. o.s.v., det är ju ett gäng människor som ska passeras på vägen.



Även om det självklart är förkastligt, så förstår jag att det händer, för dessa människor är att flyga ett flygplan med flera hundra passagerar bara ännu en dag på jobbet precis som för oss andra. När saker blir rutin så tappar man en del av respekten. Gäller säkerligen kirurger och andra med känsliga yrken också tyvärr.
 
Alx skrev:En god tanke, men jag ställer mig frågande till hur många pursers som verkligen vågar säga ifrån till fuskande piloter när det verkligen gäller... Flyget liksom sjön har ju fortfarande en väldigt tydlig hierarki.Klicka för att utvidga...



Med tanke på att de själva ska åka med planet och därmed sätter sitt eget liv på linjen så tror jag nog vilja att säga till är något större än på en vanlig arbetsplats. (vem säger till pelle att han luktar alkohol på jobbet idag igen?)
 
Att SAS plockar bort tidningar för att passagerare inte ska kunna läsa om nyheten är bland det värsta jag hört... Det liknar ju inte annat än att försöka mörka så långt det går!




Vad jag också tycker är märkligt är att INGEN i överiga besättningen verkar ha reagerat på att en kollega har nästa 1 promille alkohol i blodet!?! Har inte besättningen en briefing inan avgång?? Det är givetvis en personlig tragedi att behöva gå till jobbet med 1 promille i blodet. Vad jag tycker är mest skrämmande är att ingen märker att en kollega är full på jobbet. Så frågan är hur många gånger man flugit med någon som är påverkad av alkohol??
 
TorbjornMieden skrev:Berusade SAS-pilotens flygcertifikat indraget | Nyheter | AftonbladetKan någon med mer info förklara rent tekniskt vad en spärrade Flyg licens innebär ?Är detta något man verifierar vid varje flygning tex att piloten har OK licens ?Om jag har spärrat körkort märks detta ju först när polisen tar mig, när kollas piloternas licens ?Vad hindrar denne pilot att sätta sig i en Cessna tex trots spärrad licens ?Klicka för att utvidga...


Ingen/inget hindrar dig från att sätta dig i en Cessna utan licens om du flyger utan färdplan. Med färdplan måste du ange Pilot-in-Command men frågan är om dom dubbelkollar behörighet: http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR 1/ES_ENR_1_10_en.pdf
 
Back
Top