Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

intuition skrev:Kan de inte bara lägga alla små-plan i ett eget bolag och så blir det lätt att förstå när det ingår service och när det inte gör det?Klicka för att utvidga...
De ligger väl redan i egna bolag? Finns väl inget av sas leverans bolag som flyger både smått och stort?
 
mha321 skrev:De ligger väl redan i egna bolag? Finns väl inget av sas leverans bolag som flyger både smått och stort?Klicka för att utvidga...
Fast jag har för mig att några ATR 72or fortfarande är reggade på SAS mainland ATRs som opereras av BRA.



Över med dem och The Scandinavian Pigeon is ready for take off!
 
Jag trodde att en av huvudorsakerna till att återinföra businessclass var att man fick mycket kritik från resenärer som flög meed tex Air France business och sedan på sista sträckan till tex Stockholm hamnade i plus, dvs ingen business service och ingen sätesblock. Nu verkar det ju som att sätesblock ändå inte finns på 2+2 configuration. Varför kan man inte ha 1+1 på dessa anslutningsflyghter. Känns som att man ville införa något som kunde blivit väldigt bra, istället blev det väldigt bra men med några stora luckor (ingen sätesblock, inge enhetlig servering)
 
Mikeswede skrev:Jag trodde att en av huvudorsakerna till att återinföra businessclass var att man fick mycket kritik från resenärer som flög meed tex Air France business och sedan på sista sträckan till tex Stockholm hamnade i plus, dvs ingen business service och ingen sätesblock. Nu verkar det ju som att sätesblock ändå inte finns på 2+2 configuration. Varför kan man inte ha 1+1 på dessa anslutningsflyghter. Känns som att man ville införa något som kunde blivit väldigt bra, istället blev det väldigt bra men med några stora luckor (ingen sätesblock, inge enhetlig servering)Klicka för att utvidga...
Enligt Paul så är det för dyrt eftersom man då behöver blockera hälften av platserna istället för en tredjedel. En bra mellanväg hade ju varit att göra det bara på ena sidan så att det blir 2+1 seating.
 
Fredah skrev:Enligt Paul så är det för dyrt eftersom man då behöver blockera hälften av platserna istället för en tredjedel. En bra mellanväg hade ju varit att göra det bara på ena sidan så att det blir 2+1 seating.Klicka för att utvidga...
Och ännu mindre förutsägbart? Dessutom skulle det ju bli en helt annan produkt vid en sätesändring, vilket kan bli dyrt i sig. Idag blir det ju det om det är flygbyte men det är väl ytterst sällan man byter en a320 mot en crj.
 
Fredagens SK1415 ARN-CPH

Noterat att de sponsrade meny korten är borta och är ett mindre kort nu





img_2711-jpeg.170636





Fredagens SK1673 CPH-BER inget porslin men för mig en ny typ av låda




img_2716-jpeg.170637





Lördagens SK2678 BER-ARN serverades det tonfisk tackade nej och fick följande.


img_2725-jpeg.170638
 
Mikeswede skrev:Jag trodde att en av huvudorsakerna till att återinföra businessclass var att man fick mycket kritik från resenärer som flög meed tex Air France business och sedan på sista sträckan till tex Stockholm hamnade i plus, dvs ingen business service och ingen sätesblock. Nu verkar det ju som att sätesblock ändå inte finns på 2+2 configuration. Varför kan man inte ha 1+1 på dessa anslutningsflyghter. Känns som att man ville införa något som kunde blivit väldigt bra, istället blev det väldigt bra men med några stora luckor (ingen sätesblock, inge enhetlig servering)Klicka för att utvidga...
KLM flyger också 2+2 utan blockat säte på dessa typer av plan.
 
mha321 skrev:Och ännu mindre förutsägbart? Dessutom skulle det ju bli en helt annan produkt vid en sätesändring, vilket kan bli dyrt i sig. Idag blir det ju det om det är flygbyte men det är väl ytterst sällan man byter en a320 mot en crj.Klicka för att utvidga...
Kanske men då kan man ju aktivt välja att sitta ensam eller med sitt resesällskap. Åkte nyligen united first på Embraer med 2+1 config tycker det är en rätt bra kompromiss och är ju bättre än 2+2 som de kör på de större planen om man åker ensam. Hur menar du att det skulle bli dyrt med sätesändring? Är väl att likställa en sån ”feature” med att boka fönster eller exit row och sen inte få det.
 
Fredah skrev:Kanske men då kan man ju aktivt välja att sitta ensam eller med sitt resesällskap. Åkte nyligen united first på Embraer med 2+1 config tycker det är en rätt bra kompromiss och är ju bättre än 2+2 som de kör på de större planen om man åker ensam. Hur menar du att det skulle bli dyrt med sätesändring? Är väl att likställa en sån ”feature” med att boka fönster eller exit row och sen inte få det.Klicka för att utvidga...
Går inte riktigt att jämföra med United first eftersom det är riktiga 2+1 stolar som är bredare I sig och gången går inte i centrum. Det är inte blockat säte. Om de faktiskt satte i större stolar vore det en helt annan sak, och skulle snabbt bli en ledande business produkt i Europa.



Om man anser det likvärdigt med att vika gång eller fönster håller jag med. Men eftersom poängen är att få blockat säte bredvid sig så tycker jag inte man kan göra den jämförelsen.



Jag står fast vid att det ärliga att göra när man har ekonomi seating med bättre service (ibland) är att sälja den som premium economy, inte som business.
 
mha321 skrev:...Jag står fast vid att det ärliga att göra när man har ekonomi seating med bättre service (ibland) är att sälja den som premium economy, inte som business.Klicka för att utvidga...
Speciellt när SAS satsar på att utöka flottan med E295, i vad det verkar en 136 sits one-class config, som börjar flyga för SAS om 2 år. Hela 'Nya business'-konceptet framstår som ogenomtänkt när nästan hälften av kortdistansflottan kommer att vara plan där man inte kan leverera konceptet.



Så ja, istället för att hitta kryptiska förklaringar om ugnar, "inrikes-flyg" som inte håller sig inom några erkända landgränser, flygtid 1:15 som ibland är för kort och ibland räcker bra för service och att de har ingen aning om rutten flygs med 2+2-plan eller 3+3 plan är den enda hederliga lösningen att man kommer ut med att man har business alternativt premuim ekonomi beroende på plan/rutt och att det syns i bokningen.



Kanske är det så att 'Nya business'-konceptet kommer att genomgå samma utveckling som 'Plus' gjorde de första åren. En snabb urvattning av innehållet samtidigt som man försöker hålla priset uppe. Och så slutar det med att när E295 kommer i drift så är ändå Business ungefär det samma som Plus och flygplantypen spelar ingen roll för vad man får.
 
Back
Top