Plusgrade: Rapportera dina bud

folo skrev:Korrekt, inga fler baspoäng. Du får bara poäng för Plus då.Uppgraderar du med pengar (oavsett om originalbiljetten är betald eller bonusbiljett) istället får du poäng efter en fast tabell: Se under SAS UPGRADE-rubriken här:https://www.sas.se/eurobonus/partners/flygbolag/scandinavian-airlines/Klicka för att utvidga...
Denna ändring skedde strax efter nyår och har i princip helt tagit kol på mina försök att uppgradera Go->Plus. Innan det uppgraderade jag gärna för poäng och pengar, på jobbresorna. Men som EBG+ så får man inget annat än typ matlådan och dryck för 600kr, och som EBD är det bara maten... Och sen försvann moroten att göra det för baspoäng.

Flyger jag privat så tar man kanske direkt Plus ifall prisskillnaden är 200-300kr, men annars nej.

Jannes skrev:Denna ändring skedde strax efter nyår och har i princip helt tagit kol på mina försök att uppgradera Go->Plus. Innan det uppgraderade jag gärna för poäng och pengar, på jobbresorna. Men som EBG+ så får man inget annat än typ matlådan och dryck för 600kr, och som EBD är det bara maten... Och sen försvann moroten att göra det för baspoäng.Flyger jag privat så tar man kanske direkt Plus ifall prisskillnaden är 200-300kr, men annars nej.Klicka för att utvidga...

Det har blivit mycket dåligt värde på short haul, ja. På longhaul är värdet bättre eftersom det där faktiskt är lite skillnad på klasserna.

Sträcka: CPH - IAD

Datum: 2022-10-04

Från kabinklass: SAS Plus (bonusresa)

Till kabinklass: SAS Business

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 35 000 poäng

Bud styrka: Medium

Eurobonusstatus: EB Silver

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 3 månader

Gick uppgradering igenom: Ja, 24h före avresa

Sträcka: MIA-ARN

Datum: 2022-10-07

Från kabinklass: Plus

Till kabinklass: Business

Bud: 40.000 EBP x4

Bid strength: Strong

Eurobonusstatus: EBD, EBG, EBS, EBB

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Tre månader

Gick uppgradering igenom: Ja, alla fyra uppgraderade. Tyvärr lyckades jag inte sova en blund ändå, trots enastående service vad gäller mat och dryck!

RimaZ skrev:Sträcka: MIA-ARNDatum: 2022-10-07Från kabinklass: PlusTill kabinklass: BusinessBud: 40.000 EBP x4Bid strength: StrongEurobonusstatus: EBD, EBG, EBS, EBBHur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Tre månaderGick uppgradering igenom: Ja, alla fyra uppgraderade. Tyvärr lyckades jag inte sova en blund ändå, trots enastående service vad gäller mat och dryck!Klicka för att utvidga...
Hur tidigt fick du veta?

Vi ska göra exakt samma resa 11/11 och även vi är EBD, EBG, EBS, EBB. Beläggningen är 50% i Business och plus är fullt...

SubArcticFlyer skrev:Hur tidigt fick du veta?Vi ska göra exakt samma resa 11/11 och även vi är EBD, EBG, EBS, EBB. Beläggningen är 50% i Business och plus är fullt...Klicka för att utvidga...
På pricken 24 timmar innan avgång plingade det till i telefonen!

På vägen dit blev vi inte uppgraderade och då fick man reda på det bara timmarna innan.

Sträcka: ARN-ORD

Datum: 2022-10-09

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 22500 poäng

Bid strength: Low

Eurobonusstatus: Diamond

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 1 månad

Gick uppgradering igenom: Ja, 6 timmar innan

Vad som var intresserant här var att minsta möjliga bud var 22000 poäng när jag har lagt budet, men den gick upp till 29000 poäng sista veckan innan avgång.

Ändå har mitt bud på 22500 gått igenom.

Sträcka: CPH-SFO

Datum: 2022-10-08

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 32000 poäng (min 22000)

Bid strength: Medium

Eurobonusstatus: Guld

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 1 dygn

Gick uppgradering igenom: Nej, fick veta 6 timmar innan.

Efterklok som jag är skulle jag nog gått lite högre i budet eftersom det bara fanns två platser lediga i Business när jag kollade precis före (och inga i Plus), så alla som ville ha någon uppgradering slogs om just de två platserna.

Är det förresten någon som sett något mönster mellan hur långt innan man lägger bud och framgång?

Sträcka: CPH - IAD

Datum: 2022-10-14

Från kabinklass: SAS Plus (F&F)

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 24 000 poäng

Bud styrka: Low

Eurobonusstatus: EB Diamond

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 3 månader

Gick uppgradering igenom: Ja, 24h och 10 minuter före avresa.

Plingade till i SAS-appen. Ingen annan avisering. Innan uppgraderingen fanns det 7 platser till försäljning. Efter uppgradering 0 platser. Planet verkar mer eller mindre smockfullt.

Sträcka: LAX-CPH

Datum: 2022-10-04

Från kabinklass: Ekonomi

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 4700 SEK x 2

Bid strength: Low

Eurobonusstatus: EBD + EBG

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 7 dygn, men uppdaterade budet från 4200 SEK till 4700 SEK 3 dygn innan.

Gick uppgradering igenom: Ja, 24 timmar innan resan

Går det att ångra en uppgradering? Jag vill lägga bud från mitt EB åt mig och tjejen men det är separata bokningar (då hon kunde boka Sas Ungdom).

- Säg att endast en av oss blir uppgraderade, behöver den ena sitta kvar där bak eller går det att ångra ett vunnet bud?

OttoFerdinand skrev:Går det att ångra en uppgradering? Jag vill lägga bud från mitt EB åt mig och tjejen men det är separata bokningar (då hon kunde boka Sas Ungdom).- Säg att endast en av oss blir uppgraderade, behöver den ena sitta kvar där bak eller går det att ångra ett vunnet bud?Klicka för att utvidga...
Från SAS T&C gällande upgrade.

Det är inte möjligt att avboka eller ändra din uppgradering när den har bekräftats. Ingen återbetalning av pengar/EuroBonus-poäng kommer att vara möjlig.

Sträcka: IAD - CPH

Datum: 2022-10-12

Från kabinklass: SAS Plus (bonusresa)

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 38 500 poäng

Bud styrka: Starkt

Eurobonusstatus: EB Silver

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 3 månader men uppdaterade och höjde budet ca 3 dagar före avresa.

Gick uppgradering igenom: Nej, ca 6h före avresa

Sträcka: ORD - CPH

Datum: 2022-10-15

Från kabinklass: SAS Plus

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 55000 poäng (minimum 24000)

Bud styrka: Starkt

Eurobonusstatus: Gold

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca en vecka före, höjde budet två dagar före

Gick uppgradering igenom: Ja, ca 6h före avresa

Fanns 0 resor tillgängliga i business på SAS egen hemsida två dagar före avresa, däremot hittade jag via sökmotorer att det fanns 3 business-resor att köpa via några onlineresebyråer.

Sträcka: ARN - EWR

Datum: 2022-10-21

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 3300 SEK (minimum 2700)

Bud styrka: Medium

Eurobonusstatus: Gold

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Månader, höjde budet en dag före avresa.

Gick uppgradering igenom: Ja, ca 6h före avresa.

Ursprungligen var minimumbudet 4500 SEK men som med någon vecka eller två innan avfärd helt plötsligt blev starkt då det nya minimumbudet blivit 2700kr. Enligt expertflyer återstår bara 3st säten kvar i business som är blockade.

Sträcka: CPH-LAX

Datum: 2022-10-22

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 22 000 poäng (minsta möjliga)

Bud styrka: Low

Eurobonusstatus: Diamond

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 26 timmar

Gick uppgradering igenom: Nej, ca 6h före avresa.

Tre timmar innan avgång fick jag mail om Courtesy Upgrade så dagen är räddad. Min första CU och troligtvis min sista hehe. Väldigt snällt av SAS att hellre uppgradera mig gratis istället för att ta min poäng.

mischadee skrev:Sträcka: CPH-LAXDatum: 2022-10-22Från kabinklass: SAS PlusTill kabinklass: SAS BusinessBud (ange poäng/pengar (valuta): 22 000 poäng (minsta möjliga)Bud styrka: LowEurobonusstatus: DiamondHur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 26 timmarGick uppgradering igenom: Nej, ca 6h före avresa.Tre timmar innan avgång fick jag mail om Courtesy Upgrade så dagen är räddad. Min första CU och troligtvis min sista hehe. Väldigt snällt av SAS att hellre uppgradera mig gratis istället för att ta min poäng.Klicka för att utvidga...
Hur såg beläggningen ut? Full C kabin?

Sträcka: ARN - MIA

Datum: 12 Oktober

Från kabinklass: Economy

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 35000

Bid strength: Medium

Eurobonusstatus: Basic

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2 veckor

Gick uppgradering igenom: Ja

14 Lediga när vi la bud

Sträcka: ARN - MIA