Plusgrade: Rapportera dina bud

Nypon skrev:Jag har en bonusresa bokad T/R CPH-LAX. Hittade business på vägen dit men ekonomi hem. Hur nära inpå flyget vet man hur många platser det finns att buda på?Klicka för att utvidga...
Det vet man inte. Däremot kan du ju se hur många platser SAS vill sälja men det behöver ju inte stämma överens med antalet lediga platser.

eddo skrev:Det vet man inte. Däremot kan du ju se hur många platser SAS vill sälja men det behöver ju inte stämma överens med antalet lediga platser.Klicka för att utvidga...
Tack, hittar dock inte det. Provade att välja 9 platser och det verkar gå att boka. Ingen aning om man kan se ifall det finns fler? Sorry för dumma frågor

Nypon skrev:Tack, hittar dock inte det. Provade att välja 9 platser och det verkar gå att boka. Ingen aning om man kan se ifall det finns fler? Sorry för dumma frågorKlicka för att utvidga...
Stämmer, säljs fler än 9 platser ser du inte antalet i bokningsflödet.

Sträcka: CPH-SFO

Datum: 2025-02-28

Från kabinklass: Plus

Till kabinklass: Business

Bud (ange poäng): 32002 p / pers (2 pers)

Eurobonusstatus: EBS

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Någon vecka innan

Gick uppgradering igenom: Ja, 6-7 timmar innan (när livebudgivning stängde). Hade plats 7-8 när livebudgivningen startade, ändrades till plats 4-5 utan att jag ändrat budet och slutligen gick det igenom.

Sträcka: IAD-CPH

Datum: 1 Mars 2025

Från kabinklass: SAS Go

Till kabinklass: SAS Plus

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 20500 poäng

Bid strength: Medium

Eurobonusstatus: EBD

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Cirka 4h innan.

Gick uppgradering igenom: Nej, besked kom 6 timmar innan avresa.

Trots 6 platser kvar i Plus efter att budgivningen stängt gick detta bid inte igenom.

Sträcka: CPH-IAD

Datum: 15 Mars 2025

Från kabinklass: SAS Plus

Till kabinklass: SAS Business

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 30377 poäng

Eurobonusstatus: EBG

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Cirka 3mån innan.

Gick uppgradering igenom: Ja, besked kom 6 timmar innan avresa.

Sträcka: LHR-ARN

Datum: 30/3-25

Bud (ange poäng/pengar (valuta): SEK600

Bid strength: Weak (lägsta möjliga)

Eurobonusstatus: EBB

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: Cirka 6 dygn före avresa.

Gick uppgradering igenom: Ja, besked 25 timmar före avresa.

Sträcka: CPH-ORD

Datum: 2 Maj 2025

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 41,100 poäng lägsta var 30k poäng

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 10 dagar.

Gick uppgradering igenom: Ja besked kom 27 timmar innan avresa.

Hemresa imorgon den 3e Maj får se om bud på 5100 SEK går igenom, lägsta bud är 3,850 SEK

Sträcka: ORD-CPH

Datum: 28/4

Från kabinklass: SAS Plus (friends and family)

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 28k = minimum bid

Bid strength: Weak

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: någon månad

Gick uppgradering igenom: Ja, besked ca 26 timmar innan avgång.

Seatmap visade fortsatt plus så jag kunde inte byta säte förrän ett par timmar efter att incheck hade öppnat.

Sträcka: HND - CPH

Datum: 29/4

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 25000

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 3 dygn före avresa.

Gick uppgradering igenom: Ja, besked 6 timmar före avresa.

Sträcka: HND - CPH

Datum: 29/4

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 48000

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 3 dygn före avresa.

Gick uppgradering igenom: Nej

Sträcka: CPH-SFO

Datum: 1 Maj 2025

Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 5,000 SEK där lägsta bud var 4,800 SEK eller 26,000 poäng

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: drygt en månad innan

Gick uppgradering igenom: Ja, (besked kom ca 27 timmar innan avresa)

Värt att notera är att min grace period som EBD tog slut den 30/4 (dvs den dagen jag blev uppgraderad) och att jag from 1/5 (dvs resdagen) är EBG. Bör inte ha spelat in tänker jag

Hemresa sker den 4:e maj och lägsta bud är 3,980 SEK eller 26,000 poäng. Avser inte att buda om inte eventuell live-budgivning är på lägre nivåer

nissefalk skrev:Sträcka: CPH-ORDDatum: 2 Maj 2025Från kabinklass:SAS PlusTill kabinklass: SAS BusinessBud (ange poäng/pengar (valuta)): 41,100 poäng lägsta var 30k poängBid strength: MediumEurobonusstatus:EBGHur långt i förväg anmälde du om uppgradering: ca 10 dagar.Gick uppgradering igenom: Ja besked kom 27 timmar innan avresa.Hemresa imorgon den 3e Maj får se om bud på 5100 SEK går igenom, lägsta bud är 3,850 SEKKlicka för att utvidga...
Även hemresans bud på 5100 kr gick igenom fick notis när jag stod i immigration kön igår vilken tog nästan 45 minuter....

Sträcka: ORD- CPH

Datum: 3 Maj

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 5,100 SEK

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 11 dagar

Gick uppgradering igenom:
Ja, besked 26 timmar innan avresa.

Sträcka: CPH-ORD

Datum: Maj

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 35k poäng

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2 dagar

Gick uppgradering igenom:
Ja, besked 26 timmar innan avresa.

Sträcka: JFK-CPH

Datum: Maj

Bud (ange poäng/pengar (valuta): 49100/pp

Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 4h 10min

Gick uppgradering igenom: Ja, live bidding, strax efter 4h gränsen

Otroligt oklart vad EBD gav för effekt, då live budgivning inte verkade ge mig min ”30%” effekt för att få position 1, utan jag var tvungen att buda i råa poäng den summan som hävdades vara högsta bud.

Men verkade vara som att position räknades enligt antal platser i högsta budet, dvs inte möjligt att buda till position 2

SAS måste gå ut med tydligare regler för live bidding.

Jannes skrev:SAS måste gå ut med tydligare regler för live biddingKlicka för att utvidga...
Otydligheten är ju i allra högsta grad medveten för att få folk att bjuda högre för säkerhets skull. Som du själv visar på i detta fall så fungerar det. Det finns med andra ord ingen anledning för sas att ändra...

mha321 skrev:Otydligheten är ju i allra högsta grad medveten för att få folk att bjuda högre för säkerhets skull. Som du själv visar på i detta fall så fungerar det. Det finns med andra ord ingen anledning för sas att ändra...Klicka för att utvidga...
Absolut, men känns ju lite dåligt att en tydligt utskriven status-förmån inte efterföljs.

Jannes skrev:Absolut, men känns ju lite dåligt att en tydligt utskriven status-förmån inte efterföljs.Klicka för att utvidga...
Den kan mycket väl efterföljas utan att du ser det genom att det högsta bud du ser kan ha räknats om utifrån din status. På samma sätt som det högsta bud du ser egentligen kan vara ett cash-bud som SAS räknar om till poäng enligt någon hemlig beräkningsmodell.

Om så är fallet vet jag såklart inte men hela grejen med livebudgivning är ju framtagen för att vara så luddig som möjligt.

En liten datapunkt, tydlig i sin otydlighet.

Flyger om en stund från EWR till ARN. Jag hade budat 23000 från PE till C och igår kom ett mejl med info om att en auktion startat. Jag låg på plats 8 och ledande bud var 120048 poäng.

Strax efter så fick jag ett mejl där man klargjorde att jag låg under minsta möjliga budnivå, den var nu 35000.

Genom att provboka såg jag i torsdags att det var ett näst intill fullt plan, sånär som på 2 lediga ekonomiplatser. Av denna anledning så gjorde jag ingenting.

Nyss plingade det till i mobilen, jag hade vunnit uppgradering, med mitt bud på 23000.

Fredde_G skrev:En liten datapunkt, tydlig i sin otydlighet.Flyger om en stund från EWR till ARN. Jag hade budat 23000 från PE till C och igår kom ett mejl med info om att en auktion startat. Jag låg på plats 8 och ledande bud var 120048 poäng.Strax efter så fick jag ett mejl där man klargjorde att jag låg under minsta möjliga budnivå, den var nu 35000.Genom att provboka såg jag i torsdags att det var ett näst intill fullt plan, sånär som på 2 lediga ekonomiplatser. Av denna anledning så gjorde jag ingenting.Nyss plingade det till i mobilen, jag hade vunnit uppgradering, med mitt bud på 23000.Klicka för att utvidga...
När jag läser din datapunkt så är det väldigt uppenbart att budgivningen måste vara ett enda bluff och båg så det står härliga till.

Det finns ett bud som är ca 97.000 poäng högre än ditt. Varför vann inte det budet kan man ju börja fråga sig??

Vad hände med dom 7 som hade högre bud än du och varför vann inte någon av dom kan man ju undra över hur mycket som helst.

Sen helt plötsligt har allt ovanstående försvunnit och man försöker med alla möjliga medel mjölka en på mer poäng i ett nytt mail.

Jag är ingen matematiker men i detta fallet behövs inga knän alls för att komma fram till vad detta upplägget går ut på.

Vad är egentligen chansen att alla 7 som hade högre bud där en uppenbarligen bjudit mer än vad en poängresa i normala fall kostar blivit uppgraderade??

E.K skrev:När jag läser din datapunkt så är det väldigt uppenbart att budgivningen måste vara ett enda bluff och båg så det står härliga till.Det finns ett bud som är ca 97.000 poäng högre än ditt. Varför vann inte det budet kan man ju börja fråga sig??Vad hände med dom 7 som hade högre bud än du och varför vann inte någon av dom kan man ju undra över hur mycket som helst.Sen helt plötsligt har allt ovanstående försvunnit och man försöker med alla möjliga medel mjölka en på mer poäng i ett nytt mail.Jag är ingen matematiker men i detta fallet behövs inga knän alls för att komma fram till vad detta upplägget går ut på.Vad är egentligen chansen att alla 7 som hade högre bud där en uppenbarligen bjudit mer än vad en poängresa i normala fall kostar blivit uppgraderade??Klicka för att utvidga...
Jag gillar inte heller livebudgivningen men det finns en enkel lösning - bestäm dig innan vad du är villig att betala för uppgradering och håll dig till det, dvs dras inte med i någon budgivningshets.

Själv budar jag oftast strax över minimum och aldrig mer än vad det skulle kostat att uppgradera på flygplatsen. Har själv varit med om att bud går igenom trots att vi hade plats 8-9 vid livebudgivning och budet låg under minimigränsen. Huruvida det fanns så många tomma platser i C vet jag inte men SAS ville dagarna innan bara sälja 7 platser i Business.

Back