Poängintjäning vid cancellering long-haul

dhxsthlm

New member
Hej,



Min flight från Shanghai-Köpenhamn-Stockholm i Plus blev cancellerad pga väder och blev istället ombokad med Aeroflot via Moskva.



Har rett ut situationen delvis med SAS och får 400Euro i kompensation.



Men däremot verkar det vara något lurt med poängintjäningen? Fick svar från SAS support att jag ska registrera ärendet hos ebretro, som har meddelat efter lång svarstid att



"Please note that SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc."



Är inte riktigt redo att acceptera detta, spec eftersom att SAS support har sagt till mig i tel att jag ska få poängen för PLUS för resan som blev inställd.



Vad gäller? Har ni varit med om liknande? Dela gärna med er hur det slutade.



(Är EBD, inte för att det spelar någon roll i detta fall.)
 
DHXSTHLM skrev:Hej,Min flight från Shanghai-Köpenhamn-Stockholm i Plus blev cancellerad pga väder och blev istället ombokad med Aeroflot via Moskva.Har rett ut situationen delvis med SAS och får 400Euro i kompensation.Men däremot verkar det vara något lurt med poängintjäningen? Fick svar från SAS support att jag ska registrera ärendet hos ebretro, som har meddelat efter lång svarstid att"Please note that SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc."Är inte riktigt redo att acceptera detta, spec eftersom att SAS support har sagt till mig i tel att jag ska få poängen för PLUS för resan som blev inställd.Vad gäller? Har ni varit med om liknande? Dela gärna med er hur det slutade.(Är EBD, inte för att det spelar någon roll i detta fall.)Klicka för att utvidga...




Har SAS supporten sagt att du ska få poängen för plus hela vägen så tycker jag att du ska fortsätta ligga på, tror dock att det kan bli svårt att få rätt.



Vilken klass fick du när du blev ombokad till Aeroflot?
 
Om man krediterar till EB och blir omroutad av SAS är väl det normala att man kan begära att få poäng för orginal-rutten. Jag har inte hört att det inte skulle gälla vid väderproblem.



Frågan är, vart var det dåligt väder igår? Om Aeroflot kunde flyga så antar jag att det inte var i PVG eller på ARN utan att det måste ha varit i CPH. Det tycker jag låter lurt...
 
DHXSTHLM skrev:Hej,Min flight från Shanghai-Köpenhamn-Stockholm i Plus blev cancellerad pga väder och blev istället ombokad med Aeroflot via Moskva.Har rett ut situationen delvis med SAS och får 400Euro i kompensation.Men däremot verkar det vara något lurt med poängintjäningen? Fick svar från SAS support att jag ska registrera ärendet hos ebretro, som har meddelat efter lång svarstid att"Please note that SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc."Är inte riktigt redo att acceptera detta, spec eftersom att SAS support har sagt till mig i tel att jag ska få poängen för PLUS för resan som blev inställd.Vad gäller? Har ni varit med om liknande? Dela gärna med er hur det slutade.(Är EBD, inte för att det spelar någon roll i detta fall.)Klicka för att utvidga...


Jag hamnade i exakt samma situation som du för ett tag sedan. Var också extremt skeptiskt till att ta det hela genom ebretro, som är någon form av utlandsbaserad EB filial.



Ett väldigt beklagande och detaljerat brev ledde till en månads väntan samt en påminnelse med samma brev, varpå veckan efter var poängintjäningen rättad utan problematik till SAS original.



Som vanligt får du räkna med sas 5 veckors marginal men poängen har de all möjlighet i världen att gå in och kreditera rätt efteråt.
 
@Andreas Palmgren jag blev reroutad i Economy class

@agehall det var i PVG som det var dåligt väder. och över 200 inställda flyg. ett plan lyfte, o det var Aeroflot. "russian planes, good quality" fick jag höra vid incheckningen (jag tror jag skrev detta i en annan tråd också, tyckte att det var lustigt).



Så jag ska alltså ligga på tycker ni?
 
Voyageur skrev:Jag hamnade i exakt samma situation som du för ett tag sedan. Var också extremt skeptiskt till att ta det hela genom ebretro, som är någon form av utlandsbaserad EB filial.Ett väldigt beklagande och detaljerat brev ledde till en månads väntan samt en påminnelse med samma brev, varpå veckan efter var poängintjäningen rättad utan problematik till SAS original.Som vanligt får du räkna med sas 5 veckors marginal men poängen har de all möjlighet i världen att gå in och kreditera rätt efteråt.Klicka för att utvidga...




Jag gör som så att jag ligger på och ska även trolla fram en god portion tålamod och skippa EBRETRO (som jag också tycker är ett skämt).
 
Inte nog med att du blev reroutad du blev ju dessutom nedgraderad. Hoppas det löser sig på bästa sätt
 
Agehall har rätt! Får du ingen hjälp så inboxa mig med detaljer på din bokning så tar jag ett snack med min kontakt på EB.
 
Det du ska göra är:



1. Om EBretro säger nej, skriv till EBD-supporten

2. Hänvisa till SAS egen information: http://www.flysas.com/templates/FlexiblePage.aspx?id=217777

Points for cancelled flights

If you are involuntarily re-accommodated from SAS to another airline or other means of transport, you may request your points for your original flight itinerary.
 
travelmode skrev:EBretro verkar kunna ta allt mellan 3-6 veckor har jag fått höra och man får inte ens ett ärendenummer...Klicka för att utvidga...


När jag fyllt i formuläret för att retroregistrera poäng har jag alltid fått svar inom allt från några minuter till 2 dagar.

Vid ett tillfälle fick jag svar efter 10 minuter att bokningsklassen inte berättigade till poäng (hade flugit Lufthansa) och att jag därför fick avslag.

De hade fel (så klart) så jag mailade till den epostadress som stod angiven i svaret. Jag fick svar och mina poäng inom en vecka, vilket är den längsta tiden jag någonsin fått vänta på retroregistrerade poäng.
 
ResenärenLars skrev:När jag fyllt i formuläret för att retroregistrera poäng har jag alltid fått svar inom allt från några minuter till 2 dagar.Vid ett tillfälle fick jag svar efter 10 minuter att bokningsklassen inte berättigade till poäng (hade flugit Lufthansa) och att jag därför fick avslag.De hade fel (så klart) så jag mailade till den epostadress som stod angiven i svaret. Jag fick svar och mina poäng inom en vecka, vilket är den längsta tiden jag någonsin fått vänta på retroregistrerade poäng.Klicka för att utvidga...


Vilken mailadress ska man använda?
 
Jag blev reroutad med Qatar till Hong Kong. Efterregistrering var inga problem och skedde ganska snabbt.
 
palmen skrev:Haft ärende nu med dom och fått svar inom någon dagKlicka för att utvidga...
Va, jag väntar fortfarande sedan mitt mail för över 1 månad sedan... Kanske dags för mig att fråga lite...
 
Von Wiffen skrev:Va, jag väntar fortfarande sedan mitt mail för över 1 månad sedan... Kanske dags för mig att fråga lite...Klicka för att utvidga...
Jag skulle skicka in igen i så fall, blir ju inte jätteförvånad om de lyckats "slarva bort" någons ärende. Så lång tid ska det inte ta för någon.
 
Back
Top