Preclearance på Arlanda?

Vi kan ha olika uppfattningar om detta, men jag är för pre-clearance. Jag förflyttar hellre problemet till att stå i kö på Arlanda istället för att stå i kö på någon flygplats i USA efter 9 timmars flygning när man är trött och vill lämna flygplatsen så snabbt som möjligt.
 
Alf skrev:Vi kan ha olika uppfattningar om detta, men jag är för pre-clearance. Jag förflyttar hellre problemet till att stå i kö på Arlanda istället för att stå i kö på någon flygplats i USA efter 9 timmars flygning när man är trött och vill lämna flygplatsen så snabbt som möjligt.Klicka för att utvidga...


Absolut kan man ha olika uppfattningar!



Jag är glad så länge vi slipper ett område med oklart juridiskt läge, med beväpnad personal som inte lyder under svensk lag och där man kan ställas inför rätta i en amerikansk domstol om de tycker så. Dessutom blir någon som inte blir insläppt i USA avreselandets problem helt plötsligt. Dessutom ska värdlandet stå för alla kostnader.



Dessutom så kommer det garanterat orsaka köer, passagerare som fastnar i loungefria/sittplatsfria områden och liknande. Detta staplas då ovanpå EUs gränskontroller. Det finns berättelser om detta i diverse bloggar.



Så tack men nej tack.
 
Håller helt med. Och köer vid ankomst i USA för svenskar med esta tycker jag inte är något jätte problem på de flesta ställen nuförtiden - det har blivit mycket mindre dåligt. Och det är ju garanterat mer bemanning I köerna på USA sidan så sannolikheten för att den totala kötiden går upp är ju hög - men visst hamnar den i andra änden.



Däremot om vi kunde gå vara med i Global Entry så vore det en helt annan sak. Men det fick vi ju inte förut heller och den nuvarande amerikanska administrationen lägger väl inte till någon alls nu..
 
mha321 skrev:Håller helt med. Och köer vid ankomst i USA för svenskar med esta tycker jag inte är något jätte problem på de flesta ställen nuförtiden - det har blivit mycket mindre dåligt.Klicka för att utvidga...
Slumpmässigt skulle jag säga, landar ett par plan ifrån ett land som kräver visum tar det tid.

Jag har även varit med om kort kö, men där någon framför tog säkert 20 minuter att gå igenom.



Pre-clearance är bra om man slipper tull och säkerhetskontroll, på EWR måste buss fixas mellan B och C, för flytt till C kan vi glömma.
 
Canadien skrev:Men de hamnar ju inte vid ESTA-automaterna / ESTA-kön?Klicka för att utvidga...
Jag har inte använt apparaterna, alltid blivit hänvisad till vanliga kö, men det är kanske bättre, vad vet jag.

Kanada flygen ankommer till A när jag tänker efter? Kanske ett alternativ.



Inget av alternativen lär hända oavsett tror jag.
 
Crater skrev:Jag har inte använt apparaterna, alltid blivit hänvisad till vanliga kö, men det är kanske bättre, vad vet jag.Kanada flygen ankommer till A när jag tänker efter? Kanske ett alternativ.Inget av alternativen lär hända oavsett tror jag.Klicka för att utvidga...
Om det skulle bli pre clearance på Arlanda så kommer de garanterat byta terminal. Hela poängen med det är ju att man ankommer på inrikes terminalen (på samma sätt som flygen från Kanada tex)
 
mha321 skrev:Om det skulle bli pre clearance på Arlanda så kommer de garanterat byta terminal. Hela poängen med det är ju att man ankommer på inrikes terminalen (på samma sätt som flygen från Kanada tex)Klicka för att utvidga...
Hur vet du det?, hoppas kan man ju.

Visst det vore hela vinsten att slippa säkerhetskontrollen, största fördelen, annars kan det vara tycker jag.

C är väl uteslutet gissar jag.
 
Crater skrev:Hur vet du det?, hoppas kan man ju.Visst det vore hela vinsten att slippa säkerhetskontrollen, största fördelen, annars kan det vara tycker jag.C är väl uteslutet gissar jag.Klicka för att utvidga...
Vilken terminal det blir kan jag inte säga något om. Men B har så vitt jag vet inget inrikes. Och USA är kinkigare på att blanda inrikes och utrikes ankomst än Arlanda.



Men visst, det kunde ju bli B och buss till inrikes terminal.
 
Crater skrev:Hur vet du det?, hoppas kan man ju.Visst det vore hela vinsten att slippa säkerhetskontrollen, största fördelen, annars kan det vara tycker jag.C är väl uteslutet gissar jag.Klicka för att utvidga...
Ingen vet men det borde bli så med preclearance. Flyg från Shannon t ex hamnar på inrikes eftersom de redan är clearade, det är ju liksom hela vitsen med pre clearance, så att man lätt kan byta till inrikes anslutning i US utan tull och säkerhetskontroll.



Men nuförtiden med automaterna har preclearance till stor del spelat ut sin roll. Skulle bara sparat kanske 10-15 min i genomsnitt, inklusive terminalbyte på mina senaste 8-10 resor till USA ifall det funnits preclearance på Arlanda. Och om jag då tvingas vara på Arlanda en timme tidigare än normalt och inte kunnat sitta i loungen fram till 45min innan avgång utan fått traska 1.30 innan avgång mot preclearance så är den tidsvinsten redan uppäten med råge.
 
I Miami och Los Angeles har det i alla fall funkat utmärkt för mig, så jag ser inte heller något behov av pre-clearance. Har bara dock bara upplevt USA efter införandet av ESTA-maskinerna, så situationen var säkert helt annorlunda tidigare.



Å andra sidan kanske pre-clearance underlättar för personer med dåliga/inga kunskaper i engelska, så det kanske är motiverat trots allt.
 
Bankiren skrev:Å andra sidan kanske pre-clearance underlättar för personer med dåliga/inga kunskaper i engelska, så det kanske är motiverat trots allt.Klicka för att utvidga...
Nej, det har ingen betydelse om du preclearar på Irland, i Kanada, i UAE eller i Sverige. Personalen är amerikansk och vägrar prata med dig om du bräker på Gaelic, Quebecois, Arabiska eller Småländska. Spanska kan nog funka dock.



Det är bara en förflyttning av den amerikanska gränskontrollen m h a amerikansk personal, inte ett överlåtande av gränskontroll till Sverige.



Preclearance Locations | U.S. Customs and Border Protection
 
Jo, men ska du vidare med United (Star) kan det vara en fördel med pre clearence.

Men terminal C kan vi glömma, därför faller alltihop.



Intressant att ni har så snabba säkerhetskontroller, själv har jag missat anslutningar pga dem.

Jag har haft maximal otur kanske när jag kommit till EWR, måste vara så.
 
Crater skrev:Jo, men ska du vidare med United (Star) kan det vara en fördel med pre clearence.Men terminal C kan vi glömma, därför faller alltihop.Intressant att ni har så snabba säkerhetskontroller, själv har jag missat anslutningar pga dem.Jag har haft maximal otur kanske när jag kommit till EWR, måste vara så.Klicka för att utvidga...
På EWR kan man lätt fastna i 1h om man har otur, med tur är man igenom på någon minut. Jag har varit med om båda scenarion
 
palmen skrev:På EWR kan man lätt fastna i 1h om man har otur, med tur är man igenom på någon minut. Jag har varit med om båda scenarionKlicka för att utvidga...
Mitt rekord är drygt 2 h i C:s säkerhetskontroll, det var kö nedanför rulltrappan, nästan ut på gatan.

Men okej det var extremt, enda gången jag sett dem leda folk förbi bodyscannarna.

En minut, det måste ju vara något slags rekord åt andra hållet.
 
Canadien skrev:Nej, det har ingen betydelse om du preclearar på Irland, i Kanada, i UAE eller i Sverige. Personalen är amerikansk och vägrar prata med dig om du bräker på Gaelic, Quebecois, Arabiska eller Småländska. Spanska kan nog funka dock.Det är bara en förflyttning av den amerikanska gränskontrollen m h a amerikansk personal, inte ett överlåtande av gränskontroll till Sverige.Preclearance Locations | U.S. Customs and Border ProtectionKlicka för att utvidga...


Tänkte att man kanske har lättare för att få hjälp med tolkning etc.
 
Canadien skrev:Ingen vet men det borde bli så med preclearance. Flyg från Shannon t ex hamnar på inrikes eftersom de redan är clearade, det är ju liksom hela vitsen med pre clearance, så att man lätt kan byta till inrikes anslutning i US utan tull och säkerhetskontroll.Men nuförtiden med automaterna har preclearance till stor del spelat ut sin roll. Skulle bara sparat kanske 10-15 min i genomsnitt, inklusive terminalbyte på mina senaste 8-10 resor till USA ifall det funnits preclearance på Arlanda. Och om jag då tvingas vara på Arlanda en timme tidigare än normalt och inte kunnat sitta i loungen fram till 45min innan avgång utan fått traska 1.30 innan avgång mot preclearance så är den tidsvinsten redan uppäten med råge.Klicka för att utvidga...


Automaterna är bra men kan vara frustrerande när man får det fina krysset utan att riktigt veta varför. Tror inte att jag ännu lyckats använda en automat med framgång och då beror det inte på några "säkerhetsproblem" eller liknande (även efter att ha fått kryss brukar frågor i den vanliga kontrollen utebli).



Kanada har dock fått till en bra lösning med sitt automatsystem: Alla resenärer kan lägga in sina uppgifter i appen (alltså inte som USAs s.k Mobile Passport som har rejäla begränsningar) och sedan när man landar skickar man in dessa och får en kod som man sedan scannas av automaten som tar bild, skriver ut ett kvitto och sedan går man till en kontroll som i de flesta fall går på sekunder (lämna kvitto och vidare ut). OM det skulle finnas frågor (t.ex om man stannar länge i landet) hänvisas man till den "vanliga" kontrollen som ändå flyter på eftersom automaterna tagit över det mesta.



Dock kan man också argumentera att automaterna kan användas vid pre-clearance, d.v.s även om dessa finns är det ändå fördelaktigt att kunna klara av formaliteterna vid avresan såvida det inte utvecklas rutiner för att underlätta sådant som utrikes-utrikestransfer. I vissa fall är ju problemet i USA att flygplatserna saknar airside transfer mellan terminalerna, d.v.s man MÅSTE gå via landside och således passera tull/immigration ÄVEN om man inte skall stanna i landet utan bara byta från terminal A till B.



Således skulle följande förbättringar vara bra:



1. Samma automatsystem som i Kanada, alltså alla kan använda appen, lägga in uppgifter i den, skicka in dessa när man landat, få kod, scanna kod, ta bild och fingeravtryck på automaten och vidare.

2. Airside transfer mellan utrikesterminalerna, alltså att man INTE måste gå landside för att byta terminal vid byte mellan utrikesflighter - således när man INTE stannar i USA.

3. Om man får det berömda krysset i automaten överförs den lämnade informationen automatiskt till immigration officer, alltså att det tagna fingeravtrycket och fotot samt lämnad info i appen kommer upp på dennes skärm när passnumret matas in eller scannas vid maskinavläsning (detta skulle dels underlätta för denne, dels öka säkerheten).



Detta skulle definitivt kunna göra det smidigare och behovet av pre-clearance minska. Sedan skulle man också kunna önska förbättringar vid deras land crossings också, det kan vara ett helt företag med lååååång väntan för en liten biltur från Vancouver till Bellingham och värre blir det nu när BC legaliserar cannabis. Då är nämligen "allt" misstänkt.



Det skulle ju vara bra att ha en liknande lösning med automater och tullblankett etc via appen även när man åker bil över gränsen. Som det är idag har man två alternativ: Vanlig kö eller Nexus, det sistnämnda är så pass begränsat att i princip alla bilar är fast i den långsamma standardkön.



Ibland får jag en känsla av att USA är lite ambivalent i sin inställning till inresa i landet (det finns ju även flera skräckhistorier kring hur det inte fungerar när kryssningsfartyg anländer där även medborgarna kan stå i timmar i kö för att komma igenom processen).
 
Ang. "X:et" på utspottade formuläret från "Immigrationsautomaten" vid ankomst. Ifall en svensk, tex, som har ESTA och passet har mindre giltighetstid än 6 månader, så blir det ett "X"...
 
STO-ARN skrev:Ang. "X:et" på utspottade formuläret från "Immigrationsautomaten" vid ankomst. Ifall en svensk, tex, som har ESTA och passet har mindre giltighetstid än 6 månader, så blir det ett "X"...Klicka för att utvidga...
Inte nödvändigtvis.
 
Back
Top