Problem i flygtrafiken

Andreas Palmgren skrev:Uppdatera oss gärna om de höll planet åt er eller hur det gick för er..Klicka för att utvidga...


Magnus kommer seg nok med flyet, siden SK407 landet 18:09 i CPH og avgangen på 997 til PVG er satt til 18:45. Men, Skillsen på SK431 har nok ikke sjans å komme med, for ihht Swedavia har ikke flyet tatt av fra Göteborg enda. "Omedelbar avgang", med andre ord er de ikke i Køben før tidligst om ~1 time. Det blir hotellnatt, med mindre det er noen ombookingsmuligheter via Lufthansa etc.
 
Aurora skrev:Det skal jammen ikke mye til for å slå ut hele Sverige da....Homepage | NOAA / NWS Space Weather Prediction CenterHvorfor er ikke Norge berørt? Har Sverige dårligere radarer enn Norge? Finland?Klicka för att utvidga...



Nemo skrev:@Aurorakanske kan det här bättre, men var skulle "solstormen" vara i de data som existerar omkring kl 1600 CET 04NOV2015Känns som en dålig undanflykt för ett icke-redundant radarsystem.Visa bifogad bild 43671..Visa bifogad bild 43672Klicka för att utvidga...


Enligt Solflamma slog ut flygtrafiken | Nyheter | Aftonbladet har det av Lunds universitet observerats en "solflamma" ungefär samtidigt som skulle kunna ha med saken att göra. Den stora frågan är dock varför enbart det här radarsystemet påverkats? Södra Sverige är fullt med elektronik som borde kunna slås ut temporärt åtminstone om det vore fråga om en solstorm.
 
Sitter på PVG planet nu från CPH...

Optiontown är dock ett mysterium för mig, fick avslag på både business och plus fast långt ifrån fullt enligt flygvärdinnan...

Verkar dock få sätet bredvid tomt iallafall
 
Det blev en liten cirkel över Danmark med min AMS-LPI-tur. Kaptenen hade först ingen mer information än att luftrummet över Sverige var stängt. Sedan återkom han med att radarn inte fungerade. När vi sedan flög in över Sverige så var Arlanda en möjlig destination, för Linköping var fortfarande stängd då.
 
mjulven skrev:EnligtSolflamma slog ut flygtrafiken | Nyheter | Aftonbladethar det av Lunds universitet observerats en "solflamma" ungefär samtidigt som skulle kunna ha med saken att göra. Den stora frågan är dock varför enbart det här radarsystemet påverkats? Södra Sverige är fullt med elektronik som borde kunna slås ut temporärt åtminstone om det vore fråga om en solstorm.Klicka för att utvidga...


Fattar det bare inte. Her har du et enklere og "live" magnetometer fra Svalbard:



Veldig stille og rolig mellom 15-16....



Men det er klart, det er enkelt for LFV å bruke begrepet solstorm - for de fleste høres det stort, eksotisk og skremmende ut.



EDIT: Bc.se lar meg ikke legge ut en simpel .html link, I have no idea why.
 
Skillsen skrev:@M@GNÜSKan du hålla planet till PVG... Sitter på GOT och väntar på att lyfta... Vill gärna med det planet....Klicka för att utvidga...



Aurora skrev:Magnus kommer seg nok med flyet, siden SK407 landet 18:09 i CPH og avgangen på 997 til PVG er satt til 18:45. Men, Skillsen på SK431 har nok ikke sjans å komme med, for ihht Swedavia har ikke flyet tatt av fra Göteborg enda. "Omedelbar avgang", med andre ord er de ikke i Køben før tidligst om ~1 time. Det blir hotellnatt, med mindre det er noen ombookingsmuligheter via Lufthansa etc.Klicka för att utvidga...
@Skillsen Hur gick det?



Sista *A till PVG från Europa är LH726 MUC-PVG. Sista LH-connections dit gick 18:55 från både CPH/GOT, men det går en SAS flight CPH-MUC 19:55-21:30, vilket innebär endast 30min byte. Tveksamt om de går med på det, men det tror jag är sista chansen utan att gynna Hilton.
 
olo skrev:@SkillsenHur gick det?Sista *A till PVG från Europa är LH726 MUC-PVG. Sista LH-connections dit gick 18:55 från både CPH/GOT, men det går en SAS flight CPH-MUC 19:55-21:30, vilket innebär endast 30min byte. Tveksamt om de går med på det, men det tror jag är sista chansen utan att gynna Hilton.Klicka för att utvidga...


Vad säger Eu reglerna om kompensation vid sådana här tillfällen? Kan det anses som ett naturfenomen?
 
Andreas Palmgren skrev:Vad säger Eu reglerna om kompensation vid sådana här tillfällen? Kan det anses som ett naturfenomen?Klicka för att utvidga...
Svårt att se att du skulle få ut något. Det är ju antingen naturen eller åtminstone ATC, och helt utanför flygbolagets kontroll. Båda är väl undantagna...
 
Enligt Svdblev hela Landvetter strömlöst samt att "till och med telefonsamtalet bröts" enligt artikeln.

Oklart hur en solstorm skulle orsakat det. Någon som satt på Landvetter då?
 
tob skrev:EnligtSvdblev hela Landvetter strömlöst samt att "till och med telefonsamtalet bröts" enligt artikeln.Oklart hur en solstorm skulle orsakat det. Någon som satt på Landvetter då?Klicka för att utvidga...


Satt på Landvetter då. Strömmen gick flera gånger, även mobilnät slogs ut... Märklig känsla! Det gick utrymmningslarm oxå. Det gjorde att många gick ut..
 
3ggr strömavbrott som väl varade ett par minuter per tillfälle, mobilnät funkade dock bra för mig. (Jobbar på Landvetter fpl) det mesta slogs som sagt ut och ledde väl till att många utrymmde terminalen vilket skapat största bekymren för avgående flyg från 1630 och framåt (tillsammans med "solstormen....)
 
olo skrev:@SkillsenHur gick det?Sista *A till PVG från Europa är LH726 MUC-PVG. Sista LH-connections dit gick 18:55 från både CPH/GOT, men det går en SAS flight CPH-MUC 19:55-21:30, vilket innebär endast 30min byte. Tveksamt om de går med på det, men det tror jag är sista chansen utan att gynna Hilton.Klicka för att utvidga...


Det blev via PEK för min del. Fick även uppgradering till plus...
 
Nu tar en rymdfysiker och ifrågasätter att det var en solstorm. Argumenten är bland annat att det inte drabbade någon annan anläggning i närheten (@Aurora sade det redan för två dagar sedan) eller att det inte var någon riktig solstorm (som jag visade med data). Får se om Luftfartsverket lyssnar på någon som faktiskt jobbar med solstormar.



"Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstopp

Publicerat kl 03.19 151106

Under onsdagen lamslogs flygtrafiken i stora delar av landet. Orsaken uppgavs var problem med radarövervakningen orsakades av en solstorm. Men rymdforskare är tveksamma till att det var orsaken.

– Det som talar emot är att det bara drabbade Sverige och att det inte var en stor rymdväderhändelse, den var ganska medioker, även om vissa aspekter var ovanliga, säger U.B. rymdfysiker på Institutet för rymdfysik, IRF, i Kiruna."


Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstopp - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
 
Nemo skrev:Nu tar en rymdfysiker och ifrågasätter att det var en solstorm. Argumenten är bland annat att det inte drabbade någon annan anläggning i närheten (@Aurorasade det redan för två dagar sedan) eller att det inte var någon riktig solstorm (som jag visade med data). Får se om Luftfartsverket lyssnar på någon som faktiskt jobbar med solstormar."Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstoppPublicerat kl 03.19 151106

Under onsdagen lamslogs flygtrafiken i stora delar av landet. Orsaken uppgavs var problem med radarövervakningen orsakades av en solstorm. Men rymdforskare är tveksamma till att det var orsaken.

– Det som talar emot är att det bara drabbade Sverige och att det inte var en stor rymdväderhändelse, den var ganska medioker, även om vissa aspekter var ovanliga, säger U.B. rymdfysiker på Institutet för rymdfysik, IRF, i Kiruna."
Forskare tveksam till solstorm som orsak till flygstopp - Nyheter (Ekot) | Sveriges RadioKlicka för att utvidga...


Det är som vanligt problemet vid felsökning. Om man hör hovslag bör man antaga att det är hästar i närheten, inte Zebror. Det vore minst sagt intressant om någon släppte en uppföljande rapport om detta vid något tillfälle. Jag delar din uppfattning om att om det hade varit en solstorm så bordebetydligt mer elektronik ha påverkats och inte bara det på Landvetter.
 
Back
Top