Qatar Airways - Ny webbsida om Boeing 787 Dreamliner

Qatar Airways kommer att operera Boeing B787 till London Heathrow dagligen fr o m 2012-DEC-13.



Fr o m 2012-DEC-13



1234567


QR75


Doha 06:25 - London LHR 11:05 787




1234567


QR76


London LHR15:05 - Doha 00:45+1 787



(Källa: QATAR Airways to Launch Boeing 787 Service to London from mid-Dec 2012 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates)




BusinessClass.se har testar Qatar Airways nya Business class stolar som installeras till bl a Boeing B787.


Här kan ni läsa om artikeln. BusinessClass.se testar Qatar Airways nya business class stol



5961d1331319630-img_9167.jpg




(Foto av Jacob)
 
Enligt Airlineroute.net, kommer Qatar Airways att använda Boeing B787 plan till London LHR, Zurich, Frankfurt och Munchen.



Tidtabell till/från London LHR och Zurich är laddade.



Doha - London LHR

Fr o m2012-DEC-13



1234567

QR75

Doha 06:40 - London LHR 12:00 788



1234567

QR76

London LHR16:00 - Doha 00:45+1 788​



Doha - Zurich

Fr o m2013-MAR-31



1.3.5..

QR61

Doha 01:05 - Zurich 06:30 788

.2.4.67

QR63

Doha 08:45 - Zurich 14:10 788



1.3.5..

QR62

Zurich 11:30 - Doha 18:25 788

.2.4.67

QR64

Zurich 15:40 - Doha 22:40 788​
 
Jag fick möjligheten testa Dreamlinern DXB-DOH-DXB i Business. Kan bara säga det är mer än värt testa/resa med Qatar igen , business class stolen/kabinen är helt suverän.

Reportage kommer
 
Noterade precis att QR börjar flyga till PER med B787 från 1/2 2013. Mycket trevlig överraskning att man får prova den i mars.
 
Helt korrekt. Från pressmeddelandet som kom igår:



Pressmeddelande

13 december 2012



Qatar Airways Dreamliner trafikerar Doha-Perth



Bara några månader efter öppnandet av rutten till Perth blir Qatar Airways först med att flyga till Australien med en av sina nya Boeing 787 "Dreamliner". Flygningarna till Perth med Dreamlinern inleds redan den 1 februari 2013.



– Vår rutt till Perth introducerades i juli med tre avgångar per vecka. I början av december ökade vi kapaciteten till dagliga flygningar och nu sätter vi dessutom in vår nya 787:a på rutten, vilket tydligt visar vår stora tilltro till den australiensiska marknaden. Från februari kommer vi exempelvis att kunna erbjuda våra passagerare att flyga med detta moderna flygplan på hela resan mellan London och Perth, då vi inleder våra flygningar med 787:an till London redan nu, säger Akbar Al Baker, CEO för Qatar Airways.
 
Fr o m 2013-MAY-02 återupptar Qatar Airways Boeing 787 operation mellan Doha och Dubai.




De återupptar Boeing 787 operation till några av Europa linjer från följande datum.


Airlineroute.net skrev:As of 29APR13, planned Boeing 787 service resumption to Europe remains unchanged for the moment.Doha – Frankfurt 1 daily from 26MAY13 (2 daily from 01JUN13; Previously planned on 25MAY13)Doha – London Heathrow 1 daily (QR075/076) from 15MAY13Doha – Munich 1 daily from (QR009/010) 20MAY13 (11 weekly from 01JUN13, 14 weekly from 02OCT13)Doha – Zurich 1 daily from 01JUN13Klicka för att utvidga...



Källa: [UPDATE 2] QATAR Airways to Resume Boeing 787 Commercial Service on 01MAY13 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates
 
Härliga nyheter! Verkar som att jag kommer få testa Dreamlinern om en dryg månad i så fall. Peppar peppar. Dock lite konstiga besked om vilka flighter som egentligen flygs med den.



Flyger ARN-DOH-DXB den 11 juni och QR118 DOH1915 – 2125DXB är listad som en Dreamliner-avgång på länken ovan. Det tråkiga är dock att den inte är det när jag går in på Manage My Booking (utan som en A321). Står iofs också "QR118/119 service does not operate on selected days".

Men då är istället hemresan QR115 DXB0015 - 0020DOH listad som 787-8 Dreamliner på MMB. Men inte enligt pressmeddelandet (?) på länken.



Försöker gå in och välja plats på nytt eftersom Dreamlinern har 3-3-3 konfiguration, men sidan står bara och laddar...
 
Precis tillbaka från en långhelg i Dubai. Dreamlinern trots vissa problem är ett häftigt plan och Qatar som alltid en 5-stjärnig upplevelse. Jag upplevde en smoother ride, bättre tryck och bättre luft på planet. Stolarna är bättre än Swiss Business, vi fick tom madrass på nattflyget. Då jag reser till Asien en del kanske det blir ett shifte till Oneworld för att flyga Qatars dreamliner så mycket som möjligt. På vart plan så var en tekniker med på planet, kändes tryggt.
 
Back
Top