Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

johansch

New member
Om jag förstått rätt:


QR-flighter från/till centrala/västra/norra Europa går idag över Turket/Iran. Påverkas inte.
QR-flighter från/till södra Europa (Spanien/Italien etc) verkar hittils ha gått över Saudiarabien. Dessa behövs alltså omledas tills vidare.
QR-flighter från Doha till Asien går idag över UAE. De behöver ta en omväg (15-30 minuter?) om/när detta luftrum stängs.
Rent säkerhetsmässigt: Så länge USA har en stor "forward base" tillhörande USCENTCOM med tiotusentals amerikaner (militärer + familjer) placerade i Qatar så är det nog relativt säkert att flyga igenom landet:



United States Central Command - Wikipedia



(Om de börjar evakuera det här så kan det nog vara dags att börja oroa sig, dock.)
 
Jag antar att det innebär att de som har bokat Qatar Airways flyg till t ex Dubai kan inte flyga dit?




CNBC skrev:FalloutThe economic fallout loomed immediately, as Abu Dhabi's state-owned Ethihad Airways, Dubai's Emirates Airline and budget carrier Flydubai said they would suspend all flights to and from Doha from Tuesday morning until further notice.Qatar Airways said on its official website it had suspended all flights to Saudi Arabia.Klicka för att utvidga...
Qatar: Saudi Arabia, Bahrain and Egypt cut diplomatic ties with Doha




Al Jazeera skrev:Saudi Arabia, United Arab Emirates, Egypt and Bahrain have cut off diplomatic ties with Qatar and closed their air space and seaports to Qatari vessels and planes.Klicka för att utvidga...
Qatar diplomatic crisis: How it affects air travel | Qatar News | Al Jazeera
 
Dr. Miles skrev:Jag antar att det innebär att de som har bokat Qatar Airways flyg till t ex Dubai kan inte flyga dit?Klicka för att utvidga...


I din egen link står det ju :

"Qatar's flag carrier has not yet said if there would be changes to flights to cities such as Dubai, Abu Dhabi, and Cairo."



Så "wait n see" ær det nog som gæller...
 
Homer skrev:Se det inte som ett problem utom som en möjlighet att få till en ombokning som ger mer poäng .Klicka för att utvidga...


Själv hoppas jag på att tillräckligt många biljetter blir avbokade så att jag kan använda mina nyligen intjänade ~77000 Qmiles från den där 5x-kampanjen. Det är ganska tunt med tillgänglighet till vettiga nivåer under juli.
 
Och de flesta som åker vidare till andra platser än aktuella arabländer lär inte beröras särskilt mycket...?

En höna av fjäder..
 
Har en bokning med Qatar till Dubai, antar att man tillhör "riskgruppen" som får hitta på något annat. Synd bara att man bokade om Grosvenor House från flexibel bokning till ej återbetalningsbar igår.
 
Mr C-Klass skrev:Och de flesta som åker vidare till andra platser än aktuella arabländer lär inte beröras särskilt mycket...?Klicka för att utvidga...


Om det inte eskaleras väldigt mycket så verkar det så, ja.



Det lär ju dock påverka Qatar Airways ganska mycket rent ekonomiskt (och man undrar ju om inte det var ett av de primära målen...)
 
Per N skrev:Har en bokning med Qatar till Dubai, antar att man tillhör "riskgruppen" som får hitta på något annat. Synd bara att man bokade om Grosvenor House från flexibel bokning till ej återbetalningsbar igår.Klicka för att utvidga...


Reseförsäkringen, kreditkortet...??
 
spritfet skrev:Qatar flighter till Afrika lär ju bli rätt påverkade, ett tiotal som routas rätt söderut genom Saudi.Klicka för att utvidga...


Om jag läser gcmap.com rätt så blir omvägen ungefär 10-15% längre till Sydafrika. Och procentuellt mer desto mer norrut den afrikanska destinationen är.





map
 
johansch skrev:Om jag läser gcmap.com rätt så blir omvägen ungefär 10-15% längre till Sydafrika. Och procentuellt mer desto mer norrut den afrikanska destinationen är.Klicka för att utvidga...
Det blir över 20% längre än flygning över Saudiarabien.



map



http://www.gcmap.com/mapui?P=doh-jn...-zbr-psi-jnb&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper



Om Oman hänger med på förbudet blir det ca 30% längre än flygning över Saudiarabien.
 
Dr. Miles skrev:Det blir över 20% längre än flygning över Saudiarabien.http://www.gcmap.com/mapui?P=doh-jn...-zbr-psi-jnb&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle MapperOm Oman hänger med på förbudet blir det ca 30% längre än flygning över Saudiarabien.Klicka för att utvidga...


Qatar kommer nog svälja förlusterna. Det här verkar primärt vara ett ekonomiskt krig mellan två grenar av Islam. Min analys (baserat på cirka fyra timmars läsande under förmiddagen i ett försök att förstå det hela) är att USA inte kommer tolerera att det går längre än så. De har väldigt rejäla militära/ekonomiska intressen i både Qatar och Saudiarabien. Jag har väldigt svårt att se Saudiarabien trotsa USA alltför hårt i den här frågan.



Jag tror det kommer ske någon slags förhandling mellan det Saudiska kungahuset och Qatar under de närmaste veckorna.
 
Frågan är väl hur Qatars flyg ska komma in och ut Doha. Qatar har inget eget FIR utan det kontrolleras från Bahrain som stängt luftrummet för A7-reggade plan. Återstår att se efter midnatt vad som händer.
 
FIR: Flight information region - Wikipedia



Ties Cut With Qatar - Page 2 - PPRuNe Forums



"It's very complicated.



Qatar does not have its own FIR. The Airspace around Qatar is controlled by Doha Radar up to around FL 250 [25000 ft]. But this airspace does not extend to the Iranian FIR boundary. Consists of the Airspace above Qatar mainland and extends outwards from there to different ranges. When entering through UAE its directly to Doha or vice versa. Entering through Iran directly North of Qatar its a short stint with Bahrain then over to Doha. Technically speaking Qatar could create it's own FIR but that would take a long time.



So any flight leaving Qatar has to contact either Bahrain, UAE or Jeddah FIR. Technically I suppose Doha Radar could extend its range to the Border of Tehran FIR to the North. But then you would have a condition similar to that in the airspace between Cyprus and Turkey with two separate entities both claiming that they control that airspace."
 
@johansch har citerat ett synnerligen relevant stycke. Qatar är numer utsatta för en land- och luftblockad av sina grannländer. Om inget drastiskt händer måste Qatar Airways snart stoppa alla flygningar.
 
Så vad händer om de ändå flyger? Grannländerna kommer ju knappas skjuta ner ett plan de vet är civilt som följer sin planerade flygrutt.
 
Back
Top