Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

AndersPersson skrev:Så vad händer om de ändå flyger? Grannländerna kommer ju knappas skjuta ner ett plan de vet är civilt som följer sin planerade flygrutt.Klicka för att utvidga...
Det är ytterst dumt och oansvarligt av det flygbolaget om de flög över ett lands luftrum där de inte har fått godkännande från det landet.

Det landet kanske inte skjuter ner civila planet men deras luftvapen kan tvinga planet att landa eller för bort planet från deras luftrum.

fly4fun skrev:Man får inte sin flightplan godkänd om den bryter mot några regler.Klicka för att utvidga...
Precis! Det som händer är att ens flightplan inte godkänns.

Jag vet inte hur det ser ut med luftrumsklassificeringen i det aktuella området. I Sverige har vi klass G under flygnivå 95 (9500 fot) över Östersjön och på många andra ställen långt ifrån våra flygplatser.

OM det är på samma sätt över Persiska viken kan man naturligtvis flyga på låg höjd tills man når Iranskt luftrum.

Ja, det är alltså ett teoretiskt resonemang, men jag tror i alla fall att vi kan avvakta lite innan vi kommer fram till att Qatars luftrum snart är blockerat och att Qatar Airways snart måste ställa alla flyg.

Det här verkar intressant:

(FlyerTalk Forums - View Single Post - Gulf tensions - Multiple countries cut ties with Qatar)

"Here is the routing Iran is providing

(A1863/17 NOTAMN

Q)OIIX/QAFXX/IV/NBO/E/000/999/3220N05324E631

A)OIIX B)1706060000 C)1707062359 EST

E)DUE TO REGIONAL CRISES IN BAHRAIN AND QATAR THE FOLLOWING TRAFFIC

ORIENTATION SCHEME WILL BE AVBL:

1-TRAFFIC FM QATAR TO ANKARA FIR VIA TEHRAN THE LEVEL AND ROUTE

SCHEME IS:

FL150 UP TO FL190 PROVIDED THAT 20NM SEPARATION

RAGAS-UT430-LAGSA -UL223-TESVA/ALRAM

2-TRAFFIC FM QATAR TO MUSCAT AND KARACHI FIRS, THE LEVEL AND ROUTE

SCHEME IS:

FL150 UP TO FL190 PROVIDED THAT 20NM SEPARATION AND EXPECT

FURTHER CLIMB AFTER KIS

RAGAS-M561-ASVIB (KARACHI FIR)

RAGAS-M561-KHM-NEW FIR (MUSCAT FIR)-BUBAS

3- TRAFFIC EXITING TEHRAN FIR FROM ANKARA TO QATAR FIR , THE LEVEL

AND ROUTE SCHEME IS:

BTN FL240 UP TO FL300 PROVIDED THAT 20NM SEPARATION

ALRAM- UT36-MIDSI

4-TRAFFIC EXITING TEHRAN FIR FM MUSCAT AND KARACHI FIR

TO QATAR FIR , THE LEVEL AND ROUTE SCHEME IS:

BTN FL240 UP TO FL260 PROVIDED THAT 10NM SEPARATION

N312/A453-MIDSI .)

And from Bahrain

OBBB A0204/17 06JUN0000-PERM

NO FLT WILL BE ALLOWED FM KINGDOM OF BAHRAIN TO STATE OF

QATAR AND FM STATE OF QATAR TO KINGDOM OF BAHRAIN.

SFC / UNL

As far as I am concerned, you cannot fly from Qatar state border into Bahrain state border. Remember, Bahrain doesn't "own" the airspace above Qatar; they are only given responsibility to provide air traffic services for that airspace."​

Så här står det på Qatar Airways hemsida:

"Kingdom of Saudi ArabiaQatar Airways has suspended all flights to the Kingdom of Saudi Arabia until further notice.UAEQatar Airways has suspended all flights to the UAE from 00:00 UTC June 6th (03:00 Doha time, June 6th) until further notice.Flights QR1020, QR1021, QR1054, QR1055, QR1034, QR1035, QR 1036, QR1037, QR1018, QR1019, QR1014 and QR1015 to and from the UAE on June 5th will operate as planned and remain unaffected.Kingdom of BahrainQatar Airways has suspended all flights to the Kingdom of Bahrain from 00:00 UTC June 6th (03:00 Doha time, June 6th) until further notice.Flights QR1106, QR1107, QR1108 and QR1109 to and from the Kingdom of Bahrain on June 5thwill operate as planned and remain unaffected.EgyptQatar Airways has suspended all flights to Egypt from 04:00 UTC June 6th (07:00 Doha time, June 6th) until further notice.Flights QR1302 and QR1318 from Egypt on June 5th will operate as planned and remain unaffected.All customers booked on affected flights will be provided with alternative options, including the option of a full refund on any unused tickets and free rebooking to the nearest alternative Qatar Airways network destination.Please check this page regularly for further flight updates.For passengers with existing bookings, please call +974 4023 0072 or contact your nearest Qatar Airways office:https://www.qatarairways.com/en/contact-us.htmlFor further information and FAQs please visit:FAQs – Qatar Airways Support"[/quote)Klicka för att utvidga...

Är det nog som vet vad som händer med andra Gulf-bolags flygningar till Qatar?? Jag antar att Emeriates flyger/flög till Doha??

Vad händer där??

Är på DOH nu. Har sett flygplan från både Emirates och Etihad på plattan så det verkar inte ha hänt så mycket än.

Vi flög från Zanzibar med rutt enligt bilden nedan. Frågade CC på planet hit om hur det går men de hänvisade snabbt till ground staff för liknande frågor. Verkade som de blivit tillsagda att göra så.

img_20170605_222607-jpg.64796

RonnieK skrev:Är på DOH nu. Har sett flygplan från både Emirates och Etihad på plattan så det verkar inte ha hänt så mycket än.Vi flög från Zanzibar med rutt enligt bilden nedan. Frågade CC på planet hit om hur det går men de hänvisade snabbt till ground staff för liknande frågor. Verkade som de blivit tillsagda att göra så.Visa bifogad bild 64796Klicka för att utvidga...
De verkar strypa tillgången kl 00:00. När går din nästa flight?

Edit: det ser riktigt tunt ut med flyg över Qatars luftrum. Men nu avgår faktiskt en flight till Köpenhamn. Flightradar24.com - Live flight tracker!

Ja nu vet vi. QR flyger runt Saudi över Oman på vägen till Afrika. En omväg, men allt snack här om att QR flotta blir på marken i brist på FIR och annat var bara snack från en del.

Xilan skrev:Precis! Det som händer är att ens flightplan inte godkänns.Jag vet inte hur det ser ut med luftrumsklassificeringen i det aktuella området. I Sverige har vi klass G under flygnivå 95 (9500 fot) över Östersjön och på många andra ställen långt ifrån våra flygplatser.OM det är på samma sätt över Persiska viken kan man naturligtvis flyga på låg höjd tills man når Iranskt luftrum.Ja, det är alltså ett teoretiskt resonemang, men jag tror i alla fall att vi kan avvakta lite innan vi kommer fram till att Qatars luftrum snart är blockerat och att Qatar Airways snart måste ställa alla flyg.Klicka för att utvidga...

Var nära att boka hemresan från Dubai med Qatar, men det blev Turkish istället.

Ganska tur med tanke på att alla Qatar-flighter var inställda nu när vi checkade in på flygplatsen för en stund sedan.

Spännande på Flightradar24. Inkommande flyg QR till Doha från Johannesburg flyger runt Saudi medan inkommande från Nairobi flyger över Saudi. Separat tillstånd? ( A320)

Rättar mig själv. Även det sistnämnda går runt nu..

Sjuka omvägar på flyg från Afrika men QR löser det snyggt.

Direktorn skrev:Ja nu vet vi. QR flyger runt Saudi över Oman på vägen till Afrika. En omväg, men allt snack här om att QR flotta blir på marken i brist på FIR och annat var bara snack från en del.Klicka för att utvidga...

Kan du citera vem som påstått något sådant? Det verkar ju helt obegripligt, eller hur? För det var väl inte mig du syftade på? För isåfall kräver jag en ursäkt att du inte förstått vad jag skrivit.

Direktorn skrev:Ja nu vet vi. QR flyger runt Saudi över Oman på vägen till Afrika. En omväg, men allt snack här om att QR flotta blir på marken i brist på FIR och annat var bara snack från en del.Klicka för att utvidga...

Enbart för att vissa nationer har lämnat öppna rutter. Historien är antagligen inte slut än.

FR24 har en ganska bra sammanställning, den är dock ifrån igår och såna här situationer förändras ofta ganska fort så den kan mycket väl vara felaktig redan.

Qatar – Flightradar24 Blog

Sammanfattat kan man väl säga att sånt här är komplicerat. Jag kan antagligen skriva en mindre uppsats på ämnet men faktum kvarstår att ifall länderna som har lämnat öpnna rutter till Qatar (Iran, Bahrain) stänger dessa är Qatar inlåsta.

Att flyga i G-luft med tung flygtrafik är nog inte en aktuell lösning. Dessutom är det inte riktigt så enkelt för publicerade NOTAM hindrar inträde i respektive FIR, att du är i G-luft gör då ingen skillnad.

Nu kan jag inte detaljerna i hur flight planning och flow control funkar i den delen av världen, men i Europa hade en färdplan som bryter mot den typen av NOTAM inte aktiverats. Istället blir flygningen "suspended" och får inte starta.

Ifall något i luften närmar sig luftrum man inte har tillträde till kommer befälhavaren meddelas, det är upp till befälhavaren att besluta vad man gör.

Ett inträde i luftrum där man inte har tillträde till är i slutändan en militär fråga. Det är upp till varje lands luftvapen att säkerställa sina gränser i luften, hur man gör det och vilka steg man tar är upp till varje land. Det är ovanligt att militären agerar mot civila flygningar men det händer. Vanligast efter att en flygning har mottagit hot av något slag, då visar sig ofta militären för att poängtera för ev. "bad guys" att man finns där och är redo att agera ifall så krävs (det här är dock en diskussion för annan tråd).

Sammanfattat, situationen är komplicerad och dynamisk. I nuläget verkar det fungera för Qatar med förseningar och omvägar. Det är dock inget som är säkert i framtiden, samtidigt är det inte heller säkert att dödläget består, men detta handlar om politik och diplomati, inte air traffic management.

Är nog inte särskilt troligt att Iran följer Saudis embargo om du frågar mig.

QUOTE="crazy voyager, post: 637988, member: 5062"]Enbart för att vissa nationer har lämnat öppna rutter. Historien är antagligen inte slut än.

FR24 har en ganska bra sammanställning, den är dock ifrån igår och såna här situationer förändras ofta ganska fort så den kan mycket väl vara felaktig redan.

Qatar – Flightradar24 Blog

Sammanfattat kan man väl säga att sånt här är komplicerat. Jag kan antagligen skriva en mindre uppsats på ämnet men faktum kvarstår att ifall länderna som har lämnat öpnna rutter till Qatar (Iran, Bahrain) stänger dessa är Qatar inlåsta.

Att flyga i G-luft med tung flygtrafik är nog inte en aktuell lösning. Dessutom är det inte riktigt så enkelt för publicerade NOTAM hindrar inträde i respektive FIR, att du är i G-luft gör då ingen skillnad.

Nu kan jag inte detaljerna i hur flight planning och flow control funkar i den delen av världen, men i Europa hade en färdplan som bryter mot den typen av NOTAM inte aktiverats. Istället blir flygningen "suspended" och får inte starta.

Ifall något i luften närmar sig luftrum man inte har tillträde till kommer befälhavaren meddelas, det är upp till befälhavaren att besluta vad man gör.

Ett inträde i luftrum där man inte har tillträde till är i slutändan en militär fråga. Det är upp till varje lands luftvapen att säkerställa sina gränser i luften, hur man gör det och vilka steg man tar är upp till varje land. Det är ovanligt att militären agerar mot civila flygningar men det händer. Vanligast efter att en flygning har mottagit hot av något slag, då visar sig ofta militären för att poängtera för ev. "bad guys" att man finns där och är redo att agera ifall så krävs (det här är dock en diskussion för annan tråd).

Sammanfattat, situationen är komplicerad och dynamisk. I nuläget verkar det fungera för Qatar med förseningar och omvägar. Det är dock inget som är säkert i framtiden, samtidigt är det inte heller säkert att dödläget består, men detta handlar om politik och diplomati, inte air traffic management.[/QUOTE]

Ja som du och alla andra kan läsa i ditt tidigare inlägg så påstod du att om inget drastiskt händer så får Qatar Airways Flygplan stanna på marken. Detta har inte hänt.

Fredrik skrev:Kan du citera vem som påstått något sådant? Det verkar ju helt obegripligt, eller hur? För det var väl inte mig du syftade på? För isåfall kräver jag en ursäkt att du inte förstått vad jag skrivit.Klicka för att utvidga...

Doha-Sao Paulo har mellanlandat i Athen. De kommer säkert att kunna upprätthålla de allra flesta flygningar utom de uppenbara som går till "förbudsländerna" men det kommer att bli massor av krångel och förseningar vilket riskerar att göra rutterna olönsamma pga ökade kostnader eller uteblivna bokningar. Frågan blir väl därför hur länge Emiren håller ut.

Tror ni man kan vänta sig ett gäng nya destinationer från Qatar Airways inom kort då det borde finnas utrymme för det så länge länderna upprätthåller blockaden?

Back