Råd för bilköp på kredikort

boomboom

New member
Ska köpa bil här i dagarna och de tar kort så hade tänkte utnyttja det för att få lite bonus.Dock första gången jag göra ett större inköp via kort.

Behöver jag kontakta kortutgivaren och förvarna om den stora transaktionen?

Något annat man bör tänka på?

Funderar på att dela upp köpet och betala en del av summan med mitt kort och en del av summan med min tjejs kort via Curve för optimal bonus. Medför det faktum att en del av summan dras på någon annans kort av mitt något negativt för mig rent köpvillkorsmässigt?

Något annat som jag bör tänka på när jag gör stort köp via Curve?

Boomboom skrev:Behöver jag kontakta kortutgivaren och förvarna om den stora transaktionen?Klicka för att utvidga...
Ja, det bör du göra.

Boomboom skrev:Något annat som jag bör tänka på när jag gör stort köp via Curve?Klicka för att utvidga...
Läs på om dina Curve-limits, jag skulle bli förvånad om Curve tillåter några större köp, om du inte har haft kortet jämförelsevis "ganska länge" och redan har hunnit trumma åtskilliga tiotusenlappar genom det. De flesta får ganska låga limits satta från början.

Berglund skrev:Ja, det bör du göra.Läs på om dina Curve-limits, jag skulle bli förvånad om Curve tillåter några större köp, om du inte har haft kortet jämförelsevis "ganska länge" och redan har hunnit trumma åtskilliga tiotusenlappar genom det. De flesta får ganska låga limits satta från början.Klicka för att utvidga...
Skaffade kortet relativt tidigt men inte varit en jätteanvändare, kanske snurrat 30'.

Är Curve-limitsen helt fasta?

Jag gjorde ett motsvarande köp där bilfirman vägrade ta Amex, men där det ändå var värt för mig att betala via Billhop för att bland annat nå den voucher jag väntade på. Det var betydligt enklare att få ett bankgironummer att betala till, men se upp så det inte går till ett finansiellt institut eftersom det kan bli problem då.

När betalningen var gjord och jag andades ut lite nöjd och glad så hävdade bilfirman att de inte fått betalt efter att betalningsdatum passerats med marginal. Det tar ju några dagar extra. Blev en smula orolig, men det visade sig att avsändaren i deras system blev "Billhop" och att de inte kunde se den kommentar som jag skrivit. Men efter manuellt letande kunde de matcha summan, och då kunde de tydligen se min kommentar. Hmm.. Slutade gott.

Fick också dela upp transaktionen på två för att det skulle fungera.

När vi köpte vår förra bil betalade vi via Billhop med ett AmEx Elite. Förhandlade även ner avgiften till 2% i samband med detta (något som fortfarande hänger kvar). Dessvärre har jag läst att det är svårt att förhandla ner avgiften nu för tiden, både med Billhop och Betalo.

Big Birger skrev:Jag gjorde ett motsvarande köp där bilfirman vägrade ta Amex, men där det ändå var värt för mig att betala via Billhop för att bland annat nå den voucher jag väntade på. Det var betydligt enklare att få ett bankgironummer att betala till, men se upp så det inte går till ett finansiellt institut eftersom det kan bli problem då.När betalningen var gjord och jag andades ut lite nöjd och glad så hävdade bilfirman att de inte fått betalt efter att betalningsdatum passerats med marginal. Det tar ju några dagar extra. Blev en smula orolig, men det visade sig att avsändaren i deras system blev "Billhop" och att de inte kunde se den kommentar som jag skrivit. Men efter manuellt letande kunde de matcha summan, och då kunde de tydligen se min kommentar. Hmm.. Slutade gott.Fick också dela upp transaktionen på två för att det skulle fungera.Klicka för att utvidga...

Funderar själv på detta då jag tänkte köpa en 2a bil här om dagen. De tog inte Amex men hade BG-nummer jag kunde köra via Billhop. Han blev dock tveksam när det skulle ta 4 dagar och jag är ju egentligen inte så sugen på att betala bilen först och sen åka och kolla på den (om den är tex i Norrland). Hur tänkte och löste du det "dilemmat"?

Hur blir det om jag köper bilen med tjejens kort, inga problem eller finns det konsekvenser med att använda någon annans kort för att maxa bonus?

Boomboom skrev:Hur blir det om jag köper bilen med tjejens kort, inga problem eller finns det konsekvenser med att använda någon annans kort för att maxa bonus?Klicka för att utvidga...
Hur långt är ett snöre???

Du skriver inget om vilket sorts kort det är, vilket bonusprogram kortet är kopplat till och vem som står på det poängkontot dit du tänkt skicka poängen. Är hon huvudkortinnehavare eller har hon ett extrakort under ditt konto/huvudkort? Alla här kan gissa men det blir mycket lättare om du berättar förutsättningarna direkt och särskilt då vilket eller vilka kort ni har som ni tänkt använda.

Berglund skrev:Hur långt är ett snöre???Du skriver inget om vilket sorts kort det är, vilket bonusprogram kortet är kopplat till och vem som står på det poängkontot dit du tänkt skicka poängen. Är hon huvudkortinnehavare eller har hon ett extrakort under ditt konto/huvudkort? Alla här kan gissa men det blir mycket lättare om du berättar förutsättningarna direkt och särskilt då vilket eller vilka kort ni har som ni tänkt använda.Klicka för att utvidga...
Alternativ 1: Hör hela köpet via hennes Sj Prio Mastercard (hon är huvudkortsinnehavare)

Alternativ 2: kör köpet via mitt Curve men hennes kort debiteras

Boomboom skrev:Alternativ 1: Hör hela köpet via hennes Sj Prio Mastercard (hon är huvudkortsinnehavare)Alternativ 2: kör köpet via mitt Curve men hennes kort debiterasKlicka för att utvidga...

Varför skulle man välja alternativ 2? Vad är fördelen?

Brandten skrev:Funderar själv på detta då jag tänkte köpa en 2a bil här om dagen. De tog inte Amex men hade BG-nummer jag kunde köra via Billhop. Han blev dock tveksam när det skulle ta 4 dagar och jag är ju egentligen inte så sugen på att betala bilen först och sen åka och kolla på den (om den är tex i Norrland). Hur tänkte och löste du det "dilemmat"?Klicka för att utvidga...
Det var ganska enkelt då bilen fanns i samma stad som jag bor hos en väldigt stor bilhandlare, och att bilen i alla fall inte kunde hämtas förrän efter en dryg vecka. Så vi skrev ett kontrakt på bilen, och med det som bakgrund betalade jag in i förväg och sedan hämtade jag bilen (när de väl hittat pengarna).

Inte att rekommendera med små bilfirmor, om det finns en risk att pengarna försvinner i en konkurs eller något annat läskigt under dagarna från betalning till leverans av bil.

Boomboom skrev:Fördelen är att jag då använder ett kort som ger cashback i rena pengar och inte poängKlicka för att utvidga...
Innan du gör för stora planer kring Curve, gör så här:

1. Öppna appen och logga in.

2. Klicka på "Card" symbolen längst ned till vänster.

4. Välj fjärde alternativet uppifrån "View your Curve Limits".

5. Utan att bli alltför detaljerad, jag har haft Curve sedan januari i år och har handlat "en del" med det. Ens gränser flyttas uppåt allteftersom de lär känna dig och ditt köpmönster. Just nu har jag en bit över 5000 GBP i dagligt köputrymme, vi kan säga 20 000 GBP per rullande 30 dagars period och en total limit på, låt oss säga 60 000 GBP per rullande 365 dagars period.

6. Jämför nu din egen Curve limit mot bilens pris, kan du göra hela eller halva bilköpet med kortet?

7. Så där värst bra är inte Curve cash back, är man villig att skaffa ett nytt kreditkort kan du få mer "värde" tillbaka än de reda pengar som man får genom Curve cash back. Det kräver dock att man är intresserad av att använda poängen man får för någon resa eller liknande. Är man inte intresserad av det, visst då kan Curve cash back vara lite av en "sista lösningen".

8. Är det så att det kniper, då hade jag hellre förhandlat med bilhandlaren och bett om rabatt med 1-2% direkt och istället gjort banköverföring och därigenom säkrat att du verkligen får hela rabatten direkt. Därefter hade jag satt av de "sparade pengarna" på något bankkonto för framtida ändamål och njutit av att jag hade gjort en bra affär utan krångel med att gå via olika kort som du sedan måste använda för att kunna spendera dina Curve cash back pengar.

Berglund skrev:Innan du gör för stora planer kring Curve, gör så här:1. Öppna appen och logga in.2. Klicka på "Card" symbolen längst ned till vänster.4. Välj fjärde alternativet uppifrån "View your Curve Limits".5. Utan att bli alltför detaljerad, jag har haft Curve sedan januari i år och har handlat "en del" med det. Ens gränser flyttas uppåt allteftersom de lär känna dig och ditt köpmönster. Just nu har jag en bit över 5000 GBP i dagligt köputrymme, vi kan säga 20 000 GBP per rullande 30 dagars period och en total limit på, låt oss säga 60 000 GBP per rullande 365 dagars period.6. Jämför nu din egen Curve limit mot bilens pris, kan du göra hela eller halva bilköpet med kortet?7. Så där värst bra är inte Curve cash back, är man villig att skaffa ett nytt kreditkort kan du få mer "värde" tillbaka än de reda pengar som man får genom Curve cash back. Det kräver dock att man är intresserad av att använda poängen man får för någon resa eller liknande. Är man inte intresserad av det, visst då kan Curve cash back vara lite av en "sista lösningen".8. Är det så att det kniper, då hade jag hellre förhandlat med bilhandlaren och bett om rabatt med 1-2% direkt och istället gjort banköverföring och därigenom säkrat att du verkligen får hela rabatten direkt. Därefter hade jag satt av de "sparade pengarna" på något bankkonto för framtida ändamål och njutit av att jag hade gjort en bra affär utan krångel med att gå via olika kort som du sedan måste använda för att kunna spendera dina Curve cash back pengar.Klicka för att utvidga...
Tack för utförligt svar.

Kollade min limit och den täcker ungefär hälften av kostnaden på bilen. Så tänker jag får göra två separat betalningar, en med curve och en utan med "vanligt" kort. Borde väl inte vara några problem att göra så?

Är inte ute efter Curves cashback (de har väl inte ens någon förutom hos vissa utvalda åf), utan tanken med att använda Curve är att på så sätt debitera tjejens kort. Men jag kanske lika gärna kan köra med tjejens kort direkt utan att ha Curve som mellanhand eller kan det strula till något iom att det är jag och inte hon som köper bilen?

Boomboom skrev:Tack för utförligt svar.Kollade min limit och den täcker ungefär hälften av kostnaden på bilen. Så tänker jag får göra två separat betalningar, en med curve och en utan med "vanligt" kort. Borde väl inte vara några problem att göra så?Är inte ute efter Curves cashback (de har väl inte ens någon förutom hos vissa utvalda åf), utan tanken med att använda Curve är att på så sätt debitera tjejens kort. Men jag kanske lika gärna kan köra med tjejens kort direkt utan att ha Curve som mellanhand eller kan det strula till något iom att det är jag och inte hon som köper bilen?Klicka för att utvidga...
Varför inte bara använda tjejens kort direkt?

Tonton skrev:Varför inte bara använda tjejens kort direkt?Klicka för att utvidga...

Bara för att inte stöka till det på något vis: Ta med tjejen när du gör upp affären, och låt henne betala själv med sitt kort. Sedan ersätter du henne i efterhand, eller inte, det är upp till er.

Om du tänker att det skulle vara problem att bilen står i ditt namn men hon betalar, så kan jag inte tänka mig något problem med det. Ni får ju faktiskt ge varandra precis vilka gåvor som helst, det har ingen annan något med att göra.*

*) Undantaget extrema situationer gällande t.ex. kommande arv, personliga konkurser, eller om hon inte är mentalt tillräknelig. Jag utgår ifrån att inget av dessa situationer föreligger, i så fall hjälper verkligen inte omvägen via Curve.

Tar bilhandlaren kort som ger bonus?

Jag har varit med om att köp nekas pga. aty kortet (SHB Platinum) gav bonus.

Bilia i Göteborg, accepterade bara debitkort eller kreditkort som inte gav bonus, har ju såklart med avgifterna att göra.

Så kan ju vara värt att kolla innan. Att de accepterar din tänkta betalningslösning.

samet skrev:Tar bilhandlaren kort som ger bonus?Jag har varit med om att köp nekas pga. aty kortet (SHB Platinum) gav bonus.Bilia i Göteborg, accepterade bara debitkort eller kreditkort som inte gav bonus, har ju såklart med avgifterna att göra.Så kan ju vara värt att kolla innan. Att de accepterar din tänkta betalningslösning.Klicka för att utvidga...

Jag betalade min bil på Bilia Group i Göteborg med SAS MC hösten 2017.

Back