Råd vid skada på hyrbil

dennismr

New member
Hej,



Hyrde en Renault Megane från Hertz och lämnade tillbaka den i söndags då min hyrestid gick ut då. Det är utanför deras öppettider så man får parkera bilen utanför en godisaffär och slänga nyckeln i ett nyckelinkast. Gjorde en snabb check kring bilen innan jag lämnade den. Allt såg OK ut vad jag kunde se.



Nu har jag fått ett mail från Hertz där de påstår att det finns två st skador på bilen. Det ena ser ut att vara små märken på bakre stötfångaren. Det andra är lite svårare att se för mig på bilderna, men det ser ut att kunna vara ett litet skrapmärke (bilden är på undre delen av bilen nära vänster framhjul). Men det kan också vara smuts då bilen är otvättad.



De kräver mig nu på 2 gånger självrisken (det blir 14 000kr!) eftersom skadorna är oberoende av varandra. Jag visste inte att hyrbilsföretag kan ta en godtycklig faktor och multiplicera med självrisken och skicka ut vilken debitering som helst?



I mailet står det att jag har 7 dagar på mig att fylla i deras skadeanmälan annars kommer de istället för självrisken att debitera mig på reparationskostnader + kostnad för bilens stillestånd.

Jag undrar om någon kan ge råd kring följande frågor:


Vad händer efter de 7 dagarna? Är det kört då att "endast" betala självrisken. Hur mycket kan de egentligen debitera mig för repareringen? Kan det överstiga 7 000 kr per skada? Om jag istället skickar in skadeanmälan och betalar 14 000 kr, har jag då rätt att få se deras reparationskostnader senare och få tillbaka mellanskillnanden om det blev billigare än självrisken?
Jag lämnade in bilen kl 17.00 på söndag. På bilderna så ser jag att bilen blev kontrollerad på måndag kl 11.45, vilket känns lite sent då de öppnar kl 07.00. Skadorna kan alltså ha inträffat någon gång fram tills dess. Har jag någon chans att använda detta argument eller är det helt kört? Ligger bevisbördan hos mig eller hos Hertz?
Bifogar bilderna de skickade mig. Tacksam för all hjälp och råd!



/Dennis
 
Till att börja med bör du kontrollera vad som står i avtalet och eventuella villkor etc.



Bevisbördan ligger hos Hertz, de måste visa att det är mer sannolikt att ”skadan” uppstått under den tid du haft bilen än att så inte är fallet. Det är dock väldigt svårt att se vissa märken på bilderna och är snarare normalt slitage än en skada. Oavsett känns inte 14k som en rimlig skadekostnad.



Det finns definitivt utrymme för att bestrida detta! Hertz är riktiga skojare vilket konstaterats i en annan tråd.
 
Vad består skada nummer två av, den vid hjulet? Jag kan ärligt talat inte se något alls. Skadan på kofångaren är visserligen något som rent teoretiskt "kräver" åtgärd om bilen ska ha perfekt lack, men kan nog nästan anses vara normalt slitage beroende på vem man frågar. Kika i villkoren.



Jag hade försökt bestrida.
 
Hertz är idioter, hyr aldrig från dem.

Det där är ju såntdär småtjafs som ser ut att gå bort i nästa tvätt.



Är bilen hyrd i Sverige?

Betald med kreditkort?



I alla händelser så ska du bestrida betalningsansvar eftersom skadan inte var där när du lämnade bilen. Därmed har du inte varit oaktsam. Se ny praxis:

Ansvar flyttas när hyrbilen skadas | SvD



Räkna med att du kommer att få bråka som en galning men om du inte ger upp så kommer det nog gå bra, och tillslut ger de förmodligen med sig.



Hertz ser varje kund som en potentiell blåsning...
 
Jakob Österberg skrev:Hertz är idioter, hyr aldrig från dem.Det där är ju såntdär småtjafs som ser ut att gå bort i nästa tvätt.Är bilen hyrd i Sverige?Betald med kreditkort?I alla händelser så ska du bestrida betalningsansvar eftersom skadan inte var där när du lämnade bilen. Därmed har du inte varit oaktsam. Se ny praxis:Ansvar flyttas när hyrbilen skadas | SvDRäkna med att du kommer att få bråka som en galning men om du inte ger upp så kommer det nog gå bra, och tillslut ger de förmodligen med sig.Hertz ser varje kund som en potentiell blåsning...Klicka för att utvidga...


Den är hyrd i Sverige och betalad med kreditkort. Jag har sett den där artikeln här i en annan tråd - frågan är bara vad som räknas som aktsamhet och hur det ska bevisas.



Här är Hertz egna definition på vad som räknas som normalt slitage: "Enstaka stenskott på kaross, små bättringsbara lackskav/poleringsbara repor. Observera att dessa skador registreras hos Hertz, men skrivs inte ut i skadebilagan." Det står något liknande på själva avtalet. Jag tycker helt klart att åtminstone skada #2 bör passa in här.



Jag har svarat Hertz mail om att jag vill bestrida anklagelserna. Tänkte ta mig in till deras kontor imorgon, kanske kan ta en kik på bilen om den finns där inne fortfarande. Håller tummarna att det går bra!
 
En del (=några få) kreditkort har självriskeliminering - kolla om det möjligtvis finns något sådant på ditt.

Ibland kan också hemförsäkringen vara till hjälp.



Aktsamhetsfrågan är svår att bevisa, men kom ihåg att det är Hertz som kräver dig på pengar här och inte tvärt om.



Konsumentkreditlagen ger dig också det utmärkta skyddet att du kan ställa samma krav på kreditkortsföretaget som på försäljningsstället. Hertz kan alltså inte bara dra pengar på ditt kort som du sedan måste betala. Om de gör det så ska du reklamera detta hos kortutgivaren. De är vana vid att hantera den typen av ärenden så det är inget konstigt. De kan också hjälpa till att sätta press på Hertz.
 
Ser ut som sånt som går att polera bort? men fotona är för usla för att veta säkert.

Låter som orimligt att betala såna belopp även om du skulle ha orsakat skadan.





Men visst är det riktigt att betala självrisk 2ggr om skadorna uppenbart skett vid olika tillfällen.

Detsamma gäller om du har egen bil försäkrad i Sverige, kör du in fronten i en bergvägg får du ingenting för repor på bagageluckan. (att det kan locka till att göra skrot av bilen för att bara betala en självrisk är en annan diskussion)
 
Hände mig med för några år sedan vid återlämning hos Hertz utanför kontorstid. Bestred och bad dem bevisa att skadan ej uppkommit efter mitt återlämnande. Det kunde de inte och jag blev inte debiterad.
 
Sensmoral: Hyr inte av Hertz! Fast alla biluthyrare är väl på olika sätt mer eller mindre skojare, Hertz mer dock...
 
Swedestar skrev:Hände mig med för några år sedan vid återlämning hos Hertz utanför kontorstid. Bestred och bad dem bevisa att skadan ej uppkommit efter mitt återlämnande. Det kunde de inte och jag blev inte debiterad.Klicka för att utvidga...


Och det var precis det som hände mig precis - fick svar från Hertz att de släpper anklagelserna eftersom de inte kan bevisa att de uppkommit efter jag lämnade bilen! Tack för supporten alla!
 
DennisMR skrev:Och det var precis det som hände mig precis - fick svar från Hertz att de släpper anklagelserna eftersom de inte kan bevisa att de uppkommit efter jag lämnade bilen! Tack för supporten alla!Klicka för att utvidga...
Skönt att höra att det gick bra. Hyr aldrig mer av Hertz!
 
DennisMR skrev:Och det var precis det som hände mig precis - fick svar från Hertz att de släpper anklagelserna eftersom de inte kan bevisa att de uppkommit efter jag lämnade bilen! Tack för supporten alla!Klicka för att utvidga...


Uppenbarligen någon form av ersättningsfiske... De verkar inte ens försöka stå på sig föranleder att man misstänker en fuling som de kör och hoppas att kunden inte har koll eller bestrider...



Jag avslutade mina affärer med Hertz 2015...
 
chazzie skrev:Uppenbarligen någon form av ersättningsfiske... De verkar inte ens försöka stå på sig föranleder att man misstänker en fuling som de kör och hoppas att kunden inte har koll eller bestrider...Jag avslutade mina affärer med Hertz 2015...Klicka för att utvidga...
Det är väl hål i huvudet och dra på med två skador o två självrisker då kan man tycka. Det får ju helt klart nästan alla att ifrågasätta, en självrisk kanske de kan lyckas komma undan med då kunden inte ids / orkar bråka.



Det som gapar efter mycket....



Skönt att de gick bra för TS i alla fall!
 
chazzie skrev:Uppenbarligen någon form av ersättningsfiske... De verkar inte ens försöka stå på sig föranleder att man misstänker en fuling som de kör och hoppas att kunden inte har koll eller bestrider...Jag avslutade mina affärer med Hertz 2015...Klicka för att utvidga...
Det är väl lite samma som att många flygbolag alltid kategoriskt säger nej till EU ersättning i första försöket. Ibland går det igenom ("det är ändå någon annan som betalar"), och gör det inte det så kostar det inget. Och så länge "alla" hyrbolag beter sig på ungefär samma sätt så är det ju inte någon goodwill förlust heller.



Men det är en jävligt korrupt marknad.
 
Back
Top