Radarfel i stora delar av Sverige?

S


Konto93 skrev:Ska flyga UME-ARN-MMX imorgon och det är lite olika infrmation. Har fått sms från ang. försening på första leg och inställt på det andra. Går jag in på SAS "är flyget i tid?" verkar båda vara i tid.Någon som har problem med flygen till imorgon med?Klicka för att utvidga...


SFT-ARN-LHR imorgon. SMS om försening från 06:30-9:20. Appen säger on time. Ringde flygplatsen och frågade och dom sa att jag skulle dyka upp senast 8:50. Försening pga dygnsvila (besättningen kom inte upp i tid pga inställd flight ikväll) Blir ett 45 minuters byte på Arlanda istället för ett par timmar i loungen
 
Enda flyget idag från SFT var 1610 (1915)

Kvällsflyget inställt så inget plan "sover över "

Tror inte du hinner med flyget till LHR men lycka till!
 
Matsson skrev:Enda flyget idag från SFT var 1610 (1915)Kvällsflyget inställt så inget plan "sover över "Tror inte du hinner med flyget till LHR men lycka till!Klicka för att utvidga...


Hoppas att kärran som normalt landar 22:30 kommer upp till sist, planet övernattar och flyger ner imorgon när personalen fått sin dygnsvila
 
Fick precis notis i Tripit att morgondagens kvällsflight ARN-RIX som vi är bokade på är inställd. SAS hemsida säger samma sak nu. Det är ju nästan 20 timmar bort och man kan tycka att de borde kunna ordna upp det tills dess. 261/2004-läge?
 
Brandten skrev:Någon som vet eller såg om trafiken över Sverige (typ Emirates och Qatar USA trafik) fick flyga omvägar?Klicka för att utvidga...
När jag tittade som hastigast så gick den rakt över Stockholm som vanligt. Ungefär 3 från varje bolag på ett pärlband. Syntes mycket tydligare än vanligt, nu när inte en massa andra plan var i luften.
 
Traveller skrev:Under alla år har jag aldrig tidigare sett Arlandas alla gater upptagna av plan.Undrar också varför 2 av SAS 737or stod borta vid DHL / UPS kärrorna vid terminal 2 idag? Aldrig sett SK ha kärror parkerade där förut.Klicka för att utvidga...


Eftersom plan fick landa i större utsträckning än starta så fick man ta de platser som fanns. Stod en Thomas cook A330, sas 737, Norwegian 737 och Atlas A320 och lastades på ramp M (businessrampen)
 
Följdproblem på ARN idag. Vanliga kön till säkerhetskontrollen var enorm. En hel del flighter verkar vara försenade.
 
olo skrev:När jag tittade som hastigast så gick den rakt över Stockholm som vanligt. Ungefär 3 från varje bolag på ett pärlband. Syntes mycket tydligare än vanligt, nu när inte en massa andra plan var i luften.Klicka för att utvidga...
Visst var det så.Detta runt halv 1.



image-png.52672
 
taxvalp skrev:Fick precis notis i Tripit att morgondagens kvällsflight ARN-RIX som vi är bokade på är inställd. SAS hemsida säger samma sak nu. Det är ju nästan 20 timmar bort och man kan tycka att de borde kunna ordna upp det tills dess. 261/2004-läge?Klicka för att utvidga...


Men är det verkligen relaterat till radarfelet? Tycker mig ha sett att några flyg österut har varit inställda från och till den senaste tiden?
 
AABack2ARN skrev:Men är det verkligen relaterat till radarfelet? Tycker mig ha sett att några flyg österut har varit inställda från och till den senaste tiden?Klicka för att utvidga...


Mycket oklart. Flighten står nu som "On Time" i SAS-appen igen. En del potentiell nattsömn gick i onödan på att kolla på alternativa routings i kväll...
 
Är i nuläget ombokad på flyg som innebär 12tim försening till slutdestination.

Något som är värt att försöka få kompensation för?
 
Vet inte vad man ska tro om detta men boven till dramat, säger "insider-rykten" (ja, jag vet).



ACR | Aviation Capacity Resources AB



"ACR har som mål att senast 2016 också driva flygtrafiktjänst utanför Sveriges gränser. Med vår platta och flexibla organisation kapar vi kostnader i alla led och är därmed en mycket konkurrenskraftig aktör vid upphandlingar."



Jojo, igår kapades det sannerligen kostnader. Stackars personal som måste stå ut med skrikande passagerare för att inte tala om de hundratals väskor som hamnade fel. Det tar tid att hitta rätt hem till alla väskor.



Bara att hoppas att det var ett vanligt allvarligt tekniskt fel och inte något "stress-test".
 
Gyllenbock skrev:Vet inte vad man ska tro om detta men boven till dramat, säger "insider-rykten" (ja, jag vet).ACR | Aviation Capacity Resources AB"ACR har som mål att senast 2016 också driva flygtrafiktjänst utanför Sveriges gränser. Med vår platta och flexibla organisation kapar vi kostnader i alla led och är därmed en mycket konkurrenskraftig aktör vid upphandlingar."Jojo, igår kapades det sannerligen kostnader. Stackars personal som måste stå ut med skrikande passagerare för att inte tala om de hundratals väskor som hamnade fel. Det tar tid att hitta rätt hem till alla väskor.Bara att hoppas att det var ett vanligt allvarligt tekniskt fel och inte något "stress-test".Klicka för att utvidga...


Fast har de något med den underliggande tekniken att göra i sig? Detta är väl bara ytterligare ett bolag som parasiterar på/och låter staten tillhandahålla all infrastruktur medan de "kapar" sina kostander och blir "konkurrenskraftiga" enbart på att tunna ut eventuell bemanning, administrativa och skattemässiga upplägg, medan staten fortfarande har kvar det kostsamma och egentliga ansvaret?
 
Gyllenbock skrev:Vet inte vad man ska tro om detta men boven till dramat, säger "insider-rykten" (ja, jag vet).ACR | Aviation Capacity Resources AB"ACR har som mål att senast 2016 också driva flygtrafiktjänst utanför Sveriges gränser. Med vår platta och flexibla organisation kapar vi kostnader i alla led och är därmed en mycket konkurrenskraftig aktör vid upphandlingar."Jojo, igår kapades det sannerligen kostnader. Stackars personal som måste stå ut med skrikande passagerare för att inte tala om de hundratals väskor som hamnade fel. Det tar tid att hitta rätt hem till alla väskor.Bara att hoppas att det var ett vanligt allvarligt tekniskt fel och inte något "stress-test".Klicka för att utvidga...


Jag förstår inte riktigt kopplingen till ACR. På de flygplatser som ACR bemannar med sina flygledare använder man ju LFV infrastruktur i när det gäller radarstationer och kommunikation. ACR har inga egna tekniska system.
 
Mitt plan skulle gått 1500 men det blev inställt. Jag fick aldrig besked om ombokning och kön till kundservice var gigantisk. Jag lämnade flygplatsen och tog in på (dyrt) hotell. Idag ringde jag tidigt på morgonen och lyckades fixa en ombokning så att jag kom hem ungefär ett dygn försenad. Har jag rätt till någon ersättning och i så fall vad?
 
Lineker skrev:Mitt plan skulle gått 1500 men det blev inställt. Jag fick aldrig besked om ombokning och kön till kundservice var gigantisk. Jag lämnade flygplatsen och tog in på (dyrt) hotell. Idag ringde jag tidigt på morgonen och lyckades fixa en ombokning så att jag kom hem ungefär ett dygn försenad. Har jag rätt till någon ersättning och i så fall vad?Klicka för att utvidga...
Jag kom till Götet idag med tåg från Stockholm, 18 timmar sen. Var inbokad på SK169 som blev cancelled. Enligt utmärkta appen Airhelp är jag berättigad till €250 i kompensation. Dessa har fixat mina ersättningar ett antal gånger, kan absolut rekommendera.
 
Back
Top