Rättigheter vid 11 timmars försening ?

impendill

New member
Hej!



Jag fick ett samtal av min bror häromdagen angående att han blivit försenad på sin resa från GOT-CMB. Jag vill hjälpa honom att reda ut vilka eventuella ersättningar/rättigheter han har i ett sådant läge. Därför vänder jag mig till experterna här!



Han har köpt en t/r biljett genom ebookers.com och betalat med sitt SAS-Amexkort.



Så här var det tänkt att han skulle åka:

GOT-BRU 28/12, 18:15 - 19:55, Brussels Airlines 2318

BRU-AUH 28/12, 21:10 - 06:50, Etihad Airways 56

AUH-CMB 29/12, 14:55 - 20:55, Etihad Airways 264



Avgången från Göteborg blev ca 2 timmar sen vilket gjorde att han missade sin anslutning i Brussel.

Istället blev han ombokad till Qatar airways 194 från Brussel till Doha 29/12, avgång 14:55.

Och sedan från Doha - Colombo med Qatar airways 658 med ankomst till Colombo 30/12 ,08:10, ca 11 timmar efter ordinarie ankomst.



Han har ett intyg från Brussel Airlines att anslutningen missades pga sent inkommande flyg, det står inte beskrivet någonstans om varför eller liknande. Han fick bo en natt på Sheraton som flygbolaget stod för.



Alla flyg är på samma biljett.



Hur ska han hantera ärendet ? Har han rätt till någon ersättning eller liknande?



Bagaget kom heller inte fram. Nu har det gått 10 timmar sedan han landade och de vet inte riktigt vart den tagit vägen utan ska höra av sig när den kommer och köra ut den till honom.



Tips mottaget tacksamt!
 
Tycker det verkar som att din bror fått ombokat och även hotellnatt fixat av flygbolaget, det är ju en skyldighet de har.

Vet inte vad gäller ersättning vid såna tillfällen men när man kommit iväg skulle ja tro att man "accepterat ändringen"



Kommer inte väskan fram kan man oftast få ersättning , så länge han anmält det vid ankomsten. Där brukar man få möjlighet att köpa det som behövs. spara kvittona för att skicka in

Beror kanske på bolag också,
 
Han har anmält att bagaget inte kommit fram, men vad jag förstod fick han ingenting skriftligt på det.

Men med bagagetag borde han ju i efterhand kunna påvisa att den varit på vift?
 
Impendill skrev:Han har anmält att bagaget inte kommit fram, men vad jag förstod fick han ingenting skriftligt på det.Men med bagagetag borde han ju i efterhand kunna påvisa att den varit på vift?Klicka för att utvidga...
Han ska ordna med PIR för ev bagageersättning. Fås av flygbolaget på ankomstflygplatsen.
 
Nemo skrev:Han ska ordna med PIR för ev bagageersättning. Fås av flygbolaget på ankomstflygplatsen.Klicka för att utvidga...


Han skulle försöka att ordna det vid ett senare tillfälle. Vi får se vad som händer.



Jag läser på Problem under resan - EU-upplysningen vid Sveriges riksdag där står



"

Ersättning till flygpassagare

Ersättningens storlek beror på resans längd.




250 euro ska betalas ut för alla flygningar på högst 150 mil. Om en överbokning eller ett inställt flyg orsakar en försening som inte överstiger 2 timmar kan halva ersättningen utgå.
400 euro ska betalas ut för alla flygningar på mellan 150 och 350 mil. Om förseningen inte överstiger 3 timmar kan halva ersättningen utgå.
600 euro ska betalas ut för alla flygningar längre än 350 mil. Om förseningen inte överstiger 4 timmar kan halva ersättningen utgå."
Ska man tolka det som att han är berättigad till 600 Euro i ersättning?
 
Torde ju vara ersättning enligt EU261/2004 som är aktuellt, alltså 600€. Brukar dock krävas en del bråkande för att få ut pengarna, se övriga trådar i forumet...



Dessutom brukar ju det finnas en försäkring via kortet som ger ersättning dels för förseningen samt för inköp av kläder och annat i väntan på väskan. Kolla försäkringsvillkoren på nätet.
 
Nu har jag fått kontakt med min bror.

Enligt honom fick de information om att planet var sent ifrån Brussel till Landvetter eftersom att det var kö för avvisning av vingarna där.



Är det kört vad gäller ersättning, eller kan man gå vidare på något sätt?


agehall skrev:Det är rätt avgörande för om han har någon rätt till ersättning öht. Återkom när du vet.Klicka för att utvidga...




Nu har jag fått kontakt med min bror.

Enligt honom fick de information om att planet var sent ifrån Brussel till Landvetter eftersom att det var kö för avvisning av vingarna där.



Är det kört vad gäller ersättning, eller kan man gå vidare på något sätt?
 
Ja, det är nog rätt kört i praktiken.



Problemet inträffade iofs på inkommande flight, vilket man inte ska ta hänsyn till när man beaktar EU261/2004, men jag misstänker att en domstol skulle ha svårt att inte tolka detta som extraordinärt även om det var på inkommande flight.
 
Jag förstår.

Kan man be flygbolaget om ett intyg att så var fallet. Eller kan det vara något man bara säger som anledning?



Många frågor, men varken han eller jag har råkat ut för detta tidigare.



Hans bagage har fortfarande inte dykt upp efter 24h och han har missat att få PIR. Kan man be om detta senare då bagaget kommit?



Gott nytt år på dig
 
Du kan säkert be om att få papper på det. Inte helt säkert att du får det, men det är väl relativt enkelt att kolla upp om det verkar rimligt att det skulle skett avisning i Bryssel vid den aktuella tidpunkten.



Jag har aldrig testat att få en PIR i efterhand, men det bör gå tycker jag. Kontakta flygbolaget ASAP om det.
 
Hej igen.

Använder samma tråd då hemresan för min bror blev ca 17 timmar sen.



Så här skulle hemresan ha varit (se bild).



21146-df4339a3fbfc2f43b065ecc6330a09eb.jpg





Det blev istället:



EY 265 CMB-AUH 21:55 - 01:30

AB 7495 AUH-TXL 02:50 - 06:30

AB 8302 TXL-GOT 09:00 - 10:00



Anledningen till förseningen var att EY 267 var 2 timmar sen och då skulle min bror ha missat connection i AUH.

I stället satte de honom på ett senare plan till AUH, vilket medförde en sammanlagd försening till GOT på ca 17 timmar.



Han fick aldrig veta anledningen till varför planet var sent trots att han frågade.



Vad gäller i detta fall?
 
Klaga hos Etihad? Kolla om hemförsäkringen ger något?



Eftersom EU-reglerna inte är applicerbara så misstänker jag att du får förlita dig på ovanstående.
 
Back
Top