F
FreeFlight
Guest
Bra input, tack! Jag har inga större förhoppningar, men vill höra vad de säger.
Har skickat frågan till SAS.
Har skickat frågan till SAS.
Det finns en anledning till att SAS och andra bolag automatiskt nekar folk ersättning i första skedet, och det är pga sånna här case som du försöker med nu.FreeFlight skrev:Bra input, tack! Jag har inga större förhoppningar, men vill höra vad de säger.Har skickat frågan till SAS.Klicka för att utvidga...
Hej,MartinH skrev:Hej!Norwegian ställde in CPH-ARN igår kväll. Dom erbjöd ombokning CPH-OSL-ARN, framme 1 dygn senare. Dom vägrade boka om till annat flyg. Kunde inte vänta så länge så då bokades SAS morgonflyg. Då ville inte Norwegian längre stå för hotell i CPH, bara återbetalning av biljett.Vad gäller?€250 i kompensation?Tycker dom borde stå för hotell?Återbetalning och köpa egen biljett med SAS låter rimligt.Nån som vet?Klicka för att utvidga...
Vem ställde ut biljetten, eller är det två enkelresor som förmedlaren har gjort i en reservering?cantona skrev:Hej, har en flight till Valencia i december där Brussels Airlines ändrat hemresan från 8:e till 7:e december. Passar mig inte och jag begärde återbetalning. Biljetten är köpt via förmedlare och utresan är med Lufthansa. En genomgående bokning och ett biljettnummer. Flygbolaget hänvisar till förmedlaren och förmedlaren till flygbolaget. Tog ärendet till tingsrätten och första svaret är att Brussels går med på att betala halva kostnaden då de menar att de inte kan ansvara för flighterna som utförs av Lufthansa. De vill inte heller betala anmälan till tingsrätten.EU-förordningen använder använder formuleringen "hela kostnaden" vid återbetalning. Har jag rätt till hela biljettkostnaden eller ½?Klicka för att utvidga...
En genomgående bokning dvs, samma bokningsnummer som används på både Lufthansas som Brussels hemsida.airac skrev:Vem ställde ut biljetten, eller är det två enkelresor som förmedlaren har gjort i en reservering?Klicka för att utvidga...
Intressant situation.cantona skrev:En genomgående bokning dvs, samma bokningsnummer som används på både Lufthansas som Brussels hemsida.Klicka för att utvidga...
Får nog kanske kolla med förmedlaren men den biljetten kan köpas via Lufthansas hemsida (både T/R) och har svårt att se hur det skulle vara enkelbiljetter men jag har ju haft fel förut.pswe skrev:Intressant situation.Tyvärr kan det nog vara två olika biljetter under samma bokningsreferens.Kostnaden för tinget borde de inte komma undan.Klicka för att utvidga...
Biljettensnummer börjar med 220, 084 eller så har du två biljetter med olika början?cantona skrev:En genomgående bokning dvs, samma bokningsnummer som används på både Lufthansas som Brussels hemsida.Klicka för att utvidga...
220.airac skrev:Biljettensnummer börjar med 220, 084 eller så har du två biljetter med olika början?Klicka för att utvidga...
De borde ju betala tillbaka hela biljetten då hemresan inte har något syfte om utresan måste bokas av pga ändring.cantona skrev:220.Brussels sätter sig inte på tvären för vem som har utställt biljetten/rna utan använder det vanliga uttrycket "vitsordar" kravet i sig men bara för den delen av resan som Brussels skulle ha utfört.Klicka för att utvidga...
Info om tidtabellsändring kom från Brussels så kändes fel att ta Lufthansa till tingsrätten men får se hur det slutar. Flygbolagen brukar lägga sig ner de inser att det faktiskt kommer sluta i en huvudförhandling.palmen skrev:De borde ju betala tillbaka hela biljetten då hemresan inte har något syfte om utresan måste bokas av pga ändring.Är väl ett sånt här case där det återigen blir en påminnelse att det är bättre boka via flygbolaget än någon förmedlare. Det är när problem uppstår som det visar sig.Nu vet vi ju inte hur förmedlaren ställt ut biljetter, det borde dock vara bokat som tor då enkelbiljetter med LH gruppen blir dyrare.Om allt är bokat på en biljettnummer (verkar vara 220 för dig) så borde bolaget som äger biljetten återbetala allt.Klicka för att utvidga...
Allt skedde i maj.Tockstew skrev:Ruskigt snabb handläggning av Tingsrätten får man ändå säga om ombokningen skede I närtid…….Klicka för att utvidga...
Då har Tingsrätten beslutat att allt kommer avgöras efter de skriftliga yttranden. Lite besviken då Brussels ljög om att jag avbokat biljetten för att tre veckor senare skicka mig mail om att tidtabellen ändrats för hemresan med 10 minuter dvs, jag har fortfarande en giltig biljett.palmen skrev:De borde ju betala tillbaka hela biljetten då hemresan inte har något syfte om utresan måste bokas av pga ändring.Är väl ett sånt här case där det återigen blir en påminnelse att det är bättre boka via flygbolaget än någon förmedlare. Det är när problem uppstår som det visar sig.Nu vet vi ju inte hur förmedlaren ställt ut biljetter, det borde dock vara bokat som tor då enkelbiljetter med LH gruppen blir dyrare.Om allt är bokat på en biljettnummer (verkar vara 220 för dig) så borde bolaget som äger biljetten återbetala allt.Klicka för att utvidga...
Jag har frågat lite liknande fråga här men vi kom aldrig riktigt fram till ett definitivt svar: https://www.businessclass.com/forum...erares-rättigheter.6200/page-669#post-1070162Magnus8 skrev:En hypotetisk fråga: Om jag bokat en jorden runt resa på en och samma biljett och det uppstår en försening på vägen - vilken flygplats räknas som destination? Eu261 kompensation har, som jag känner till, betalats ut även om förseningen inträffat utanför EU och orsakats av icke-EU- baserat flygbolag. Frågar åt en vän...Klicka för att utvidga...