Bridgeman skrev:Barnbarnen 13-15 år ska resa ensam till USA i sommar. Vi är redan i USA och tar emot dem på flygplatsen, samt lämnar då de åker hem. Några biljetter är ännu inte bokade för ungdomarna.Vad är det för regler som gäller? Någon som vet?Tacksam för svar.Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Googlesök:Template for guardian’s written consent for a minor traveling to the U.S. | ESTA Online CenterKlicka för att utvidga...
Bridgeman skrev:Tackar Senator.Vet du hur det är om de ev har transit i annat land innan USA?Klicka för att utvidga...
Man behöver nog kolla specifikt flygbolag också. Jag har hört från de som provat att BA är mycket ”krångligare” än SAS på sträckan LHR-ARN, kanske för att de tillämpar samma regler åt båda håll, där UK är kinkigare än Sverige. Så man kan nog skapa sig en del extra problem med transit, särskilt om flera bolag är inblandade.Senator skrev:Jag har bara erfarenhet av UK och det var rejält bökigt. Men iofs i UK klev vi in i landet och var inte bara i transit.Jag skulle först kolla vilka länder som är relevanta för transit sen kolla vad som gäller där. Sen är det frågan vilka flygbolag som tillåter UM till USA. Jag hade kollat upp detta också.Klicka för att utvidga...
Baker421 skrev:Två av mina barn ska resa ensamma med SAS CPH-ATL. De är 14 och 11. Jag köpt servicen bara till den 11-åring eftersom den behövs inte för 14-åringen, och när jag frågade om han vill ändå ha servicen så sa han "absolut inte!" Okej, fine. Men jag undrar om flygpersonalen ska ändå ta 14-åringen med sig genom immigration i USA? Familjer måste gå igenom tillsammans, så jag tror att personalen måste då göra det, men jag är inte säkert på hur det funkar i verkligheten.Klicka för att utvidga...
Det var inte många dagar sen en post om hur en 14 åring blev kvar nånstans pga denied boarding/överbokning.Baker421 skrev:Två av mina barn ska resa ensamma med SAS CPH-ATL. De är 14 och 11. Jag köpt servicen bara till den 11-åring eftersom den behövs inte för 14-åringen, och när jag frågade om han vill ändå ha servicen så sa han "absolut inte!" Okej, fine. Men jag undrar om flygpersonalen ska ändå ta 14-åringen med sig genom immigration i USA? Familjer måste gå igenom tillsammans, så jag tror att personalen måste då göra det, men jag är inte säkert på hur det funkar i verkligheten.Klicka för att utvidga...
Ja, men det är frågan. Min 14-åring skall använda MPC-appen där det står "If you are traveling with family, you can submit one from all members traveling with you ...". Ska han då svara som att han reser ensam? Det är helt oklart hur passpolisen kommer att bemöta detta. Jag som har amerikansk pass har alltid gått genom ESTA linjen med min svenska man ... eftersom de säger att familjer måste gå genom tillsammans. Vad ska barnen då göra?guwonder skrev:US CBP generally does not care how it is done as long as the customs declaration is complete and appropriately covers the same-household siblings. Even separately the older one should mention that they are traveling together but separated because the other one has unaccompanied minor service from the airline while the older one does not.Klicka för att utvidga...
Barnen är vana att flyga ensamma GOT-MUC-CLT med LH där åldersgränsen är 12 och en 11-åring får resa tillsammans med en 14-åring. Vi föräldrar flyger med barnen GOT-CPH och sen de till ATL och vi till JFK (två timmar senare än dem). Så de behöver inte servicen överhuvudtaget, det är bara att med SAS så måste en 11-åring flyga med en 16+ åring, annars är det UM.Tamas skrev:Det var inte många dagar sen en post om hur en 14 åring blev kvar nånstans pga denied boarding/överbokning.Jag tycker att det finns risk att dina barn separeras under resan eller inresan till USA, kan vara stress till ena eller andra att de inte får hänga ihop, osv. Nu känner jag inte dem men jag hade köpt UM för båda och då vet alla att de kommer hållas ihop vad än händer. Det är kanske inte en 14 åring som ska bestämma över detta, i min värld i a f.Klicka för att utvidga...
Mormor ska vänta på dem utanför customs. De har också amerikanska pass så i princip kan de inte nekas inträde.guwonder skrev:Har de släktingar eller familjevänner som redan väntar på ATL för att få dem? Det finns alltid en chans att ditt CPH-JFK-flyg blir försenat eller inställt.When we have family split across GE, MPC and other lines at the US airports of entry it has worked to file MPC declaration as if the MPC user is alone but checking the customs declaration questions about items as if traveling together and then verbally mentioning to CBP that the family is split across different lines. It generally works out ok this way too.Klicka för att utvidga...
Finns den regeln skriftligt någonstans?JohanE skrev:Min son som var 13 förra sommaren flög själv CPH-SFO utan några problem. Assistans till barnerbjöds inte till ensamflygande barn i business (bonusresa) men han tog hellre business än att sitta i ekonomi och få assistans.Klicka för att utvidga...
Inte vad jag vet. Vi hade först bokat ekonomi och när vi ändrade till business så informerades jag om att tjänsten ej erbjöds till business passagerare.Baker421 skrev:Finns den regeln skriftligt någonstans?Klicka för att utvidga...