Regler ensamåkande ungdomar USA

bridgeman

New member
Barnbarnen 13-15 år ska resa ensam till USA i sommar. Vi är redan i USA och tar emot dem på flygplatsen, samt lämnar då de åker hem. Några biljetter är ännu inte bokade för ungdomarna.

Vad är det för regler som gäller? Någon som vet?



Tacksam för svar.
 
Bridgeman skrev:Tackar Senator.Vet du hur det är om de ev har transit i annat land innan USA?Klicka för att utvidga...


Jag har bara erfarenhet av UK och det var rejält bökigt. Men iofs i UK klev vi in i landet och var inte bara i transit.



Jag skulle först kolla vilka länder som är relevanta för transit sen kolla vad som gäller där. Sen är det frågan vilka flygbolag som tillåter UM till USA. Jag hade kollat upp detta också.
 
Senator skrev:Jag har bara erfarenhet av UK och det var rejält bökigt. Men iofs i UK klev vi in i landet och var inte bara i transit.Jag skulle först kolla vilka länder som är relevanta för transit sen kolla vad som gäller där. Sen är det frågan vilka flygbolag som tillåter UM till USA. Jag hade kollat upp detta också.Klicka för att utvidga...
Man behöver nog kolla specifikt flygbolag också. Jag har hört från de som provat att BA är mycket ”krångligare” än SAS på sträckan LHR-ARN, kanske för att de tillämpar samma regler åt båda håll, där UK är kinkigare än Sverige. Så man kan nog skapa sig en del extra problem med transit, särskilt om flera bolag är inblandade.
 
Två av mina barn ska resa ensamma med SAS CPH-ATL. De är 14 och 11. Jag köpt servicen bara till den 11-åring eftersom den behövs inte för 14-åringen, och när jag frågade om han vill ändå ha servicen så sa han "absolut inte!" Okej, fine. Men jag undrar om flygpersonalen ska ändå ta 14-åringen med sig genom immigration i USA? Familjer måste gå igenom tillsammans, så jag tror att personalen måste då göra det, men jag är inte säkert på hur det funkar i verkligheten.
 
Baker421 skrev:Två av mina barn ska resa ensamma med SAS CPH-ATL. De är 14 och 11. Jag köpt servicen bara till den 11-åring eftersom den behövs inte för 14-åringen, och när jag frågade om han vill ändå ha servicen så sa han "absolut inte!" Okej, fine. Men jag undrar om flygpersonalen ska ändå ta 14-åringen med sig genom immigration i USA? Familjer måste gå igenom tillsammans, så jag tror att personalen måste då göra det, men jag är inte säkert på hur det funkar i verkligheten.Klicka för att utvidga...


Flygpersonalen kommer bara ta hand om den du bokat servicen för. 14-åringen kommer stå i kö och gå igenom immigrationen med resten av passagerarna.
 
If the children were to sit closely to each other on the SAS flight and manage to disembark from the plane close to the same time so as to encounter each other just past the jet-bridge, sometimes the child-minder accepts letting the older sibling to tag along. If they have checked-baggage to claim at ATL, better to stick all the checked luggage under the name of the younger child unless you are concerned about exceeding the one-person luggage coverage under the Montreal Convention applicable for luggage.



US CBP generally does not care how it is done as long as the customs declaration is complete and appropriately covers the same-household siblings. Even separately the older one should mention that they are traveling together but separated because the other one has unaccompanied minor service from the airline while the older one does not.
 
Baker421 skrev:Två av mina barn ska resa ensamma med SAS CPH-ATL. De är 14 och 11. Jag köpt servicen bara till den 11-åring eftersom den behövs inte för 14-åringen, och när jag frågade om han vill ändå ha servicen så sa han "absolut inte!" Okej, fine. Men jag undrar om flygpersonalen ska ändå ta 14-åringen med sig genom immigration i USA? Familjer måste gå igenom tillsammans, så jag tror att personalen måste då göra det, men jag är inte säkert på hur det funkar i verkligheten.Klicka för att utvidga...
Det var inte många dagar sen en post om hur en 14 åring blev kvar nånstans pga denied boarding/överbokning.

Jag tycker att det finns risk att dina barn separeras under resan eller inresan till USA, kan vara stress till ena eller andra att de inte får hänga ihop, osv. Nu känner jag inte dem men jag hade köpt UM för båda och då vet alla att de kommer hållas ihop vad än händer. Det är kanske inte en 14 åring som ska bestämma över detta, i min värld i a f.
 
Det är en lärorik upplevelse för 14-åringen och det är ett direktflyg från CPH. Och med en smart telefon och gratis wifi på flygplatsen kan 14-åringar göra mycket. Bra att låta tonåringen bygga upp självförtroende genom erfarenhet.
 
guwonder skrev:US CBP generally does not care how it is done as long as the customs declaration is complete and appropriately covers the same-household siblings. Even separately the older one should mention that they are traveling together but separated because the other one has unaccompanied minor service from the airline while the older one does not.Klicka för att utvidga...
Ja, men det är frågan. Min 14-åring skall använda MPC-appen där det står "If you are traveling with family, you can submit one from all members traveling with you ...". Ska han då svara som att han reser ensam? Det är helt oklart hur passpolisen kommer att bemöta detta. Jag som har amerikansk pass har alltid gått genom ESTA linjen med min svenska man ... eftersom de säger att familjer måste gå genom tillsammans. Vad ska barnen då göra?


Tamas skrev:Det var inte många dagar sen en post om hur en 14 åring blev kvar nånstans pga denied boarding/överbokning.Jag tycker att det finns risk att dina barn separeras under resan eller inresan till USA, kan vara stress till ena eller andra att de inte får hänga ihop, osv. Nu känner jag inte dem men jag hade köpt UM för båda och då vet alla att de kommer hållas ihop vad än händer. Det är kanske inte en 14 åring som ska bestämma över detta, i min värld i a f.Klicka för att utvidga...
Barnen är vana att flyga ensamma GOT-MUC-CLT med LH där åldersgränsen är 12 och en 11-åring får resa tillsammans med en 14-åring. Vi föräldrar flyger med barnen GOT-CPH och sen de till ATL och vi till JFK (två timmar senare än dem). Så de behöver inte servicen överhuvudtaget, det är bara att med SAS så måste en 11-åring flyga med en 16+ åring, annars är det UM.
 
Har de släktingar eller familjevänner som redan väntar på ATL för att få dem? Det finns alltid en chans att ditt CPH-JFK-flyg blir försenat eller inställt.



When we have family split across GE, MPC and other lines at the US airports of entry it has worked to file MPC declaration as if the MPC user is alone but checking the customs declaration questions about items as if traveling together and then verbally mentioning to CBP that the family is split across different lines. It generally works out ok this way too.
 
guwonder skrev:Har de släktingar eller familjevänner som redan väntar på ATL för att få dem? Det finns alltid en chans att ditt CPH-JFK-flyg blir försenat eller inställt.When we have family split across GE, MPC and other lines at the US airports of entry it has worked to file MPC declaration as if the MPC user is alone but checking the customs declaration questions about items as if traveling together and then verbally mentioning to CBP that the family is split across different lines. It generally works out ok this way too.Klicka för att utvidga...
Mormor ska vänta på dem utanför customs. De har också amerikanska pass så i princip kan de inte nekas inträde.
 
Min son som var 13 förra sommaren flög själv CPH-SFO utan några problem. Assistans till barn erbjöds inte till ensamflygande barn i business (bonusresa) men han tog hellre business än att sitta i ekonomi och få assistans.
 
JohanE skrev:Min son som var 13 förra sommaren flög själv CPH-SFO utan några problem. Assistans till barnerbjöds inte till ensamflygande barn i business (bonusresa) men han tog hellre business än att sitta i ekonomi och få assistans.Klicka för att utvidga...
Finns den regeln skriftligt någonstans?
 
Some airlines have a limit of 1 UAM service user in business class per flight; other airlines have a limit of 0 UAM service users in business class per flight; and other airlines seem to have no such limit on UAM service users per flight in business class.



I am not sure what SAS’s policy is on this, but it wouldn’t surprise me if there is a limit of 0-1 UAM service users in business class on the SAS long-haul flights.
 
Back
Top