Ryska rubeln fortsätter nedåt i rask takt; 15% på en månad. Tänker då osökt på en av de billigaste platserna i Europa och dit det blivit lite enklare att åka på senare tid: Oblast Kaliningrad (alltså hela exklaven, inte staden nödvändigtvis).
Ramlade över Kaliningrad (staden) i ett reportage om att Litauer åker dit för att semestra och att det är ungefär är 20-25% dyrare att leva i Vilnius än i Kaliningrad (huvudstaden). Läste vidare och det visar sig vara 10-15% dyrare i huvudstaden än vid kuststräckan i samma land.
I t.e.x. bad- och kurorten Zelenogradsk kan man bo på 4-5 stjärniga, moderna, hotell för 500kr/natt (dubbelrum alltså).. Jag misstänker att de flesta önskar sig en sådan standard, men ett motsvarande svensk Ibis kostar ofta ca. 200kr/natt för den mindre kräsne.
En "finare" middag ute verkar kosta ca. 150kr/pers inkl dryck och på "Kalingrads Espresso House", KONIGSBACKER, får man soppa, sandwich och efterrätt för 20kr på lunchen (!!).
Förutom på landsbygden i Moldavien har jag bara sett liknande priser i Ostasien.
Enligt tråden (
E-visa Ryssland kostnadsfritt från 20190701 | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) så kan man sedan Juli/Augusti förra året ansöka kostnadsfritt om elektroniskt visum till bl.a. Kaliningrad. Lite varningar om att läsa de finstilta så man slipper inreseförbud i Ryssland i fem år.
Kalingrad (huvudstaden) diskuterades också på BC nyligen:
Kaliningrad - värt ett besök? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Enklaste sättet att flyga till Kalingrad är numera via Riga (sedan SAS linje från Köpenhamn försvann). Knappa 2.000kr/person men det tar ofta 8-10h inkl bytet.
En snabbare väg, via land, diskuterades i denna tråd:
Bra ide att hyra bil i Gdansk/Klaipeda och köra till Kaliningrad? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag har dock observerat att bussjätten Flixbus har en bokningsbar linje från Gdansk flygplats till Kaliningrad fr.o.m. maj. Fyra gånger/dag och kostar 129kr/väg. Med tanke på alla lågkostnadsflyg som går till Gdansk så är detta ett sätt att ytterligare hålla ner kostnaderna.